یک سووال مهم /افکارتان تا چه اندازه خوب هستند؟


فرآیند زندگی در ذهن شما آغاز می‌شود.

سایت بدون -نشانه‌های زیادی موجود است که نشان می‌دهد من و شما از نظر هوش کجا قرار داریم، اما هیچ‌کدام به اندازۀ انتخاب‌هایی که می‌کنیم گویای هوش و خردمان نیست. با گذشت زمان، عوامل خرجی بازتاب این موضوع است که چقدر خوب فکر می‌کنیم.
بسیاری از انتخاب‌های ما تحت تاثیر یا کنترل افراد دیگر است. برای مثال بسیاری از انتخاب‌هایی که در مدرسه یا محل کار داریم، نشات‌گرفته از راهنمایی معلمان، همکاران، مشتری یا برنامه‌ریزی‌های روزانه است. اگرچه انتخاب‌های کاملا مستقلی هم داریم. برای مثال انجام تکالیف، به سختی کار کردن، مهربانی با آدم‌های اطرافمان یک سری از این انتخاب‌ها هستند. اگر می‌خواهیم انتخاب‌های خوبی در زندگی داشته باشیم پس باید خوب هم فکر کنیم.
بنابراین کیفیت انتخاب‌هایتان بستگی به طرز تفکرتان دارد. طرز تفکری که درمورد آدم‌های اطرافتان دارید، طرز فکرتان دربارۀ خودتان و تفکرتان درمورد اینکه می‌خواهید در زندگی به چه چیزی دست یابید، همۀ این‌ها در کنار هم زندگی و انتخاب‌هایتان را کنترل می‌کند. به عبارتی دیگر، تمامی فرآیند زندگی در مغزتان آغاز می‌شود.

  • هنگامی که به دنبال نکات خوب و مثبت در افراد دیگر هستید و سعی می‌کنید درموردشان خوب و درست فکر کنید، باعث می‌شوید تا محیطی مثبت برای زندگی خود خلق کنید.
  • مادامی که به زندگی خود به عنوان فرصتی برای کمک به دیگران نگاه می‌کنید، محیطی مثبت برای ارتباط با دیگران خلق می‌کنید.
  • وقتی که درمورد اهداف ارزشمند در زندگیتان فکر می‌کنید، موجب می‌شود تا موج مثبتی در رابطه با انتخاب‌های روزانه خود ایجاد کنید.
اعمالتان دو نوع تاثیر دارند

حقیقت دیگر دربارۀ فرآیند ساخت زندگیتان، تاثیری اعمالتان است؛ همانقدر که بر شما تاثیرمی‌گذارند، بر دیگران هم تاثیر دارد. نه تنها همسایه‌ای که از گل‌های که برای خوش‌آمدگویی او آورده‌اید قدردانی می‌کند، بلکه شما هم احساسی مثبت نسبت به کاری که انجام داده‌اید، به دست می‌آورید. بله به خاطر عملی که انجام داده‌اید زندگی او را شادتر کرده‌اید، اما زندگی خودتان هم شادتر می‌شود.
عکس این ماجرا هم وجود دارد. شخصی که از دیگران دزدی می‌کندف باعث می‌شود که نتواند حس خوبی درمورد خودش داشته باشد. در نتیجه زندگی خواهد داشت که مردم کمتر برایش ارزش قائل هستند. اشتباه بزرگی است که فکر کنیم حرف‌ها و اعمالمان تنها بر دیگران تاثیر می‌گذارد. در حقیقت ما حرفی که می‌زنیم و عملی را که انجام می‌دهیم در آخر دریافت می‌کنیم.

تفکر در برابر تفکر و عمل در برابر عمل

بنابراین شما زندگی می‌سازید که بر مبنای تفکر در برابر تفکر و عمل در برابر عمل است. فکرها و اعمالتان در طول زندگی موجب شکل‌دهی شما و تاثیری که زندگیتان بر دیگران می‌گذارد را مشخص می‌کند. این اعمال و افکار در واقع همان انتخاب‌هایی است که درمورد چیزی که می‌گویید و به آن عمل می‌کنید، برمی‌گزینید. در نتیجه این چیزی نیست که برای شما رخ دهد بلکه انتخاب اینکه چگونه فکر کنید و چه کاری انجام دهید، از شما فردی که هستید می‌سازد و میزان شادی که به دست‌ می‌آورید را معلوم می‌کند. اگر افکار و اعمالتان را عاقلانه انتخاب کنید، شما فرصت برای زندگی شاد و رضایت‌بخش را خواهید داشت.
مدارس ریاضی، زبان انگلیسی، علوم و تاریخ درس می‌دهند اما هیچ‌چیز درمورد تفکرات خوب و مثبت به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهند. والدین از فرزندان می‌خواند که نمرات خوب کسب کنندو بهترینشان را انجام دهند. اما معمولا هیچ‌گونه راهنمایی به فرزندان ارائه نمی‌دهندتا دربارۀ تصمیماتشان فکر کنند. دوستان هم انتخاب‌های درستی ندارند و در پیشنهاد دادن انجام چه کاری سریع هستند. بنابراین تا زمانی که به تنهایی قدم‌های اولیه را در راستای تفکر بهتر برمی‌داریم، باعث می‌شود تا احساساتی تصمیم بگیریم، قضاوت سریع و پیشروی در مسیری که فکر نمی‌کنیم چه تاثیری بر زندگیمان دارد.

یک داستان کوتاه تامل برانگیز

راندا ۱۸ سال داشت و دربارۀ جشن سال آخری‌ها هیجان‌زده بود. مادرش لباس جدید و زیبایی برایش خریده بود و او تمام بعدازظهر را صرف درست کردن موها و ناخن‌هایش کرده بود. وقتی که لباسش را پوشید، نمی‌توانست از فکر کردن به دوست جدیدش بن غافل شود. با اینکه این سومین قرار آن‌ها بود ولی بن را مرد رویاهایش می دید.
راندا و بن در جشن اوقات خوشی را سپری کردند و به سوی رقص در سالن رقص هتلی که جشن در آن برگزار شده بود شتافتند. آبجوها بین همه پخش شد و بن و همۀ آقیان و هم‌چنین راندا از آن نوشیدند. وقتی که بن به او گفت که اتاقی در هتل رزرو کرده است تا بتوانند از شلوغی به دور باشند، راندا لبخند زد و خوشحال با او از سالن رقص خارج شد.
کمتر از دو ماه بعد، راندا با مادرش در آشپزخانه نشسته بود و دربارۀ اینکه ممکن است او باردار باشد صحبت می‌کردند. مادرش در سکوت به گوش کرد و راندا با پشیمانی گفت:” من نمی‌دانم چطور، فقط اتفاق افتاد.” مادرش برای دقایقی فقط آن‌جا نشست و به او نگاه کرد. سپس از او پرسید:”راندا در چه دنیایی سیر می‌کنی؟”

زمان برای تفکر

شاید امروز روز خوبی باشد تا درنگ کنید و فکر کنید تا چه اندازه خوب فکر می‌کنید. همۀ ما در این مورد می‌توانیم بهتر شویم. پس لازم نیست خود را برای افکار و انتخاب‌های گذشته سرزنش کنید و اینکه اعمالتان رضایت‌بخش نیستند. تمام چیزیکه هم‌اکنون مهم است آینده شماست. امیدواریم که شما اهمیت انتخاب را فهمیده باشید و اینکه چگونه بر اعمالتان تاثیر می‌گذارد. همۀ ما می‌توانیم بهتر از این باشیم.
بنابراین بار دیگر که با انتخابی مهم مواجه شدید، درنگ کنید و درباره‌اش فکر کنید. اگر لازم است درموردش تحقیق کنید و حتی در صورت لزوم با دوستی مورد اعتماد دربارۀ انتخاب‌های دیگر صحبت کنید. انتخاب‌های مهم و تاثیرگذاردر زندگی نیازمند تفکر بیشتری است پس درباره‌اش واقعا فکر کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *