آخرین خبرها

7 توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی

https://static1.fartaknews.com/thumbnail/eAMt37A1nTUe/MNNsUXKLLa7jwIrY0dp2gBtqCm7yUlgaPvte3pKFttQB9Xzl62XEkZuaNknGQtCuxatc4zEhifW9EUi1xQ9Ja1GJ94nsaviBIBAY_MAzDDbzXqz3nR_PUQ,,/23.jpg

سایت بدون – نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که پایبندی به عادت‌های رفتاری سالم در شیوه زندگی از جمله تغذیه مناسب می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را تا 30 درصد کاهش دهد. تغذیه سالم علاوه بر اینکه خطر سکته را پایین می‌آورد، به پیشگیری از سایر بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. برای این منظور 7 نکته زیر را به خاطر بسپارید:

1. هر روز یک فنجان چای سبز بنوشید. این چای منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنول‌ها و ترکیبات ضروری برای کاهش کلسترول خون و مقابله با پیری مغز است.
2. نیازی نیست چربی‌ها را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. چربی‌های سالم مانند روغن ‌زیتون و چربی ماهی به سلامت بدن کمک می‌کنند. توصیه می‌شود هفته‌ای 1 تا 2 بار ماهی ساردین مصرف کنید زیرا این ماده غذایی منبع طبیعی از چربی‌های سالم، کلسیم و ویتامینD است.
3. مصرف جو دوسر برای صبحانه باعث کاهش قند خون می‌شود. جو دوسر به کاهش استرس نیز کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود صبح‌ها به جای مصرف غلات صبحانه آماده، یک کاسه جو دوسر میل کنید.
4. هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان است و باعث بهبود گردش خون می‌شود. همچنین به جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی کمک می‌کند. تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‌ هاروارد ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهند مصرف 5 هویج در هفته خطر وقوع سکته مغزی را به نصف می‌رساند.
5. اگر کلسترول خونتان بالاست، کلم بروکلی مصرف کنید. این ماده غذایی فوق‌العاده به جلوگیری از تجمع چربی‌ها در عروق کمک می‌کند. علاوه بر این، باعث دفع سموم از طریق ادرار می‌شود.
6. حتما تا به حال از فواید اسیدهای چرب امگا 3‌ شنیده‌اید. این مواد می‌توانند از اکسید شدن سلول‌های بدن و پیری زودهنگام جلوگیری کنند. برای بهره‌وری از این فواید می‌توانید در یک رژیم غذایی کم‌چرب روزانه نیمی از یک آووکادو را مصرف کنید.
7. گوجه‌فرنگی با برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و لیکوپن به گردش خون کمک می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد. علاوه بر این، حاوی نوعی اسیدآمینه‌ است که به پیشگیری از سکته مغزی کمک می‌کند. پس مصرف آن را فراموش نکنید.

دکتر سیدمرتضی صفوی
دانشیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی اصفهان، مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان

برچسب‌ها: ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }