ده تا از بهترین و معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا/توقف در دنیای مزه ها


شکموها هیچوقت نمی توانند از لذت خوردن غذاهای خیابانی فرار کنند. غذاهای خیابانی جایگاه ویژه ای در قلب آدم هایی که دوست دارند مزه های مختلف را تست کنند، دارد و به همین دلیل است که غذاهای کثیف و غیربهداشتی خیابانی برای همه محبوب است. در دنیا غذاهای هوس برانگیز متعددی یافت می شود، اما در این مقاله درباره غذاهای خیابانی، از شهرت آنها برای مزه جهانیشان صحبت خواهد شد و چند مورد از خوشمزه ترین و معروف ترین آنها معرفی می شود.

۱۰- گل کاپا (Gol-Gappe)

گل کاپا یکی از خوشمزه ترین و هوس برانگیزترین غذاهای خیابانی هندی است که به راحتی می توانید آن را در هر شهری پیدا کنید و از مزه تند و تیز آن لذت ببرید. این غذا در شهرهای مختلف اسم های مختلفی دارد اما مواد اولیه آن همه جا یکسان است. نان های گرد کوچک که از آرد و آب با فلفل زیاد درسته شده اند و نخود فرنگی و پیاز میکس شده دارد، می توان از این غذای تند به عنوان یکی از مجبوب ترین غذاهای خیابانی در هند نام برد. اگر به هند سفر کردید، حتما گل کاپا را تست کنید که بدون شک برای شما تجربه ای به یادماندنی از امتحان مزه ای عالی و فراموش نشدنی را به ارمغان می آورد.

۹- دوروم (Durum)

این غذا که شهرت جهانی دارد، یک غذای خیابانی در استامبول است که از نان ساده رول شده درست شده و داخل آن از گوشت بره تند پر گردیده، که اگر دوست داشته باشید می توانید محتویات داخل آن را با مرغ و یا گوشت گوساله تغییر دهید. گوشت به خوبی و به همراه سبزیجاتی چون پیاز، گوجه، خیار، کاهو و دیگر سبزی ها پخته می شود و یک غذای خوشمزه آماده خواهد شد. دوروم معمولا با سس تند و ماست سرو می شود. این تردی و مزه خوب را نمی توان از دست داد.

۸- برنج مرغ

اگر قصد سفر به سنگاپور را دارید مطمئنا نخواهید توانست در برابر برنج مرغ مقاومت کنید، این غذا به عنوان یکی از غذاهای خیابانی معروف این کشور در جای جای آن به راحتی پیدا می شود. در بین افراد محلی به نام برنج هاینانیز (Hainanese) نیز شناخته می شود، چرا که دستور پخت اصلی آن از هاینان، جزیره ای در چین، آمده است. این غذای ساده نه تنها مغذی بلکه خوشمزه و هوس انگیز است. مرغ به خوبی و به صورت آبدار طبخ خواهد شد سپس در همان آبگوشت، برنج مجددا پخته می شود که همین باعث گرفتن عطر و طعم خاصی برای برنج خواهد شد، سپس با زنجبیل و سیر سرخ شده و با خیار خرد شده و سس تند سرو می شود.

۷- روجیامو (Rou Jia Mo)

بعضی غذاهای چینی بسیار خوشمزه و لذیذ شهرت جهانی دارند. شی آن (شهری در چین) یکی از بهترین مکان ها برای پیدا کردن غذای خیابانی روجیاموست، یکی از قدیمی ترین ساندویچ های دنیا که قدمتش به ۲۰۰۰ سال قبل بازمی گردد. با این حال، با گذشت زمان، دستور پخت غذا نیز بنا به ذائقه مردم تغییر کرده. امروزه این غذا حاوی گوشت خوک تکه شده، فلفل و سایر ادویه جات است، در بعضی مناطق، به جای گوشت خوک، از گوشت بره و یا مرغ نیز استفاده می شود. محتوای داخلی به خوبی پخته شده و بعد در یک نان ساده پیچیده می شود. می توان از روجیامو به عنوان یکی از هیجان انگیزترین غذاهای خیابانی دنیا نام برد.

۶- ساتا (Pork Satay)

شهرت بانکوک علاوه بر سبک زندگی لوکس به ارائه غذاهای خیابانی لذیذ نیز مفتخر است. غذاهایی لذیذ که از معروف ترین و خوشمزه ترین آنها می توان به ساتای خوک اشاره کرد. غذایی لذیذ که در طبخ آن به جای گوشت خوک از مرغ و یا گوشت گوساله هم استفاده می کنند چرا که این غذا در سراسر جهان پخته می شود، اما بومی های تایلند معمولا استفاده از گوشت خوک را ترجیح می دهند و این یکی از دلایلی است که این غذا، خوشمزه ترین غذای کشورشان به شمار می رود. گوشت به تکه های باریکی خرد شده و در شیر نارگیل، فلفل و نمک و سایر ادویه جات خوابانده می شود، سپس قبل از پخت، بر روی ذغال کباب شده و پس از آن به همراه سالاد خیار، انواع ترشیجات و سس بادام زمینی که آن را به طور همزمان شیرین و تند می کند سرو می شود.

۵- چوریبان (Choripán)

ساندویچ ها مدل های مختلفی دارند و ساندویچ های سوسیس تنوع زیادی در کشورهایی مثل برزیل، شیلی، آرژانتین، پرو، بولیوی و سایر کشورها دارند. چوریبان ساندویچ سوسیس به سبک آرژانتینی هاست که شهرت جهانی دارد. یک غذای ساده وسوسه انگیز که می توان در بوینس آیرس از طعم آن لذت برد. سوسیس های خوک و گوساله کباب می شوند و در نانهای تند و سفت قرار می گیرند و بدین صورت غذای هیجان انگیز چوریبان آماده می شود، سپس بر روی آن سس مخصوص چمی چوری که حاوی سیر است، ریخته می شود. این غذا در همه خیابان ها و پارک های شهر پیدا می شود و اگر شما به آرژانتین سفر می کنید، حتما این غذا را تست کنید.

۴- بل پوری (Bhel Puri)

اگر به هند سفر کنید و بل پوری نخورید، هزینه و سفر خود را هدر داده اید. بل پوری شهرت جهانی دارد و این غذا را می توانید در همه شهرهای آن بیابید، اما اگر می خواهید مزه اصیل آن را بچشید باید به بمبئی سفر کنید. این غذا ترکیبی از ورمیشل رشته مانند سرخ شده، برنج دم کرده، انواع سبزیجات خام خرد شده و ادویه و چاشنی های مختلف است که با یک نوع چاشنی خاص که ترکیبی از سس و نمک می باشد، سرو می شود. بل پوری یک غذای خیابانی تند هندی بسیار لذیذ است که ترکیبی از طعم های ترشی، تندی، شیرینی و نمکی بودن را دارد.

۳- وافل تخم مرغ

 اگر از طرفداران تخم مرغ هستید وافل تخم مرغ را به لیست غذاهای مورد علاقه تان اضافه کنید، یک غذای خیابانی لذیذ در شهر هونگ کونگ. بر اساس گزارشات وافل تخم مرغ برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ به عنوان غذایی خیابانی مطرح و طبخ شده است. در آن زمان یک میان وعده خوشمزه در هونگ کونگ بوده و امروزه شهرت جهانی دارد. ظاهر وافل تخم مرغی در نوع خود منحصر به فرد است چرا که با قرار گرفتن بین دو ظرف فلزی درست می شود. مایع تخم مرغ، در سلول نیمه کروی ظرف فلزی ریخته شده و سپس در یک فر الکتریکی و یا بر روی یک شعله، پخته می شود. نقاطی از ظرف را با سیروپ شکلات و یا انواع میوه ها پر می کنند تا وافل خوشمزه تری ارائه کنند.

۲- فلافل

می توان از فلافل به عنوان یکی از غذاهای بحث برانگیز خیابان ها با طعمی بسیار خوشمزه به عنوان گزینه محبوب میلیون ها شکمو و علاقمندان به غذا نام برد، بحث برانگیزی غذا بخاطر آن است که کشورهای مختلفی مثل مصر، فلسطین و سایر کشورهای خاورمیانه ای این غذا را به کشور خودشان نسبت می دهند. فلافل در واقع توپک های نخود سرخ شده است که یک وعده مغذی را فراهم می کند. این غذا با خیار، سالاد گوجه، پیاز، خیارشور و سس تند سرو می شود. سس تاهینی و ادویه جات، مزه تندی خوبی به این غذا اضافه می کنند.

۱- هالو هالو (Halo-Halo)

در لغت نام این غذا به معنای مخلوط – مخلوط است، غذایی لذیذ با طعم خوشمزه و مزه ای دیوانه کننده که در خیابان های فیلیپین یافت می شود و ترکیبی از شیر و یخ است. تکه های یخ، شیر جوشانده شده به همراه مواد مغذی و خوشمزه دیگر مثل انواع مغزها، نارگیل، بارهنگ، سیب زمینی شیرین، برنجک، جک فروت، خرمای شیرین و بستنی همه با هم ترکیب می شوند تا غذای خیابانی خوشمزه هالو هالو آماده شود. این یک دسر خوشمزه است که می تواند گرسنگی شما را برطرف کرده و کامتان را شیرین نماید.

اگر شما یک شکمو واقعی هستید، جای تعجبی ندارد که موقع خواندن این مقاله آب از دهانتان سرازیر شود. اگر این شانس را داشتید که به هرکدام از این کشورها سفر کنید، حتما غذاهای معرفی شده در لیست بالا را تست کنید و از آنها لذت ببرید.

گردآوری مقاله توسط توریستگاه (سایت توریستگاه یک راهنمای سفر کامل و منبع مکان های دیدنی شهرهای داخلی و خارجی است همچون مکان های دیدنی کیش)

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *