آخرین خبرها

کدام فیلم به اسکار می رسد؟ بدون تاریخ بدون امضا،تنگه ابوقریب یا شماره 17 سهیلا +فیلم

سایت بدون- نماینده ایران برای جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در اسکار 2019 کدام فیلم است ، این سووال بارها و بارها مطرح شده ،در سال متوسط سینمای ایران ، عاقبت رای نهایی به سه فیلم رسید.سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابو قریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری به عنوان فهرست کوتاه جهت انتخاب گزینه نهایی نماینده سینمای ایران در اسکار 2019 معرفی شدند و گزینه نهایی در نشست بعدی بنیاد فارابی معرفی خواهد شد.نگاهی داریم به این سه فیلم

 

تنگه ابوقریب

« گردان عمار را برگردانید به تنگه ابوقریب» این پیام یک خطی روایت یک حماسه است ، برای درک این حماسه باید بازگشت به سال 67 و یک مکان خاص ؛ «تنگه ابوقریب» نام تنگه‌ای بسیار استراتژیک است که در منطقه فکه (شمال غرب خوزستان) واقع است. در این واقعه که پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران رخ داد, عراق در سال 67 به این تنگه حمله کرد.رزمندگان ایرانی در آن بازه زمانی همه درگیر بودند، یک‌سری از رزمندگان در شمال غرب درگیر بودند، گروهی دیگر در شلمچه و جزیره مجنون. در آن زمان رزمندگان گردان عمار یاسر لشکر 27 محمد رسول الله(ص) تهران تازه از خط پدافندی برگشته بودند و به آنها مرخصی داده شد تا به تهران بازگردند. رزمندگان خود را برای رفتن به تهران آمده کرده بودند و حتی بلیط قطار هم در دستانشان بود. در آن زمان قطارهای اندیمشک بعد از ظهر به‌سمت تهران حرکت می‌کرد. از طرف فرماندهی ابلاغ می‌شود که گردان عمار برای مقابله با عراق اعزام شود، اطلاع می‌دهند که گردان عمار آماده شده‌اند که بروند مرخصی!رزمندگان گردان عمار به پادگان دوکوهه برمی‌گردند و به‌سرعت تجهیز می‌شوند و با کامیون عازم خط مقدم می‌شوند. در این عملیات گردان عمار به‌تنهایی مقابل یک لشکر زرهی عراقی ایستاد و نیمی از این گردان به‌علت تشنگی به فیض شهادت نائل شدند.این داستان بن مایه ساختن یکی از فیلم های خوب دفاع مقدسی در سینمای ایران شده است.

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» هشتمین ساخته بهرام توکلی  است.، «تنگه ابوقریب» در کنار بمب؛ یک عاشقانه با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی و ششم شدند. این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ از جمله سیمرغ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی را دریافت کرد. تنگه ابوقریب متفاوت ترین فیلم بهرام توکلی و بهترین اثر اوست. دیدن چنین فیلمی‌از کارگردانی با سابقه ی فیلم‌های ساده و عمدتا با تم‌های اجتماعی یا درونگرایی فردی، کاملا بیننده پیگیر سینما را شگفت زده می‌کند.تنگه ابوقریب فیلمی‌است نه متکی به جذابیت‌های ذاتی داستان بلکه متکی به درام حاصل از به تصویر کشیدن درست اتفاقات میدانی و ارتباط آنها با شخصیت‌ها و دراماتیزه کردن این کلیت صحنه ای به صورت باورپذیر و گهگاه مسحور کننده. فیلم از شعارزدگی که در نگاه اغلب فیلمسازان جنگی ایرانی مشهود است و حتی به فیلم‌های غیرجنگی‌شان نیز سرایت کرده، فاصله دارد و مبارزان وطن در یک تصویر بزرگ همگی انسان‌های معمولی هستند که دغدغه‌های زمینی دارند؛ اما در بزنگاه انتخاب، به سادگی خانه و کاشانه را رها می‌کنند و برای «دفاع» از این سرزمین و مردمش، هم‌جهت با مرز ایران می‌شوند. تنگه ابوقریب غریب به جهات فنی و تکنیکی فیلم خوب و متفاوتی در سینمای دفاع مقدس محسوب خواهد شد. مخاطب خود را در فضای سخت و دشوار جنگ حس می کند. شاید پیام اصلی فیلم را باید در پایان بندی آن دیدپایان بندی فیلم که تفنگ بر دوش نوجوان بود و استوار قدم می زد و درواقع این پیام داشت که اگر همرزمانش شهید شده اند، تفنگ بر دوش نسل بعدی برای مقاومت هست، پایانبندی بسیار خوبی که فیلم را به انتها می رساند.

شماره 17 سهیلا

شماره 17 سهیلا روایت کننده داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریع تر ازدواج کند تا بچه دار شود.محمود غفاری در اولین فیلم خود به روایت داستان زندگی دختری چهل‌ساله پرداخته که هنوز موفق به ازدواج نشده است. شاخ و برگ‌های داستان و مسیر پیشرویِ آن فضایی را ایجاد می‌کنند که مسئلهٔ تاخیر در ازدواج را به یک سوژهٔ اجتماعی تبدیل می‌کند و مشکلات ناشی از آن را محور خود قرار می‌دهد.محمود غفاری کارگردان «شماره 17 سهیلا» در مورد فیلم می‌گوید: «این فیلم ادامه دغدغه شخصی من درباره موضوع‌های اجتماعی و به خصوص زنان جامعه‌ام ساخته شده است. زنانی که در بحران میان‌سالی و خطرهای ناشی از ازدواج کردن قرار دارد.» کارگردان فیلم با صحبت‌هایش نشان می‌دهد که بیننده با فیلمی زنانه طرف است و قرار است بحران‌های زنی میان‌سال را ببیند که مجبور است قبل از تغییرات هورمونی و فیزیکی، ازدواج کند.

نقش اصلی فیلم را زهرا داوودنژاد، دختر علیرضا داوودنژاد و بازیگر گزیده‌کار و توانمند سینمای بر عهده دارد و بابک حمیدیان و مهرداد صدیقیان هم او را در «شماره 17 سهیلا» همراهی می‌کنند.

بدون تاریخ بدون امضا

اگر در اولین فیلم وحید جلیلوند عدالت اجتماعی مسئله بود، این‌جا و در «بدون تاریخ بدون امضا» بحث اصلی بر سر وجدان فردی است. همه چیز از جایی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی فیلم نه می‌خواهد و نه می‌تواند از «گذشته» بگذرد. یک حادثه به ظاهر ساده به مرور جای خود را به یک فاجعه می‌دهد و قهرمان برای بازگرداندن تعادل به زندگی‌اش محکوم است به شخم زدن این گذشته، به نبش قبر کردن آن. فیلم از همین گذرگاه چشممان را به دنیایی دیگر باز می‌کند و بر خلاف انبوه آثار سینمای اجتماعی ایران و فضای سیاه اما باسمه‌ای تصویر شده در آن‌ها، موفق است تا به واقع مخاطب را درگیر موقعیت‌ها و چالش‌های دراماتیک خود کند. در چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با پدری سرو کار داشتیم که نمی‌توانست مرگ فرزندش را تحمل کند و خودش را به خاطر بی پولی مقصر مرگ فرزندش می‌دانست. او در گذشته مانده بود و با تباه کردن آینده‌اش سعی می‌کرد ذهنش را آرام کند. این سوژه بستری شده بود برای نشان دادن فقر و معضلات ناشی از آن. در فیلم بدون تاریخ، بدون امضا هم موسی خودش را مقصر مرگ فرزندش می‌داند. اما داستان بدون تاریخ ماندن در گذشته نیست داغ تازه‌ای است که قصه جلیلوند را به شکل بی‌رحمانه‌ای به کام تماشاگرش تلخ می‌کند. اما در میان این تلخی امیدی است. امیدی به نام نوع‌دوستی.در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «کاوه نريمان، يكى از پزشکانِ پزشکي قانوني، در محل کارش با جسدى مواجه مي‌شود که وي را پيش از اين مي شناخته است.» امیر آقایی، هدیه تهرانی و نوید محمدزاده، ترکیب اصلی بازیگران این فیلم هستند که بازیِ محمدزاده مقابل دوربین پیمان شادمان‌فر مورد توجه قرار گرفته بود.«بدون تاریخ، بدون امضا» در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز در بخش افق‌ها، برنده جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری شده و در چندین جشنواره دیگر نظیر پنجاه و سومین دوره جشنواره فیلم شیکاگو نیز جوایز مشابهی به دست آورده است.

 

برچسب‌ها: , , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }