آیا دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی می نشیند؟/ یک جایگاه لرزان


سایت بدون – اگر یکی دو سال گذشته، سال‌هایی بدون شکست برای سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود، ۱۴۰۱ برای دراگان اسکوچیچ با شکست برابر کره جنوبی آغاز شد. شکستی که به یک جنجال اساسی با محوریت نام اسکو تبدیل شد و او را به یکی از چهره‌های فوتبالی نوروز تبدیل کرد و ثابت کرد که حتی رکورد نباختن‌های او هم نتوانسته جایگاه متزلزلش را ثبات بخشد.
صحبت از آمدن یک مربی بزرگ برای تیم ملی فوتبال ایران، ماجرای تازه‌ای نبود. خیلی‌ها با‌ وجود پیروزی‌های اسکوچیچ معتقد بودند که تیم ملی برای بازی در جام جهانی به مربی بزرگتری نیاز دارد، مسئولان فدراسیون فوتبال هم البته هر بار با تأکید بر اینکه «فعلاً» با اسکوچیچ ادامه می‌دهیم، همیشه او را در وضعیت مبهم نگه می‌داشتند. دراگان اما هر بار تأکید می‌کرد که تا پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ با فدراسیون قرارداد دارد اما این بازی هر چند وقت یکبار تکرار می‌شد.
با همه اینها اما توئیت احمدرضا براتی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و پیشنهادش برای جایگزینی علی دایی به جای اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی، شوک بزرگی بود که بعد از نخستین شکست تیم ملی با دراگان، به فوتبال وارد شد! براتی خیلی زود توئیتش را پاک کرد و گفت که نظر شخصی‌اش را نوشته بود اما کار از کار گذشته و طوفان به راه افتاده بود. حتی کسانی که در اصل ماجرای تغییر سرمربی تیم ملی با براتی موافق بودند هم نوع طرح این موضوع از سوی براتی را نپسندیدند. خیلی زود سخنگوی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد. احسان اصولی تأکید کرد که فدراسیون بر حفظ اسکوچیچ تأکید دارد و بعد از او هم مدیر رسانه تیم ملی اعلام کرد: «با اعلام رسمی و صریح سخنگوی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که پیامی مستقیم و فصل‌الخطاب‌ گونه برای حواشی روزهای اخیر بود. دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و در جام جهانی قطر نیز روی نیمکت خواهد نشست.»
اسکوچیچ هم البته ترجیح داد به این حواشی دامن نزند و همه حرف‌هایش را در کنفرانس خبری پیش و پس از بازی با لبنان زد و در یک کلام گفت تا وقتی قرارداد دارد، برای موفقیت تیم ملی تلاش می‌کند. البته که تا وقتی او حرف‌هایش را بزند و با ‌وجود تأکید فدراسیون برای حفظ اسکوچیچ، چهره‌هایی چون مجید جلالی وارد گود شدند و برای در دست گرفتن کمیته فنی فدراسیون فوتبال و انتخاب جایگزین برای اسکوچیچ اعلام آمادگی کردند اما به نظر نمی‌رسد فدراسیون فوتبال بخواهد با پذیرفتن این پیشنهاد، حواشی بیشتری را برای خود بخرد یا لااقل برای تصمیم‌گیری در این رابطه اصول و ضوابط لازم را رعایت خواهد کرد.
واقعیت هم البته این است که فدراسیون فوتبال مطابق اساسنامه جدید نمی‌تواند تا پیش از تعیین تکلیف درباره ریاست فدراسیون فوتبال تصمیمی مبنی بر تغییر سرمربی تیم ملی بگیرد. بنابراین هم هیأت رئیسه ترجیح می‌دهند اگر قرار است تصمیمی در این رابطه اتخاذ شود، بماند برای بعد از تعیین تکلیف درباره وضعیت ریاست فدراسیون فوتبال تا حداقل درباره این موضوع با اعضای مجمع به مشکل برنخورد.
این نکته را هم البته نباید نادیده گرفت که پیروزی اسکوچیچ مقابل لبنان و شکست کره جنوبی به امارات که منجر به صدرنشینی ایران در گروه A شد، باز هم بساط نقد از سرمربی تیم ملی را جمع کرد. البته که همچنان نقد به برخی تصمیم‌گیری‌های اسکوچیچ وارد است و حق بهره‌مندی از سرمربی بزرگتر از اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی برای ایران محفوظ است اما اینکه چطور و از چه مسیری این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و به چه تصمیم‌گیری‌هایی منجر شود، مهم‌تر از اصل تغییر است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *