از دفترچه خاطرات هیتلر تا شاعری که وجود نداشت/ ده رسوایی بزرگ تاریخ ادبیات

سایت بدون – روزی انوری از میان بازار عبور می کرد دید مردی بر بالای سکویی رفته و دارد شعر هایش را برای عابران می خواند.  از این شخص می پرسد این ها شعر چه کسی است که شما می خوانید ؟
‪ مرد پاسخ می داهد شعر انوری است !
‪ انوری می گوید : تو انوری را می شناسی ؟
‪ شیاد می گوید : انوری خود من هستم !!!
‪ انوری می گوید : شعر دزد دیده بودیم شاعر دزد دیگر ندیده بودیم !

         سرقت ادبی تقریبا عمری به اندازه ادبیات داردوداستان های بیشماری در این مورد وجود دارد این روزها هم یک جنجال ادبی تازه نقل محافل ادبی است ،گفته می شود ۱۳ نمایشنامه هنریک ایبسن نوشته خودش نیست .به بهانه این جنجال ادبی ،نگاهی داریم به ده رسوایی بزرگ تاریخ ادبیات

۱–_خاطرات هیتلر

درآوریل سال ۱۹۸۳ مجله  Stern اعلام کرد که دفترچه خاطرات هیتلر را به قیمت از فردی که با یکی از نازیهای قدیمی در ارتباط است، خریده و از انتهای آوریل نوشته‌های دفترچه را به صورت سریالی منتشر می‌کند. 
معرف و واسطه خرید مجله، گرد هایدمن (Gerd Heidemann) خبرنگار بود. جعلی بودن دفترچه با وجود تست خط شناسی هم مشخص نمی‌شود.‌ داستان جعلی بودن دفترچه وقتی برملا شد که پس از انتشار دو قسمت از خاطرات، گروهی از پژوهشگران تاریخ معاصر آلمان و کسانی که روی زندگی هیتلر تحقیق می‌کردند مدعی شدند که این سبک نوشتاری، سبکی نیست که با روحیات هیتلر سازگاری داشته باشد. 
با پافشاری این گروه که موضوع روز مطبوعات شد،‌ از مجله خواسته شد‌ که دفترچه را برای انجام تست‌های فیزیکی و شیمیایی به آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش تحویل بدهد. مجله با اطمینان خاطر دفترچه را تحویل داد اما نتیجه آزمایش به آبروریزی ختم شد. تست نور ماورای بنفش نشان داد که کاغذ دفترچه از جنس کاغذی است که اولین بار پس از سال ۱۹۵۰- یعنی پنج سال پس از خودکشی هیتلر – تولید و منتشر شده است.

۲-ـفرشته ای در حصار

 کتاب «فرشته ای کنار حصار» داستان پسربچه ای را روایت می کند که در یکی از اردوگاه‏های یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم، اسیر است و دختربچه ای مسیحی که در مزرعه ای نزدیک اردوگاه زندگی می کند، برایش سیب و غذا پرتاب می کند. دوازده سال پس از جنگ، این دو نفر بصورت اتفاقی همدیگر را در نیویورک می بینند و با یادآوری خاطرات گذشته همدیگر را می‏شناسند و عاشقانه ازدواج می کنند.
اما سوال کارشناسان از آنجا شروع شد که حصارهای اردوگاه ذکر شده در کتاب، آنقدر کوتاه نبوده که دختربچه ای بتواند از بالای آن غذا پرتاب کند. البته پیش از این یکبار آقای رزنبلت به این پرسش ها پاسخ داده بود و بر حقیقی بودن داستانش پافشاری می کرد که عاقبت آقای رزنبلت  مجبور به اعتراف شد که داستان عشقی در کار نبوده و او روما رادزیچی، همسرش، را برای اولین بار در نیویورک دیده است.قراربود از ماجرای این عشق فیلمی ساخته شود

۳ـیک میلیون قطعه کوچک

جیمز فری یک نام آشنا در دنیای ادبیات وسینما است.او کتاب خاطراتی داشت به نام یک میلیون قطعه کوچک که به روزهای اعتیادش باز می گردد.این کتاب  مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت وتبدیل به یکی از کتاب های پر فروش شد اما بعد ها معلوم شد بسیاری از قسمت های کتاب با واقعیت همخوانی ندارد…به عنوان مثال در جایی از کتاب آمده است که کتاب جنگ وصلح نوشته تولستوی را در زندان خوانده است که بعدها معلوم شد که وی فقط چند ساعت در بازداشت بوده. بنگاه انتشاراتی رندوم هاوس، ناشر این کتاب، بیش از ۲ میلیون دلار خسارت بازپرداخت مبلغ خرید این کتاب را به مشتریان متحمل شد

۴-میشا، خاطراتی از سال‌های هولوکاست

کتاب درباره دخترکی یهودی است که نازی‌ها سال ۱۹۴۱ پدر و مادرش را دستگیر و تبعید کرده‌اند. حال دخترک به همراه چند گرگ در پی پدر و مادر خود بلژیک، آلمان و لهستان را زیر پا می‌گذارد. در حالی که در عالم واقع والدین دو وال یهودی نبوده‌اند و او پس از تبعید آنها نزد پدربزرگ خود و البته به گفته خودش “در شرایط بسیار بد” زندگی کرده است.
کتاب “میشا؛ خاطرات سال‌های هولوکاست” نخستین بار سال ۱۹۹۷ منتشر شد و فیلم آن نوامبر ۲۰۰۷ در سینماهای بلژیک به نمایش درآمداما نویسنده اعتراف کرد که ماجرا خیالی است حتی گفته می شود که خانم میشا دفونسکا حتی یهودی نیست.

۵ـخاطرات هاوارد هیوز

ایروینگ کالیفورد در تماس با ناشری ادعا کرد که «هاوارد هیوز» میلیاردر مشهور آن زمان آمریکا از او خواسته است که کتاب خاطراتش را بنویسدومبلغ یک میلیون دلار هم برای چاپ کتاب تقاضاکرد،وقتی کتاب انتشار یافت هاوارد هیوز ازنویسنده بایت حعل خاطراتش شکایت کردوکالیفورد کارش به زندان کشیده شد،بعدها فیلمی از این رسوایی ادبی به نام « حقه» با بازی «ریچاردگر» ساخته شد.

۶ـگل دادن مضاغف

کتاب گل دادن مضاعف محموعه شعری بود از یکی از بازماندگان حادثه بمب اتمی هیروشیما که مورد توجه روزنامه نگاران قرارگرفت ،این کتاب حاوی شعرهای احساس برانگیز آراکی یاسوسادااست که سروصدای زیادی به پا کرد اما متاسفانه یاسوسادا وجود خارجی ندارد وگفته می شود که اشعار توسط یک استاد دانشگاه در آمریکا گفته شده است

۷ـجهاد

جهاد نام کتابی است در مورد جنگ مخفی ارتش انگلستان در افغانستان که توسط یکی از افرادی که در این نبرد شرکت داشت نوشته شده است ،این کتاب مورداستقبال قرارگرفت وقبل از این که معلوم شودآقای جان کارو نویسنده کتاب هیچ گاه عضو ارتش انگلستان نبوده، چند ده هزار نسخه از ان به فروش رسیده بود.

۸ـنامه های تاریخی 

کتاب نامه های تاریخی در قرن نوزدهم توسط فردی به نام دنیس لوکاس انتشار یافت .دراین کتاب نامه هایی از افرادی مثل ایزاک نیوتن ،کلئوپاترا،ژاندارک،یهود او… گردهم آورده شده بود ودر مدت کوتاهی به فروش مطلوبی هم دست یافتاما فقط یک اشکال کوچک دست نویسنده را باز کرد،همه نامه ها به فرانسوی بود

۹ـویلیام شکسپیر

درموردشکسپیر ونمایشنامه های او همواره حرف وحدیث فراوان بوده …حرف هایی که گاهی یک شوخی است وگاهی از شوخی به مراتب بالاتر می رودوکاملا جدی می شود.فیلمی چند سال قبل ساخته شد که نمایشنامه های شکسپیر را به فرزند ملکه الیزابت نسبت می داد،چند قصه دیگر در مورد شکسپیر هم وجود دارد.

۱۰ـتوماس چاترتوناز

توماس چاترتون به عنوان یک شاعر رمانتیک با استعداد یاد می شد،شاعری که به لاتین شعر می گفت،چاترتون با این اتهام روبه رو شد که اشعارش مال خودش نیست ویک کشیش قرن پانزدهمی آن را سروده …چاترتون در مقابل این اتهام  قبل از این که هجده سالش شود با مرگ موش خودکشی کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *