امید عالیشاه، جلال حسینی ، مهدی رحمتی ، ارسلان مطهری و…/ فوتبالیست ها چقدر از اینستاگرام خود پول در می آورند؟(جدول)

کسب درآمد از اینستاگرام، در فوتبال حرفه‌ای دنیا، یکی از متداول‌ترین اقداماتی است که انجام می‌شود. تا جایی که بازیکنانی چون کریستین رونالدو و لیونل مسی، در صدر پردرآمدترین افراد در اینستاگرام هستند. تا جایی که براساس آخرین اخبار منتشر شده، درآمد آن‌ها بابت هر پست تبلیغاتی در صفحات شخصی‌شان در اینستاگرام به رقم‌هایی نجومی رسیده است. براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت «هاپر اچ کیو» که در زمینه مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، رونالدو می‌تواند به ازای هر پست تبلیغاتی در صفحه خود در اینستاگرام درآمدی در حدود یک میلیون و ششصد هزار دلار داشته باشد.
لیونل مسی گرچه جدا از فوتبالش شاید به اندازه رونالدو، جذابیت‌های یک اینفلوئنسر اینستاگرامی را نداشته باشد اما او هم بالای یک میلیون دلار بابت هر پست تبلیغاتی یا اسپانسرشیپ دریافت می‌کند. اصلاً تبلیغات و اسپانسرشیب، خواه برای تیم‌ها و باشگاه‌ها یا برای بازیکنان به طور فردی، بخش جدایی‌ناپذیر فوتبال حرفه‌ای است که باشگاه‌ها و فوتبالیست‌ها یا به طور کلی ورزشکاران حرفه‌ای به درست‌ترین شکل ممکن از آن استفاده می‌کنند.
در ورزش و فوتبال ایران اما از آنجا که هنوز فاصله بسیار زیادی تا سطح حرفه‌ای وجود دارد، در زمینه تبلیغات هم ورزشکاران، مسیر پر ابهام و بدسلیقه‌ای را طی می‌کنند. طوری که در بسیاری از مواقع، تبلیغات آن‌ها برای کسب و کار یا برند مورد نظر به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود و اثر منفی خواهد داشت. از خواهران منصوریان تا برخی بازیکنان تیم‌های پرسپولیس و استقلال مثل سیامک نعمتی یا ارسلان مطهری، افرادی هستند که از طریق پیج اینستاگرام خود تبلیغات می‌پذیرند اما حساسیت خاصی در تبلیغات خود ندارند و هیچ یک از این تبلیغات به صورت حرفه‌ای مسیر خود را طی نمی‌کنند و در نهایت با یک سلفی از سوی سلبریتی مدنظر، به اوج خود می‌رسند.
انتشار یک ویدئوی سلفی در استوری صفحه شخصی ورزشکار یا فوتبالیست مذکور که در بسیاری مواقع در اوج معذب بودن، نام شرکت و برند مورد نظر را از روی یک متن از پیش تعیین شده می‌خواند، اوج بدسلیقگی در مارکتینگی است که طبیعی است آن فوتبالیست از آن بی‌اطلاع باشد اما رواجش از سوی شرکت‌های مختلف، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
بعضی‌ها هم که مانند کریم باقری، پیج‌های اینستای خود را به دست ادمین‌های آشنا داده‌اند و گاهی تبلیغات عجیبی مانند پیج‌های فروش فالور فیک و غیر حقیقی، در استوری اینستاگرام‎شان دارند، ما را به این فکر می‌برد که ای‌کاش هرگز به این عرصه ورود نمی‌کردند.
درباره این تبلیغات چند بحث متفاوت مطرح می‌شود که هر یک در نوع خود قابل تأمل است. اول از همه اعداد و ارقامی است که چهره‌های داخلی ورزش ایران برای تبلیغات اینستاگرام دریافت می‌کنند که البته عده‌ای معتقدند برخی بازیکنان پرسپولیس و استقلال که به واسطه باشگاه‌شان در فضای مجازی مطرح شده‌اند، باید بابت این موضوع به باشگاه هم پولی بپردازند!
موضوع دیگر، در پرده ماندن و نادیده گرفتن اسپانسرشیپ بازیکنان فوتبال در فضای مجازی است که البته با توجه به وضعیتی که تبلیغات و اسپانسرشیپ باشگاه‌های بزرگ‌مان دارند، صحبت کردن از آن‌ها بیشتر شبیه به شوخی است. واقعیت اما این است که اگر این تبلیغات شخصی جدی‌تر گرفته شود، هم برای باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها و هم برای خود ورزشکاران، جنبه‌های مالی بهتری خواهد داشت.

محبوبیت اینستاگرامی، چیزی که باشگاه‌های خارجی می‌بینند
اینستاگرام برای فوتبالیست‌ها، جز کل‌کل‌هایی که گاهی آزاردهنده می‌شود جدا از درآمدزایی مالی، جنبه‌های دیگری هم دارد. برخی باشگاه‌های خارجی از طریق تعداد فالورهای بازیکن‌ها به میزان محبوبیت آن‌ها در کشور مقصدشان پی می‌برند.
این سوژه گزارش وبسایت ایندکس کرواسی است که صادق محرمی را در رتبه نخست پرطرفدارترین بازیکنان لیگ کرواسی در اینستاگرام قرار داده است. در این گزارش آمده که «محرمی جزو محبوب‌ترین بازیکنان فوتبال ایران نیست اما در بین بازیکنان HNL هیچ‌کس حتی به میزان فالور او نزدیک هم نبوده است.» گزارشگر البته می‌نویسد که باتوجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، چنین چیزی دور از انتظار نیست و سایر بازیکنان ایرانی حتی فالور میلیونی دارند. در بخش دیگری از این گزارش آمده که باتوجه به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی و احتمال قرارگیری دو تیم در سید متفاوت، ممکن است محرمی در مقابل تیم ملی کرواسی هم به میدان برود که این بازی جالب خواهد بود. پس از صادق محرمی که ۶۶۴ هزار دنبال کننده دارد، دنیل شوباشیچ گلر تیم ملی کرواسی که جزو کاپیتان‌های این تیم نیز محسوب می‌شود، با ۴۰۱ هزار دنبال‌کننده خودنمایی می‌کند. دومینیک لیواکوویچ گلر تیم دینامو زاگرب با ۱۴۰ هزار دنبال کننده سومین بازیکن محبوب اینستاگرامی لیگ کرواسی است. نکته جالب اینکه سه بازیکن صدر این فهرست یک مدافع ایرانی و دو دروازه‌بان کروات هستند و این در حالی است که در سایر لیگ‌ها اغلب مهاجمان و عناصر هجومی صدر لیست پرفالوورترین را تسخیر کرده‌اند. «فرو» بازیکن پرتغالی تیم هایدوک که اکثر فالوورهای خود را به خاطر بازی در بنفیکا کسب کرده و حالا به‌صورت قرضی در هایدوک اسپلیت بازی می‌کند، چهارمین بازیکن این فهرست است که ۱۲۸ هزار دنبال کننده اینستاگرامی دارد. فیلیپ کرونوویچ بازیکن مشهور کروات توانسته خود را ۱۰۰ هزار فالووری کند و پس از او نام برونو پتکوویچ بزرگترین ستاره دینامو با ۶۹ هزار دنبال کننده دیده می‌شود.
نکته جالب اینکه محرمی حدود ۱۰ برابر بیشتر از بهترین بازیکن دینامو زاگرب و نفر ششم فهرست پرمخاطب‌ترین بازیکنان شاغل در لیگ کرواسی، فالوور دارد.

بهناز میرمطهریان/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *