این چه کاری است که با اسکوچیچ می کنید؟/ سرمربی تیم ملی روی ویبره


سایت بدون – شاید من یا شما، هر کدام سرمربی بهتری را برای تیم ملی ایران در ذهن داشته باشیم، شاید انتخاب دراگان اسکوچیچ را نپسندیم، آن انتخاب را شتاب‌زده یا بی‌کیفیت بدانیم، شاید در بین مربیانی که برای فوتبال ایران نام‌های آشناتری شده‌اند، خبر مذاکره با آندره‌آ استراماچونی برای سرمربیگری تیم ملی بیش از انتخاب اسکوچیچ جذاب باشد اما در میان این خبرها و تکذیب‌ها یک نکته را نباید فراموش کنیم: جایگاه سرمربی امروز تیم ملی ایران نباید با این شایعات آسیب ببیند.
در ماه‌های اخیر بارها شایعه برکناری دراگان اسکوچیچ از تیم ملی را شنیده‌ایم و هر کدام از این شایعات درباره حضور کالدرون یا استراماچونی، تمرکز سرمربی تیم ملی را ناخودآگاه به هم می‌زند و به چهره حرفه‌ای او خدشه وارد می‌کند. فدراسیون فوتبال وقتی با یک مربی قرارداد دارد، باید خود را حافظ جایگاه حرفه‌ای مربی‌اش بداند.
اگرچه سخنگوی فدراسیون با تکذیب‌های پی در پی سعی می‌کند نشان دهد که این شایعات بی‌اساس هستند اما واقعیت این است که نمی‌توانیم اخبار مذاکره با کالدرون و استراماچونی را سراسر شایعه بدانیم. درباره آخرین خبر -مذاکره با استراماچونی- می‌توان گفت که بعید است استراماچونی یا وکیلش بدون هیچ مذاکره‌ای، این شایعه را بسازند چون می‌دانند که با تکذیبش مواجه می‌شوند و این نوع خبرسازی‌های بی‌پایه و اساس به چهره یک مربی حرفه‌ای خدشه وارد می‌کند و منجر به اهمیت بیشتر او در بازار مربیان نمی‌شود.
فدراسیون فوتبال ایران روزهایی را سپری می‌کند که تشکیلاتی سازمان‌یافته با جایگاه‌های مشخص ندارد و احتمال اینکه از سوی برخی ارکان این فدراسیون مذاکراتی با مربیان دیگر انجام شود، چندان دور از ذهن نیست. فدراسیون حتی به صورت موقت وظایف و مسئولیت‌های مهمی بر دوش دارد و نباید آنچنان فضای آشفته‌‌ای داشته باشد که هر بار خبر مذاکره با مربیان دیگر را در حین قرارداد با سرمربی فعلی تیم ملی بشنویم. این حتی در همین فدراسیون فوتبال ایران هم کم‌سابقه است که به رغم قرارداد با سرمربی تیم ملی، اخبار مذاکراتش با مربیان دیگر منتشر می‌شود و تکرار این اخبار می‌تواند مخاطب را به این نتیجه برساند که تکذیب‌ها را باور نکند.
دراگان اسکوچیچ همین چند روز پیش از برنامه‌ها و نقشه‌هایش برای آینده حرف زده بود و پیش‌تر مسافرت‌هایی برای دیدار با لژیونرها به این سو و آن سوی اروپا داشت. او مشغول ساختن رابطه‌ها و شکل دادن به تیمش است. دستیارانش را انتخاب کرده و البته تعطیلی فوتبال به دلیل شیوع کرونا یک مانع بزرگ برای پیش رفتن برنامه‌های اوست. اما اسکوچیچ می‌داند که این شایعات یا اخبار درباره مذاکره با کالدرون و استراماچونی به اعتماد بازیکنان به او آسیب می‌زند و این حتماً برای سرمربی تیم ملی که مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفته، نگران‌کننده است. فدراسیون فوتبال نمی‌تواند با انتشار بیانیه تکذیب همه چیز را جبران کند، بلکه باید در خود جست‌وجو کند و ببیند تصمیمش برای آینده چیست و البته ببیند این اخبار چرا ساخته می‌شوند. فدراسیون مجبور است در رسانه‌ها تکذیب کند اما خودش می‌داند که در درونش چه می‌گذرد.
تیم ملی ایران برای رسیدن به جام جهانی باید مسیری سخت و پرخطر را طی کند و واقع‌بینانه باید بگوییم که احتمال از دست دادن جام جهانی قطر چندان دور از ذهن نیست. پس در چنین وضعیت هولناکی باید حساس‌تر از همیشه باشیم و بدانیم که تیم ملی و سرمربی‌اش به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند و همین شایعات می‌تواند آسیب‌هایی بزرگ برای تیم ملی در این مسیر سخت باشد.

فرشاد کاس نژاد/ایران ورزشی

سایت بدون را در اینستاگرام دنبال کنید

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *