سایت بدون -«بایت دنس» با پشت سر گذاشتن اوبر، گرانترین استارتاپ فناورانهی دنیا شد.این شرکت اینترنتی چینی با جذب ۳ میلیارد دلار سرمایه به ارزش ۷۸ میلیارد دلار رسید. ارزش اوبر در حال حاضر ۷۲ میلیارد دلار است اما سال آینده با ارزشی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار عرضهی عمومی خواهد شد.
بایت دنس تعدادی پلتفرم رسانهای دیجیتال را اداره می کند که توتیائو معروفترینشان است. توتیائو یک پلتفرم هوش مصنوعی گردآورندهی اخبار است که با بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر به یکی از پراستفادهترین اپلیکیشنهای چینی بدل شده است.
این استارتاپ چینی برای تبدیل شدن به یک غول اینترنتی غیرممکنها را پشت سر گذاشته و بر سلطهی سه شرکت «بایدو»، «علی بابا» و «تنست» که به «BAT» معروفند غلبه کرده است.
ژانگ حالا ۳۵ ساله است و ثابت کرد چنین چیزی ممکن است. امروز، شرکت وی یعنی بایتدنس (Bytedance) در مسیر دستیابی به ارزشی بیش از ۷۵ میلیارد دلار قرار دارد، رقمی که حتی از ارزش شرکت بزرگی مانند اوبر نیز سرآمدتر است. یکی از جدیدترین سرمایه گذاران شرکت بایتدنس، شرکت سرشناس سرمایه گذاری سافت بانک است که طبق گزارش ها قرار است ۵/ ۱ میلیارد دلار سرمایه به بایتدنس وارد کند. شرکت بایتدنس حالا شرکت هایی مانند شرکت خدمات مالی آمریکایی کوهلبرگ کراویس رابرتس یا (KKR (Kohlberg Kravis Roberts، جنرال آتلانتیک (General Atlantic) و حتی سکویا را به عنوان حامی دارد. ژانگ در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد:«مهم ترین مساله ای که وجود دارد این است که ما جزو دسته کسب و کار خبری محسوب نمی شویم. محصول ما چیزی مشابه نوعی ابزار جست وجوی بیزنسی یا حتی یک شبکه اجتماعی است. در شرکت ما هیچ سردبیر یا گزارشگری کار نمی کند. کاری که ما می کنیم، بسیار منحصر به فرد بوده و مشابه شرکت های آمریکایی نیست.»
نکته جالبی که وجود دارد این است که ژانگ هیچ کمکی از سوی دو شرکت بزرگ و مطرح چین مانند علی بابا و تنسنت دریافت نکرد. داستان تبدیل شدن بایتدنس به یک غول اینترنتی، از وبسایت خبری Jinri Toutiao شروع شد، ولی مدیریت خوب، خرید و فروش های هوشمندانه و استراتژیک توانست بایتدنس را به یک شرکت موفق فعال در زمینه ویدئوهای موبایلی تبدیل کرده و آن را در چین یکه تاز کند. دستاورد بایتدنس، جمع آوری صدها میلیون کاربر است و این شرکت حالا یکی از رقیبان اصلی و خطر آفرین بزرگ ترین شرکت های اینترنتی چینی محسوب می شود. مانند هر شرکت موفق دیگری در این حوزه، بایتدنس حالا با این سوال روبه رو است که چطور قادر خواهد بود سودآفرینی خود را ادامه دهد. جری لیئو (Jerry Liu)، یکی از تحلیل گران UBS در این باره می گوید:«چالش غالب فضای اینترنتی کشور چین این است که به مرور، کاربران زمان فعالیت آنلاین خود را کاهش می دهند. در این زمان است که هزینه ها برای جذب کاربر و تشویق وی به گذران وقت در برنامه، سر به فلک می زند. چیزی که بایتدنس ایجاد کرد این بود که توانست برنامه هایی ارائه دهد که جذابیت بالایی برای مخاطبان داشت.»
حالا بایتدنس، موفق ترین شرکت چینی در حوزه تکنولوژی محسوب می شود که پایه و اساس بین المللی دارد. برنامه تیک توک (Tik Tok) این شرکت در بازار آمریکا، آسیای جنوبی و ژاپن نیز وارد شده و بسیار محبوب است. چیزی که ژانگ در سال ۲۰۱۲ فهمید این بود که کاربران چینی موبایل تلاش می کنند در داخل بسیاری از برنامه ها، اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند و در این زمینه کمبود وجود دارد. یکی از دلایل این کمبود، قوانین سختگیرانه نظارتی روی اطلاعات اینترنتی است. این شرکت بارها از سوی مقامات چینی به دلیل بی اعتنایی به قوانین کشور در مورد فیلترینگ خبرها، مواخذه شده است. اما ژانگ بازهم از تلاش برای در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد علاقه کاربران دست نکشید. شبیه ترین شرکت آمریکایی به بایتدنس را می توان فیس بوک و news feed آن دانست.
بایتدنس، اولین برنامه خبری خود را در آگوست ۲۰۱۲ معرفی کرد. این پلت فرم می توانست مطالبی که کاربران خوانده یا در مورد آن جست وجو کرده اند را دریافته و بر اساس آن اطلاعات، مطالب یا مقالات مرتبط را برای کاربر عرضه می کرد. هرچقدر که کاربران بیشتر از برنامه استفاده می کردند، تجربه هوش مصنوعی برنامه هم بالا می رفت و بالطبع کاربران نیز راضی تر مانده و زمان بیشتری در برنامه صرف می کردند. اواسط سال ۲۰۱۴، آمار کاربران روزانه این برنامه به بیش از ۱۳ میلیون نفر رسید.Sequoia در این زمان بود که به پشتیبانی از این شرکت، ۱۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرد.
این ویدئوها بودند که اصلی ترین ابزار موفقیت بایتدنس محسوب می شدند. سرویس های پخش ویدئو همیشه در چین محبوب بوده اند. حتی در دوران شکوفایی تکنولوژی دسکتاپ ها، شرکت YY موفق شد مدلی طراحی کند که با موفقیت بالایی روبه رو شد. در سرویس YY، کاربران می توانستند در شوروم های مجازی آواز خوانده، برقصند و جایزه دریافت کنند. بایتدنس هم این فرصت محبوبیت ویدئوها را غنیمت شمرد، اما تصمیم گرفت آنها زمان به مراتب کوتاه تری داشته باشند. حوالی سپتامبر ۲۰۱۶، بایتدنس برنامه دوئن (Douyin) را راه اندازی کرد، برنامه ای که به کاربران این امکان را می داد تصاویر مختلف گرفته شده را ادیت کنند، به آنها فیلتر اضافه کرده و آنها را در سراسر پلت فرم ها مانند ویبو و وی چت به اشتراک بگذارند. این فرمت توانست بسیاری را جذب خود کرده و این برنامه را به موفقیت زیادی رساند تا جایی که حتی برنامه وی چت، دسترسی به آن را محدود کرد. یک سال بعد، بایتدنس سرویس Musical.ly را با قیمت ۸۰۰ میلیون دلار خریداری کرد، سرویسی که قرار است به زودی با Tik Tok تلفیق شود. Tik Tok و Douyin روی هم در ماه جولای ۵۰۰ میلیون کاربر داشته اند. تمرکز کنونی بایتدنس فعلا روی سوددهی است. این شرکت در حال افزایش فعالیت های تبلیغاتی و فروش خود و باز کردن جای بیشتر در بازار است. تنها مساله ای که چالش اصلی بایتدنس محسوب می شود، قوانین سانسور و فیلترینگ چین است که می تواند در روند موفقیت این شرکت اختلال ایجاد کند. این ریسکی است که سرمایه گذاران و همکاران بایتدنس با آن مواجه هستند.
باعرض ادب سلام وخسته نباشید امیدوارم موفق ومویدباشید زندگی سراسر ریکس است بایدامتحان کرد شادوپیروزباشید