بررسی نقش پژمان درستکار در تحول تیم ‌ملی کشتی آزاد/کار درست


سایت بدون – سرمربی جدید تیم‌ ملی کشتی آزاد ایران توانست کارنامه‌ای درخشان از خود به جا بگذارد و ایران با کسب ۶ مدال رنگارنگ جهانی موفق شد نمایشی درخشان ارائه دهد. پس از پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو و کسب تنها یک نقره و یک برنز در رشته کشتی آزاد، به رغم فاصله کوتاه و کمتر از ۲ ماه تا شروع مسابقات جهانی نروژ ۲۰۲۱، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی تصمیم گرفت در کادر فنی تیم‌ ملی کشتی آزاد تغییرات اساسی ایجاد کند و ۲۶ مردادماه بلافاصله پس از پایان المپیک بود که پژمان درستکار را جایگزین غلامرضا محمدی کرد.

درستکار ۴۵ ساله در فاصله حدود ۴۵ روزه از روز انتخاب تا شروع مسابقات جهانی، توانست تیمی متحول‌شده را برای شرکت در مسابقات اسلو آماده کند و رقم زدن تاریخی‌ترین روز کشتی ایران (یکشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰)، دست‌رنج زحمات این سرمربی باتجربه که سابقه قهرمانی در مسابقات آسیایی و مدال برنز در مسابقات جهانی را در دوران کشتی‌گیری خود در کارنامه‌اش دارد، است. تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت پژمان درستکار در مسابقات جهانی ۲۰۲۱، ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز به دست آورد. اگر کمی خوش‌شانس بودیم و یکی از آن نقره‌ها تبدیل به طلا می‌شد تیم‌ ملی کشتی آزاد ایران یکی از بهترین نتایج تاریخ خود در مسابقات جهانی را رقم می‌زد.

قهرمانی آزادکاران ایران در مسابقات جهانی اسلو به لحاظ تیمی دور از دسترس نبود و با توجه به فاصله بسیار کم با آمریکا و روسیه باید پذیرفت تیم ما بخوبی دچار تحول مثبت شده است. با این وصف باید از تعویض طلایی علیرضا دبیر پس از پایان المپیک، به رغم ریسک بالایی که در فاصله کوتاه تا مسابقات جهانی بود، یاد کرد و حالا پژمان درستکار در ۴۵ سالگی، رویایی‌ترین روزهای خود در کشتی را سپری می‌کند. یادمان نرود خیلی از گوش‌شکسته‌ها انتقادات زیادی به این انتخاب داشتند و معتقد بودند درستکار به واسطه دوستی با علیرضا دبیر، توانسته خارج از صف، سرمربی تیم‌ ملی کشتی آزاد شود اما نتایج درخشان تیم کشتی آزاد ایران نشان داد انتخاب رئیس فدراسیون کشتی بسیار درست و به موقع بوده است.
باید رد پای درستکار را در پیروزی درخشان حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور مشاهده کرد. در فیلمی که از یکی از تمرینات قبل یزدانی بتازگی رسانه‌ای شده است، درستکار بدرستی راه پیروزی را به یزدانی نشان می‌دهد. کار کردن بی‌امان دست‌ها و زیر کتف زدن متوالی یزدانی حربه‌ای بود که تمرکز کشتی‌گیر آمریکایی را به هم زد. این بار برخلاف توکیو، یزدانی در ۳۰ ثانیه پایانی حواسش به زیرگیری تیلور بود و برخلاف المپیک او این بار بخوبی از هجوم چشم‌بسته و احساسی تیلور استفاده کرد و با فاصله امتیاز معنادار برنده این رقابت شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *