به بهانه حضورمحسن کیایی در فیلم «نگهبان شب» /موفق در نقش کمدی و جدی


سایت بدون – «ضد گلوله» دومین فیلم مصـــطــفی کیایی پس از «بعد از ظـــــهـــــر ســــگی ســــــگی»، در ســــی امیـــــن جشنـــواره فیلم فجــــــر، روی پرده رفت و مورد توجه نمایندگان رسانه‌ها قرار گرفت. یکی از نقش‌های اصلی فیلم را محسن کیایی جوان بازی می‌کرد. بازیگر ثابت فیلم‌های مصطفی در بیش از یک دهه اخیر، کارگردانی که یکی از پرکارترین فیلمسازان سینمای ایران در دهه نود بوده است. محسن کیایی در نقش نایب فرمانده گردان، حضوری قابل قبول داشت ولی کمی طول کشید تا کارگردانان دیگر، استعداد این جوان تازه آمده به سینما را کشف کردند. کیایی در این سال‌ها، تیپ جوان آس و پاس یا خرده بزهکار طناز را در چند فیلم تکرار کرده و شاید برای مخاطب عام، بیشتر با بازی در فیلم‌های کمدی مثل «دینامیت» (مسعود اطیابی) یا «لونه زنبور» (برزو نیک‌نژاد) و «مطرب» شناخته شده باشد، اما این، همه کارنامه این بازیگر پولساز نیست. محسن کیایی در بخشی از فعالیت‌هایش در یک دهه اخیر، تلاش کرده نقش‌هایی متفاوت در آثار خاص سینمای ایران بازی کند. حضور در «رد خون» (محمدحسین مهدویان) یا «روز بلوا» (بهروز شعیبی)، «سد معبر» (محسن قرایی) و «آستیگمات» (مجیدرضا مصطفوی) نشان دهنده رویکرد او برای تجربه نقش‌هایی متفاوت با شخصیت‌ جوان طناز یا وردست  شیرین‌عقلی است که معمولاً در فیلم‌های برادرش بازی کرده و با آنها برای تماشاگر شناخته شده است. نقش میلاد در «بارکد» یا احد در «چهارراه استانبول» بخشی از روحیه طناز و بذله‌گوی محسن کیایی را با خود دارند و این وجه از شخصیت کیایی برای تماشاگران دوست‌داشتنی است. کمدی‌هایی که محسن کیایی بازی کرده پرفروش بوده‌اند و جایگاه او را به‌عنوان بازیگری که می‌تواند در نقش مکمل، تضمین کننده فروش فیلم باشد تثبیت کرده است. محسن کیایی همزمان با سینما، گاهی در سریال‌ها مقابل دوربین می‌رود. او در سریال «پرده‌نشین» (بهروز شعیبی) یکی از نقش‌های متفاوتش را بازی کرد. نقش طلبه‌ای جوان که بین دو راهی ملبس شدن و ازدواج باید یکی را انتخاب می‌کرد. «پرده‌نشین» با توجه به قصه و مضمونش یکی از متفاوت‌ترین مجموعه‌های دهه نود بود و از آن استقبال شد. همان همکاری باعث شد چند سال بعد شعیبی برای بازی در «روز بلوا» دوباره به سراغ محسن کیایی برود. همکاری با مصطفی کیایی در سریال پر بازیگر «هم گناه» که سال ۹۹ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد یکی دیگر از نقاط عطف کارنامه این بازیگر را رقم زد. آرمان شخصیتی بود که در نگاه اول به پرسونای کیایی نزدیک بود، اما به مرور و بویژه در فصل دوم به کاراکتری متفاوت و جدی تبدیل می‌شد، جوانی از طبقه مرفه که دلبستگی به زیبا (هدیه تهرانی) زندگی او را تغییر می‌داد. تعامل کیایی و تهرانی رابطه عاشقانه این دو شخصیت را باورپذیر کرده بود. محسن کیایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلمی از رضا میرکریمی حضور دارد. میرکریمی فیلمسازی است که حتی در آثار ضعیف کارنامه‌اش، بازی‌های قابل توجهی وجود دارد. فیلم، یک درام شهری با رگه‌های اجتماعی درباره مناسبات امروز و مسائلی است که مردم با آن مواجه هستند. در جشنواره‌ای که بسیاری از کارگردان‌های شاخص غایب هستند حضور میرکریمی یک برگ برنده و فیلمش مرکز توجه است. فضای فیلم میرکریمی، شبیه به «زیر نور ماه» یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های کارنامه این سینماگر است، جنس بازی‌ها به زندگی نزدیک است و محسن کیایی هم در این فضا، باورپذیر و واقعی به نظر می‌رسد. شاید در نگاه اول نقش او با اغلب نقش‌های جدی‌اش تفاوتی نداشته باشد اما دیده نشدن و به چشم نیامدن در چنین فیلمی مهم‌ترین وجه بازی بازیگران است که لاله مرزبان و محسن کیایی بخوبی از عهده آن برآمده‌اند. محسن کیایی علاوه‌ بر بازیگری، گاهی فیلمنامه‌نویسی هم می‌کند اما در آن حوزه به اندازه بازیگری جدی و پرکار نیست.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گربه تنبل را موش طبابت می‌کند»

سایت بدون – ضرب‌المثل «گربه تنبل را موش طبابت می‌کند» نمادی از وضعیت‌هایی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *