به بهانه درخشش طارمی و آزمون در تیم‌های فعلی‌شان/معمای ماندن یا رفتن


سایت بدون -پس از دوره‌ای رکود، فوتبال ایران در سال‌های اخیر لژیونرهای بسیاری در فوتبال اروپا داشته است. در این میان ۲ بازیکن پیش از دیگران درخشیده‌اند؛ مهدی طارمی و سردار آزمون؛ هر دو مهاجم و البته هم‌سن و سال. با پایان فصل فوتبالی،‌ حالا پرسشی که ذهن اهالی فوتبال را درگیر کرده این است: مسیر پیش روی طارمی و آزمون در آینده چیست؟
به نظر می‌رسد ماندن طارمی در پورتو قطعی است اما درباره سردار شایعه زیاد است. او باید از فوتبال روسیه برود و اگر این فصل این اتفاق رخ ندهد، بعید است دیگر شاهد انتقال او به لیگ‌های معتبر‌تر اروپایی باشیم. چرا می‌گوییم باید سردار برود؟ درخشش فوق‌العاده سردار آزمون در دیدارهای اخیر زنیت نشان داده لیگ فوتبال روسیه برای مهاجم ایرانی کوچک شده است. زنیت با درخشش سردار آزمون توانست قهرمانی در سوپرجام فوتبال روسیه را نیز به دست بیاورد تا یک جام دیگر به افتخارات سردار آزمون اضافه شود. در حالی که گفته شده بود آزمون در این دیدار به میدان نمی‌رود، او در بازی حضور داشت و زننده یکی از گل‌های تیمش نیز بود تا به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شود. سردار در این فصل قهرمانی در لیگ و سوپرجام روسیه را با زنیت به دست آورد تا دومین جام خود را کسب کرده باشد. با این حال مهم‌ترین نکته، شرایط فردی این بازیکن است. سردار آزمون در ۲۵ دیدار اخیر تیمش توانسته است ۲۰ گل به ثمر برساند که آمار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود و در واقع به سبب همین درخشش بود که او به عنوان بهترین بازیکن فصل روسیه انتخاب شد.
۳ قهرمانی در لیگ، ۲ سوپرجام و یک جام حذفی افتخارات آزمون در زنیت بوده است. سردار فصل قبل ۱۹ گل در لیگ فوتبال روسیه به ثمر رساند تا شمار گل‌های خود را در زنیت به عدد ۵۳ گل در ۸۴ بازی برساند؛ آماری که نشان می‌دهد سطح فوتبال روسیه برای بازیکن ایرانی کوچک شده است و او به تمام افتخارات در روسیه از جمله آقای گلی دست یافته است. فصل جدید رقابت‌های لیگ فوتبال روسیه ۲ مرداد با دیدار زنیت، مدافع عنوان قهرمانی و خیمکی شروع می‌شود اما امید آن می‌رود که این بازیکن این بار تصمیمی جدی بگیرد. او از ایتالیا و آلمان پیشنهاد دارد و رفتنش می‌تواند مسیر جدیدی را پیش روی سایر بازیکنان ایران قرار دهد. اگر در این تابستان او تصمیم به جدایی نگیرد بعید است دیگر فرصتی برای وی مهیا شود. پیش از این از رم با مربیگری مورینیو یاد می‌شد که احتمال حضور این بازیکن در آن می‌رفت.

  • طارمی به ۲۹ سالگی رسید
    از سوی دیگر مهدی طارمی، ستاره تیم‌ ملی ایران و باشگاه پورتو که برنده جایزه بهترین گل لیگ قهرمانان اروپاست، ۲۹ ساله شد. «در ذهنم بود روزی در یکی از بخش‌های فوتبال بهترین شوم». این حرف‌های یک ابرستاره جهانی نیست، این حرف‌های پسربچه‌ای است که از زمین خاکی‌های بوشهر شروع کرد و در آسمان سانچز پیسخوان به پرواز درآمد! وقتی گل مهدی طارمی به عنوان بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شد، طارمی پست خاصی را در صفحه خود منتشر کرد. مهدی طارمی مثل پسربچه‌هایی بود که حالا هم‌قد آرزوهای دوران بچگی خود شده‌اند. همه ما در دوران کودکی آرزوهایی داریم که برای رسیدن به آنها باید از خیلی چیزها عبور کنیم و همیشه آن آرزوها به قول معروف بلندتر از قدمان هستند. مهدی طارمی که روزگاری آرزو می‌کرد در یکی از بخش‌های فوتبال جهان بهترین شود، حالا به بخشی از آرزویش در ۲۸ سالگی رسیده بود. چه کسی فکر می‌کرد روزی مردی از ایران به تیم توخل که گل نمی‌خورد، این چنین گل بزند و جایزه بهترین گل را هم کسب کند؟ جوابش ساده است: فقط خود مهدی طارمی.
    مهدی طارمی برای رسیدن به آرزویش از مسیر سختی عبور کرد؛ از روزهای محرومیت در پرسپولیس تا گذر از پول‌های زیاد قطری‌ها و حضور در لیگ پرتغال برای درخشش در سطح بین‌المللی. می‌گویند نباید از کاری که می‌خواهید انجام دهید و آرزویش را دارید بترسید چون هیچ‌کس به اندازه خود شما از توانایی‌های‌تان آگاه نیست، هیچ‌کس به اندازه خود شما باورتان ندارد. مهدی طارمی سال‌ها منتظر لحظه درست ماند؛ طارمی در دوران بازی‌اش زیاد دویده است ولی وقتی توپ در جریان بازی با چلسی از سمت راست ارسال شد، قدمی رو به عقب برداشت و ایستاد؛ لحظه‌ای توپ را نگاه کرد، گویی این توپ همان آرزویی بود که از بچگی دنبالش بود. پرواز برای آدم‌ها غیرممکن است ولی چه کسی است که نداند آدم‌ها برای رسیدن به آنچه می‌خواهند هر کاری می‌کنند، طارمی برای ثانیه‌هایی پرواز کرد تا آرزوهایش را به آغوش بکشد. مهدی طارمی در ۲۹ سالگی هنوز هم می‌دود و هنوز هم می‌خواهد به آرزوهای دیگرش دست یابد، رویایی که او از ۱۱-۱۰ سالگی شروع کرده و حالا حالاها ادامه دارد. همیشه وقتی می‌خواهیم از الگوها مثال بزنیم، به نسل‌های قبل می‌رویم اما مهدی طارمی الگوی خوبی است برای کودکانی که آرزو دارند، برای آنهایی که شاید روزی از سوی دیگران ناامید شوند، مورد نقد قرار بگیرند و حتی برخی به رویاهای آنها بخندند؛ طارمی و مسیری که او در تمام این سال‌ها طی کرده است، یک پیام روشن را به همه کسانی که آرزو دارند می‌رساند: برای تحقق رویاهای‌تان بجنگید، مسیری را رفتن و شکست خوردن بهتر از آن است که هرگز یک مسیر طی نشود و تبدیل به حسرتی ابدی شود؛ حتی اگر لازم بود به سمت غیرممکن‌ها بروید تا آنها را ممکن کنید، حتی اگر نیاز است پرواز کنید!
  • طارمی می‌ماند؟
    اما سوال این است: او می‌خواهد همچنان در پورتو بماند؟ تا این لحظه که باشگاه پرتغالی هیچ خبری را از خروج این ستاره مخابره نکرده اما اگر قرار باشد او همانند جهانبخش بعد از درخشش در هلند به برایتون و لیگ برتر جزیره برود، همان بهتر که در پورتو بماند. لیگ انگلیس برای بازیکنان ایرانی مناسب نیست. تنها آندرانیک تیموریان با فیزیک خاص خود موفق شد در این لیگ جزیره دوام بیاورد. لیگ اسپانیا و آلمان بیشتر به استیل فوتبال طارمی می‌خورد اما با توجه به حضور پورتو در لیگ قهرمانان اروپا بهتر است او در همین تیم بماند. البته باشگاه‌های پرتغالی نشان داده‌اند به امور اقتصادی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. شاید در تابستان ناگهان با یک پیشنهاد خوب از دیگر لیگ‌ها، پورتو قید مهم‌ترین مهاجمش را بزند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *