تاثیر دخانیات بر پوست و مو / سیگار شما دشمن زیبایی شماست

https://static.pulse.ng/img/incoming/origs3834158/1156365679-w644-h960/Effects-of-cigarette-on-the-skin.jpg

سایت بدون –  هنوز هیچ راهی کشف نشده که به انسان کمک کند زمان را به عقب برگرداند اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند شما را در زمان جلو ببرد! می‌پرسید چگونه؟ با استعمال دخانیات! سیگار می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود و آثار مخربی روی مو و دندان‌ها داشته باشد؛ قلب و ریه و استخوان‌ها را تضعیف کند و باعث یائسگی زودرس زنان ‌شود.

سیگار با ۲ مکانیسم عمده می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی پوست و مو شود؛ تخریب ویتامین C (و کلاژن) و تخریب عروق خونی. در ادامه با جزییات هر یک از این دو مکانیسم آشنا خواهید شد.

تاثیر مخرب سیگار بر ویتامین C و کلاژن
سیگار حاوی نیکوتین است؛ ترکیبی سمی که ویتامین C را از بین می‌برد. این ترکیب به قدری مخرب است که حتی ویتامین C را در افرادی که سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود آن قرار می‌گیرند، از بین می‌برد. بدن ما از ویتامین C برای کلاژن‌سازی استفاده می‌کند که در استحکام پوست نقش بسزایی دارد. کلاژن نوعی پروتئین است که ساختار اولیه پوست را تشکیل می‌دهد و باعث خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. وقتی به دلیل کمبود ویتامین C کلاژن ساخته نشود پوست شل می‌شود و به مرور چین و چروک‌ها روی آن نمایان می‌شوند. متخصصان می‌گویند احتمال بروز چین و چروک‌های زودهنگام روی پوست افراد سیگاری تا ۸۰ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری است. تاثیری که سیگار بر حالت کشسانی پوست دارد، به‌خصوص در ناحیه دور دهان بارز‌تر است. پک‌های عمیق و مداوم باعث بروز علایم پیری زودرس پوست در ناحیه دور دهان می‌شود. این موضوع در مورد خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم نیز صادق است. این نوع چروک‌ها در افراد سیگاری عمق بیشتری دارند و زودتر نمایان می‌شوند. دلیل این موضوع هم جمع کردن چشم‌ها برای پک زدن به سیگار است. در عین حال به دلیل آسیبی که عروق می‌بینند ریزمغذی‌ها و اکسیژن کافی به لایه‌های زیری پوست نمی‌رسد و این موضوع باعث چروکیدگی بیشتر پوست می‌شود.

تاثیر مخرب سیگار بر عروق خونی
سیگار بر عروق خونی که منتقل‌کننده مواد غذایی و اکسیژن به تمام بدن و بافت‌ها هستند نیز تاثیر می‌گذارد و باعث تنگ شدن عروق می‌شود. زمانی که عروق آسیب ‌دیدند، ریزمغذی‌ها و اکسیژن کافی به بافت نمی‌رسد و فرد دچار تغییرهای زودهنگام و پیری زودهنگام می‌شود. کشیدن یک نخ سیگار گاهی باعث می‌شود حتی اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها تا ۹۰ دقیقه به تاخیر بیفتد و این موضوع عامل تغییر رنگ، کدر یا خاکستری شدن رنگ پوست است.

سیگار نه‌تنها بر پوست تاثیر منفی دارد، بلکه می‌تواند باعث تشدید برخی مکانیسم‌های دیگر ‌شود و حتی بر مو و دندان نیز تاثیر منفی بگذارد و از این نظر نیز زیبایی را تهدید کند.

تحقیقات نشان داده احتمال بروز لک پیری در زنانی که در معرض نور شدید و مداوم خورشید هستند و در عین حال سیگار می‌کشند، بیشتر است.

آثار دیگر سیگار
غیر از مساله زیبایی، سیگار عامل بیماری‌های دهانی و دندانی است. مشکلات لثه، بوی بد دهان و ریزش دندان‌ها و حتی سرطان‌های این ناحیه در افرادی سیگاری به مراتب شایع‌تر است.

سیگار بر پوست انگشتان و ناخن افراد سیگاری نیز اثر منفی دارد و باعث تغییر رنگ ناخن و پوست انگشتان می‌شود اما خوشبختانه با ترک سیگار، این علایم به سرعت برطرف خواهد شد.

سیگار می‌تواند بر روند طبیعی نازک شدن و ریزش مو تاثیر منفی بگذارد. برخی تحقیقات در این زمینه نشان داده آقایان سیگاری بیشتر دچار طاسی سر می‌شوند.

احتمال ابتلا یا تشدید بیماری پوستی پسوریازیس نیز در افراد سیگاری بیشتر است. در این بیماری پوست ضخیم و سپس پوسته‌پوسته می‌شود و شایع‌ترین نواحی درگیر معمولا آرنج، سر زانوها، دست، کمر و پاست.

یک مثال ساده
سیبی را به ۲ قسمت کنید و روی یکی نمک بپاشید. سپس هر ۲ را در هوای آزاد قرار دهید. به دلیل اکسید شدن، سیب به مرور زمان پژمرده می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد اما سیبی که روی آن نمک پاشیده‌اید، تغییر نمی‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین A،C و E تاثیر مشابه نمک را بر پوست ما دارند. مادامی که به اندازه کافی آنتی‌اکسیدان به بافت‌ها برسد، پوست شاداب و صافی خواهید داشت اما به محض اینکه به دلیل مصرف دخانیات و تنگی عروق، آنتی‌اکسیدان کافی به بافت نرسد، پوست چروکیده می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد.

منبع:azsante
ترجمه: سمیه مقصودعلی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *