ثروتمندترین مالک باشگاه در جهان چه کسی است؟/ سعودی ها، قطری ها، چینی ها و بقیه

سایت بدون – به زودی یک مالک باشگاه جدید پای چک های خرید یکی از معروفترین باشگاه های جهان را امضا می کند

کسی که باشگاه منچستر یونایتد را می خرد، قطع به یقین یک آدم عادی نیست و یکی از همین مولتی میلیاردر های است که هوس داشتن یک باشگاه را دارند

اما دنیای فوتبال همین حالا هم کم آدم پولدار ندارد

در این مطلب نگاهی داریم به برخی از ثروتمندترین مالکان فوتبال جهان

استن کرونکی (آرسنال) با ۹ میلیارد دلار سرمایه

هواداران آرسنال به مالک باشگاهشان لقب استن ساکت یا Silent Stan داده اند .

اما او با خرج و درست و اصولی در این سال ها دوباره آرسنال را به مسیر موفقیت بازگردانده است. انوس استنلی کرونکی یکی از کارآفرینان و بازرگانان موفق آمریکا است.

او کودکی بسیار سختی داشت اما از همان زمان استعداد خود در بازاریابی و تجارت را نشان داد

کرونکی کار خود را با استخدام در یک شرکت نفتی شروع کرد و در ۳۷ سالگی گروه تجاری کرونکی را تاسیس کرد

بیشتر موفقیت او در زمینه خرید و فروش خانه های لوکس است

این میلیاردر آمریکایی علاوه بر آرسنال مالک چند باشگاه ورزشی دیگر از جمله لس آنجلس رامز، دنور ناگتس و کلرادو آوالانچ است.

ناصر الخلیفی( پاری سن ژرمن) ۸ میلیارد دلار

الخلیفی، رئیس سرمایه‌گذاری ورزشی قطر، آن‌قدر ثروت شخصی دارد که بتواند در این فهرست قرار بگیرد.

او که در جوانی یک تنیسور حرفه ای دبود، این روزها تمرکزش به فوتبال معطوف شده است و از قدرت و ثروت خود برای جذب ستاره های جهان مانند نیمار، مسی و امباپه به تیم پاریسی خود استفاده کرده است.

گائوچانگ (ولورهمپتون واندررز) با سرمایه ۴٫۶ میلیارد دلار

مالک ولورهمپتون گائوچانگ پنجاهمین مرد ثروتمند در چین است که مالکیت گروه سرمایه‌گذاری «فوسون» را در دست دارد. او ۳ سال پیش با پرداخت تنها ۴۵ میلیون پوند باشگاه ولورهمپتون که آن زمان در لیگ چمیپونشیپ حضور داشت را خرید. خیلی ها آقای چانگ را وارن بافت چینی می خوانند.

شیخ منصور بن زاید(منچسترسیتی) سرمایه: ۳۰ میلیارد دلار

مالکیت شیخ منصور، منچسترسیتی را به یک قدرت جهانی تبدیل کرده است که مرتباً جام ها را به دست می آورد و در مراحل آخر لیگ قهرمانان اروپا حاضر می شود. با پشتوانه ثروت خانوادگی که بیش از ۱ تریلیون دلار تخمین زده می شود، هیچ کمبود نقدی برای خاندان سلطنتی امارات وجود ندارد تا سیتی در اوج بماند

آندره آ آنیلی، یوونتوس، ۱۹٫۱ میلیارد دلار

خانواده آنیلی از دهه ۱۹۲۰ روابط نزدیکی با باشگاه یوونتوس تورین داشته اند، بنابراین او ممکن است تنها عضوی از این لیست باشد که باشگاهی که در حال حاضر مالک آن است را خریداری نکرده است. خانواده او از طریق ساخت خودروهای فیات پول خود را به دست آوردند و قصد ندارند به این زودی مالکیت خود را بر “بانوی پیر” واگذار کنند.

فیلیپ آنشوتز، لس آنجلس گلکسی، ۱۰٫۹ میلیارد دلار

 

فیلیپ آنشوتز کارآفرینی آمریکایی است که با ثروتخود که از سرمایه‌گذاری‌های مختلف به‌دست آورده، او شرکت حفاری پدرش، سرکل ای دریلینگ، را در سال ۱۹۶۱ خرید و در وایومینگ درآمد زیادی به دست آورد. آو در سهام، املاک و راه آهن سرمایه‌گذاری کرد

آنشوتز یک هوادار واقعی فوتبال است و خیلی ها معتقدند که او یکی از عوامل رشد فوتبال در آمریکا است

دیتمار هاپ، هوفنهایم، ۴٫۵ میلیارد دلار

او موسس شرکت نرم افزاری SAP SE است. هاپ مدت ها قبل از مالکیت باشگاه، بازیکن جوانی در هوفنهایم بود. هوفنهایم با مالکیت هاپ پس از صعود خوداز لیگ های پایین تر، از سال ۲۰۰۸ به عنوان یک باشگاه بوندسلیگا تثبیت شده است.

ژانگ جیندونگ، اینترمیلان، ۷٫۴ میلیارد دلار

جیندونگ در کنار برادرش ثروت هنگفتی به دست آورده است و مغازه کوچک آجر و ملات خود را به یک تجارت میلیاردی تبدیل کرده است. جیندونگ در سال ۲۰۱۶ اینترمیلان را خریداری کرد، دوره پرفراز و نشیبی به دنبال داشت، اما اولین قهرمانی سری آ در بیش از ده سال در فصل ۲۰۲۰/۲۱ شاید همه چیز را ارزشمند کرد.

رابرت کرافت، انقلاب نیوانگلند، ۱۰٫۶ میلیارد دلار


کرافت از کودکی به تجارت علاقه داشت و سرانجام به عنوان دانشجوی سال اول کالج فوتبال بازی کرد. بچه ای که یک تلویزیون سیاه و سفید دومونت را در خانه تماشا کرد بعداً رئیس کمیته پخش NFL شد. در حال حاضر ، او رئیس و مدیر عامل (مدیر عامل) گروه کرافت است. این یک شرکت هولدینگ متنوع است که دارایی های آن در کاغذ و بسته بندی ، ورزش ، سرگرمی ، توسعه املاک و مستغلات و دارایی خصوصی است.

کرافت بیشتر به دلیل نظارت بر بزرگترین باشگاه در تاریخ NFL مشهور است، زیرا نیوانگلند پاتریوت های او در ۱۷ سال برنده ۶ سوپر بول شدند. با این حال، او همیشه به فوتبال علاقه داشت و یکی از بنیانگذاران تیم انقلاب نیو انگلند بود و از زمان آغاز به کار آنها در سال ۱۹۹۶ مالک آنها بود. در یک مقطع زمانی کرافت به خرید باشگاه لیورپول نزدیک بود، اما هرگز نتوانست آن را کاملاً از خط خارج کند.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی، نیوکاسل، ۶۲۰ میلیارد دلار

پس از رفت و آمدهای زیاد، بالاخره صندوق تحت حمایت عربستان سعودی توانست نیوکاسل را در اکتبر ۲۰۲۱ خریداری کند. در حال حاضر تنها یک سال بعد از این ماجرا این تیم برای کسب سه در لیگ قهرمانان اروپا می جنگد.

شهید خان، فولام، ۱۲٫۱ میلیارد دلار

شهید خان در یک خانواده فقیر در لاهور به دنیا آمد. مادرش معلم ریاضی و پدرش فروشنده بود. او نیز به فروش رادیو مشغول بود با این حال در ۱۶ سالگی تصمیم گرفت کشورش را ترک کند. او با ۵۰۰ دلار پول به آمریکا سفر کرد تا در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ایلینوی به تحصیل بپردازد.

با این حال بی پول شد و برای اجاره هر شب اتاقش باید ۲ دلار پرداخت می کرد. او مجبور شد برای زنده ماندن به دنبال یک شغل باشد. در نهایت این اتفاق افتاد و برای هریک ساعت ظرف شستن یک دلار و ۲۰ سنت یعنی یک یورو دریافت می کرد.

شهید خان کمی بعد توانست در شرکت Flex-N-Gate که سپر خودرو تولید می کرد مشغول به کار شود. او ۱۳ سال بعد توانست ۶۶۰ هزار یورو به دست آورد و شرکت را بخرد. شرکت شهید خان در حال حاضر تقریبا ۲.۹۰۰ میلیون یورو ارزش دارد و به نوشته فوربس او در رتبه ۱۲۷ ثروتمندترین افراد جهان است.

فرهاد مشیری، اورتون، ۳٫۱ میلیارد دلار

مشیری در کنار علیشیر عثمانوف بیشتر به خرید آرسنال علاقه مند بود تا اورتون، اما وقتی این اتفاق نیفتاد، نگاه آنها به باشگاه مرسی ساید معطوف شد. علیرغم برخی مسائل در مورد تحریم‌های عثمانوف پس از حمله روسیه به اوکراین، مشیری همچنان مسئول این تیم را اداره می کند . در حال حاضر، در شرایط ناامیدکننده اورتون برای بقای لیگ برتر، او ممکن است در بین هواداران اورتون چندان محبوب نباشد.

لاکشمی میتال، کوئینز پارک رنجرز، ۱۷٫۱ میلیارد دلار

میتال در سال ۲۰۰۷ با همکاری با اسطوره فرمول ۱، برنی اکلستون، سهام کوچکی را در QPR خریداری کرد.

ناسف ساویریس، استون ویلا، ۷٫۸ میلیارد دلار

ساویریس، همراه با میلیاردر آمریکایی، وس ادنز، سهام کنترلی استون ویلا را در سال ۲۰۱۸ خریداری کردند. در آن زمان، باشگاه در یک خطر مالی بزرگ قرار داشت و یک صورت حساب مالیاتی پرداخت نشده داشت . پنج سال بعد و باشگاه در وضعیت بسیار مطمئن تری قرار دارد، با یک تیم با استعداد و یک مربی باتجربه، اونای امری،دوباره در میانه جدول قرار گرفته اند

تاد بوهلی، چلسی، ۵٫۳ میلیارد دلار

زمانی که رومن آبراموویچ مجبور شد چلسی را بفروشد، بوهلی و گروهش وارد شده و معامله کردند. از زمان ورود او در تابستان ۲۰۲۲، این آمریکایی بیش از ششصد میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که بیشترین میزان پرداختی در لیگ برتر است

منبع: ام اس ان

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *