حرکت روی مرز باریک دیوانگی و نبوغ/نوابغ از چه بیماری روحی رنج می بردند؟

سایت بدون-از سنکا فیلسوف بزرگ رومی چنین نقل شده است که «برای نابغه بودن اندکی جنون لازم است!» باور کنید یا نه، هرچه بیشتر در زندگی نوابغ دقیق می‌شویم، عمیق‌تر به این نتیجه می‌رسیم که تقریبا اغلب آنان زندگی نرمال به مفهوم واقعی کلمه نداشته و گویی هر یک جنونی خاص را تا پایان عمر همچون صلیب گناهان به دوش کشیده‌اند. جنونی که گویی تاوان موهبت خدادادی‌شان بود و این یعنی از بیش از ٢‌هزار‌سال پیش تا به اکنون همچنان حق با سنکا است!
دو قطبی: لودویگ بتهوون

Image result for ‫لودویگ بتهوون‬‎
نابغه آلمانی دنیای موسیقی در ‌سال ١٨٢٧ از نارسایی کبد درگذشت هرچند شاید بزرگترین مشکلش در طول زندگی ابتلا به اختلال دوقطبی بود. اختلال دوقطبی یا شیدایی نوعی از بیماری روانی است که فرد مبتلا را دچار تغییرات شدید خلقی می‌کند. از دیگر افراد مشهور مبتلا به این بیماری می‌توان پابلو پیکاسو، ناپلئون بناپارت، ارنست همینگوی، وینستون چرچیل، مرلین مونرو، ویرجینیا وولف، صادق هدایت و ‌هالزی را نام برد.

افسردگی: ونسان ونگوک

http://blog.arthibition.net/system-file/2016/09/mediums/zofeajzlca.jpg
نقاش شهیر هلندی در آخرین‌ سال زندگی‌ خود که بیماری افسردگی‌اش به اوج رسیده بود، به دکتر گاشه (که چهره‌اش را نیز کشیده ‌است) مراجعه کرد. اما او نیز نتوانست جدال ونگوک با روان خویشتن را خاتمه بخشد. با این حال، نابغه هلندی تنها در دو ماه پایانی عمرش ۹۰ نقاشی از خود برجای گذاشت. ونگوک ٢٩ جولای ۱۸۹۰ در ٣٧ سالگی میان کشتزارها گلوله‌ای در سینه خود خالی کرد و تمام.
پارانویا: اسحاق نیوتن

Image result for ‫اسحاق نیوتن‬‎
یکی از بزرگترین دانشمندان تمام ادوار تاریخ کلکسیونی از بیماری‌های روانی از پارانویا و اختلال دوقطبی تا روان‌پریشی و اوتیسم را با خود حمل می‌کرد. نیوتن به حواس‌پرتی و انجام دادن کارهای غیرعادی معروف بود. یک بار سوزنی دراز را در کاسه چشم خود فرو برد و در موردی دیگر، مدتی طولانی و تا جایی‌که می‌توانست تاب بیاورد به خورشید خیره شد تا ببیند چه تأثیری بر بینایی‌اش می‌گذارد.

اسکیزوفرنی: جان فوربز نش

Image result for ‫جان فوربز نش‬‎
اگر این نابغه جهان ریاضیات را نشناسید بی‌گمان فیلم «ذهن زیبا» و هنرنمایی راسل کرو را به خاطر دارید. او بیش از ۳ دهه به بیماری روان‌گسیختگی از نوع پارانوئید مبتلا بود. در طول دوران بیماری صداهایی غیرواقعی می‌شنید و بعد از مدتی چنان دچار توهم شد که تصور می‌کرد فرد بسیار مهمی است که سازمان‌های جاسوسی کشورهای متخاصم در پی دزدیدنش هستند.

وسواس: نیکولا تسلا

Image result for ‫نیکولا تسلا‬‎
یکی از بزرگترین مخترعان قرن بیستم دچار OCD یا اختلال وسواس بود. تسلا روی عدد سه حساسیت داشت و قبل از ورود به خانه‌، سه‌بار دور آن قدم می‌زد. او همیشه حجم غذایش را اندازه می‌گرفت و تعداد دفعاتی را که غذا را می‌جوید، می‌شمرد. اگر مجبور بود با زنی سر یک میز غذا بخورد، باید شخص سومی هم در کنارشان می‌بود. تسلا از اجسام گرد وحشت داشت و از دست دادن هنگام دیدار با افراد اجتناب می‌کرد.

آگروفوبیا: چارلز داروین

Image result for ‫چارلز داروین‬‎
دانشمند شهیر انگلیسی که نامش همواره خاص و عام را به یاد این جمله معروف که «انسان از نسل میمون‌ است» می‌اندازد، در اواخر عمر به بیماری انزواطلبی و ترس از جمعیت دچار بود. این بیماری دقیقا مقابل کلاستروفوبیا یا ترس از مکان‌های بسته است. ترس داروین از مردم به‌حدی شدت گرفت که او در مقطعی حتی از روبه‌رو شدن با فرزندانش هم ابا داشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *