سایت بدون – شاید عجیب باشد، اما جولیا رابرتز، بازیگر برنده اسکار و جیمز مدیسون، فوتبالیست انگلیسی عملاً همتیمی هستند. مؤسسات استعدادیابی در آمریکا علاقه زیادی به فوتبال پیدا کردهاند و حالا هم بازیگران را تحت پوشش دارند و هم ورزشکاران را. شغل ایجنتهای فوتبال برای بسیاری از افراد مرموز است، اما دلیل اینکه این مؤسسات به سراغ فوتبال آمدهاند مشخص است. اخیراً اعلام شد باشگاههای لیگ برتری در یک سال منتهی به اول فوریه ۲۰۲۰، مبلغ ۳/۲۶۳میلیون پوند به ایجنتها پرداختهاند. وقتی چنین پولهایی جابهجا میشود، پرسشهای زیادی مطرح میشود. برای مثال به نقش ژرژ مندس در انتقال مت دوهرتی از ولوز به تاتنهام که با قیمت ۱۵میلیون پوند انجام شد، پرداخته شده است. مندس ایجنت این بازیکن ایرلندی است. او ایجنت مربیان دو باشگاه، یعنی ژوزه مورینیو و نونو اسپریتو سانتو هم هست. فوسان که مالک ولوز است هم ۲۰درصد سهام آژانس مشهور گستیفوت، متعلق به مندس را در اختیار دارد. در سال ۲۰۱۸ بود که سازمان لیگ فوتبال انگلیس روابط مندس با ولوز را بررسی و اعلام کرد مطابق مقررات بوده است. اما در سایر جاها، اتهامات بسیاری به ایجنتها زده شده است. فیفا اعلام کرده قصد دارد وارد عمل شده و مقرراتی را برای این کار تنظیم کند. در بیانیه فیفا آمده است: «ما میخواهیم سیستمی با مقررات متعادل و معقول داشته باشیم، نه اینکه مانند حال حاضر قانون جنگل حکمفرما باشد.» شاید به نظر برسد آژانسهای آمریکایی که موکلانشان بزرگترین ستارگان سینما مثل جولیا رابرتز هستند، حاضر نباشند در چنین محیطی حضور پیدا کنند، اما اینطور نیست. سال گذشته آژانس هنرمندان خلاق آمریکا مؤسسه Base Soccer را خرید و به این ترتیب آنها حالا ایجنت کارلو آنچلوتی و ژوزه مورینیو و البته مدیسون هستند. در ۸ اکتبر یک آژانس استعدادیابی دیگری به نام ICM Partners شرکت Stellar را با چندین میلیون دلار خریداری کرد. شرکت ICM ایجنت ساموئل ال.جکسون و الن دجنرس است. استلار هم که آژانس جاناتان بارنت است، بر سر بازگشت گرت بیل به تاتنهام با رئال مذاکره کرد. کریس سیلبرمن، مدیر ارشد اجرایی ICM میگوید: «ما میدانیم چه جو منفی علیه ایجنتهای فوتبال وجود دارد. من این را درک میکنم. مردم میبینند ایجنتها پول زیادی به جیب میزنند و برخی در ورزش هم از این موضوع شاکی هستند. اما من از شهرت افرادی که با آنها سر و کار دارم راضی هستم. ما با قدرت سلبریتیها آشنا هستیم و میدانیم با آن چه کنیم. طبیعی بود که به سراغ ورزشکاران برویم چون آنها بر خلاف گذشته، حالا جزو ستارگان جهانی هستند. آژانسهایی که ستارگان جهانی را در حوزههای مختلف تحت پوشش داشته باشند در جای دیگری وجود ندارند. ما میتوانیم درها را به روی این موضوع باز کنیم.» سیلبرمن هرگز بیل را از نزدیک ندیده است. بارنت همچنان تخصص فوتبالیاش را در اختیار آژانس میگذارد و زندگی ورزشی بیل و دیگر بازیکنان این آژانس مانند جک گریلیش و جوردن پیکفورد را به پیش میبرد. او میگوید: «کار من این است که اطمینان حاصل کنم بازیکنان آنقدر پول داشته باشند که اگر بخواهند به کار ادامه دهند، از روی علاقه باشد، نه از روی اجبار. ما پول زیادی صرف این میکنیم که بازیکنان را به جایی که نیاز دارند برسانیم. ما یک کادر بزرگ از نیروهای فعال در رسانههای اجتماعی داریم، چون نمیخواهیم بازیکنان بروند و خودشان پست بگذارند.» بارنت بر این باور است که صنعت ایجنت بودن مشکلاتی دارد، بهویژه از این ناراضی است که بستگان بازیکنان ایجنت آنها میشوند. بارنت از رویکرد فیفا هم ناراضی است. او در ژانویه با مندس و مینو رایولا در کنفرانسی شرکت و در این باره صحبت کرد. بارنت درباره مندس میگوید: «کاری که او برای ولوز انجام داده عالی بوده است. او در جاهای دیگر هم درخشان ظاهر شده است.» فیفا اخیراً پیشنهاد خود را اعلام کرده، که در آن آمده کمیسیون ایجنتها باید حداکثر ۳درصد حقوق بازیکنان باشد. بارنت بر این باور است که فیفا دارد تلاش میکند وجهه مثبتی برای خود ایجاد کند، اما برای این کار به سراغ طعمه آسانی رفته است، اما اگر آنها این کار را انجام دهند، احتمالاً کار به دادگاه میکشد: «من دوست دارم با چند ایجنت با فیفا صحبت کنیم. مطمئنم میتوانیم کاری انجام دهیم که به سود همه باشد.» منبع: فوربز
برچسببدون جولیا رابرتز سایت بدون
مطلب پیشنهادی
ریشه و داستان ضرب المثل «گربه تنبل را موش طبابت میکند»
سایت بدون – ضربالمثل «گربه تنبل را موش طبابت میکند» نمادی از وضعیتهایی است که …