خوراکی‌های خوب و بد برای کودکان بدخواب

خواب خوب و بی‌وقفه کودک در طول شبانه‌روز، آرزوی دست‌نیافتنی برخی از مادران است. شاید پیش از این نمی‌دانستید رژیم‌ غذایی کودک ارتباط مستقیم با خواب خوب و راحت او دارد. این که چه چیزی و در چه زمانی بخورد در کیفیت خواب او تاثیر دارد و حتی به بروز اختلالات خواب منجرمی‌شود.در این مطلب چند ماده غذایی معرفی می‌کنیم که خواب آرامی را برای کودکان تان به ارمغان می‌آورد.

  روی پروتئین‌ها و خوراکی‌های فیبر‌دار متمرکز شوید

مصرف کربوهیدرات‌های موجود در غلات کامل مثل نان، کراکر‌، سیب‌زمینی، میوه‌ها و … و همچنین پروتئین‌های موجود در حبوبات، تخم‌مرغ، لبنیات و… یک روش خوب برای خواب عمیق در کودکان است. پاستای تهیه شده از آرد کامل باعث ترشح انسولین می‌شود که برای گذراندن شبی راحت به کودک کمک می‌کند.

 کافئین را از وعده‌های خوراکی حذف کنید

مراقب منابع پنهان کافئین مانند شکلات یا چای باشید. با مصرف کافئین در نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها، خواب راحت از چشمان کودک گرفته می‌شود. تا شش ساعت قبل از خواب به کودک خوراکی‌های حاوی کافئین ندهید.

 موز

موز یکی از بهترین منابع منیزیم محسوب می‌شود. منیزیم یک ماده معدنی مفید در آرامش عضلانی است و باعث خواب راحت می‌شود. همچنین دارای دو هورمون ملاتونین و سروتونین است که بر کیفیت خواب تاثیر دارد. 

 برنج

برنج دارای شاخص گلیسمی بالاست. به این معنا که کودک شما بعد از خوردن برنج دچار افزایش ناگهانی انرژی می‌شود اما بعد از چند ساعت انرژی کاهش می یابد و کودک برای خواب آماده می‌شود.

 اسفناج

سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کاهو دارای تریپتوفان و در یک رژیم غذایی سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. این ماده غذایی بهترین دوست بی‌خوابی در کودکان است وکمک می‌‌کند تا خواب آسوده‌ای داشته باشند.

 گوشت قرمز

وجود آهن در گوشت قرمز به داشتن انرژی سالم در طول روز کمک می‌کند و حاوی تریپتوفان زیادی است که موجب  خواب با کیفیت می شود بنابراین  شب‌ها گوشت قرمز به صورت تکه‌ای و زود هنگام مصرف  کنیدتا زودتر هضم شود. خوردن یک وعده غذایی سنگین در زمان نزدیک به خواب کودک، باعث افزایش میزان سوخت و ساز در بدن او می‌شود و بدون‌ شک خوابی سخت‌تر خواهد داشت بنابر‌این بهتر است کودک شما یک و نیم تا دو ساعت قبل از خواب غذایش را میل کند. 

منبع: rileychildrens، tebyan  

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *