رازهای باستانی /موهنجو دارو ؛ شهری با استانداردهای امروز اما در ۴۵۰۰ سال قبل

https://steemitimages.com/DQmNp43MFaghghuytw6fGrgjb43J5VxKSqtJ4K4Kw5ZmKrX/Mohenjo-Daro-630x310.jpg

سایت بدون – در سال ۱۹۲۲ یک باستان شناس هندی به نام آر دی بانجری خرابه های این شهر قدیمی را در یکی از جزایر داخل رود سند پیدا کرد و تاکنون هیچ کسی دلیل ویرانی این شهر بزرگ را نفهمیده است. همچنین سوالاتی مانند این که چه بر سر ساکنان آن آمده نیز همچنان بی پاسخ مانده و کاوش های متعدد انجام شده نیز در این منطقه تاکنون نتیجه ی ملموسی در پی نداشته اند.

راز ویرانی شهر موهنجو دارو (Mohenjo-daro) به معنای تپه ی مردگان سال هاست که دانشمندان و باستان شناسان را در حیرت و سردرگمی فرو برده است. این اثر باستانی شاهد بلامنازعی است بر عظمت تمدنی که از ۵۰۰۰ سال پیش در دره ایالت سند شکوفا شد. از نام هایی که بر این شهر کهن گزارده شده «مانهاتن عصر برنز» است و این نام به سبب طرح شهرسازی مدرن و علمی کم نظیر است که داشته است.

موهنجودارو ، با بیش از پنج هزار سال پیشینه، از طرا حی شهری به صورت شبکه‌ ی شطرنجی برخوردار بوده و ساخت آن بر فراز تختگاهی انسان ساخت به بلندای ۱۴ متر بوده است. قدیمی ترین سیستم آب و فاضلاب مربوط به موهنجودارو میباشد.

آثار بر جای مانده از معماری و شهرسازی این شهر گویای تأسیس یک مرکز بزرگ تجاری با خیابان های بزرگ شمالی ـ جنوبی به پهنای دوازده متر با خانه ‌های چند طبقه از آجر و چوب و شبکه ‌های پیشرفته فاضلاب است. ساخت خانه ‌ها با رعایت دو اصل صورت می پذیرفته : امنیت و آسایش

Image result for Mohenjo-daro

خانه ‌ها را به گونه‌ ای ساخته اند که ورودی ها در گذرگاههای فرعی باز شود و نور و هوا از حیات خلوت ها تأمین گردد. ضخامت دیوارها نمایانگر دو طبقه بودن خانه ‌هاست.

حمام همگانی شهر نیز بر فراز تختگاه دارای استخری به طول ۱۲ متر و عرض ۷ متر و ژرفای ۲ متر بوده که دیواره ی داخلی آن با آجر، ملات و ساروج ساخته شده. انبار غله ‌ی شهر با سقف چوبی و سالنی با بیست ستون از دیگر بناهای مهم موهنجودارو به شمار می آیند.استفاده از آجرهای استاندارد ، شبکه فاضلاب پیشرفته، خانه ‌هایی بر اساس نقشه و اندازه یکسان و سرانجام برقراری عدالت اجتماعی با توجه به وضع ساختمان های شهر، همگی حکایت از شهری توسعه یافته و تمدنی شگفت انگیز دارد.

از جمله دلایل سقوط تمدن دره سند و موهنجودارو به مواردی مانند : خشکسالی تدریجی خسارات ناشی از طغیان رود سند ، شیوع یک بیماری ناشناخته ، هجوم اقوام غارتگر و… اشاره کرد

 

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *