
سایت بدون – كمتر كسی در دنیا هست كه اسم گوگل (Google) را نشنیده باشد. گوگل به عنوان یك استارتآپ در دهه 90 میلادی با سرمایه اندك راهاندازی شد. اما امروز یكی از مشهورترین و ثروتمندترین برندهای جهان است. ایده اولیه گوگل دستهبندی و مرتبسازی اطلاعات برای استفاده راحتتر همگان بود و توانست این ایده را تا حد جهانی توسعه دهد. با تحلیل مسیر موفقیت گوگل میتوان به چند نکته به عنوان عوامل این موفقیت اشاره كرد:
.
همیشه رو به جلو
گوگل شاید همان اندازه كه محصول موفق توسعه داده است، محصولات ناموفق ارائه كرده باشد. محصولات شكستخوردهای مثل گوگل پلاس یا گوگل ویدئو نشان میدهد كه گوگل به ایدههای جدید نه نمیگوید. در این میان ایدههای موفقی همچون
گوگل كلندر (تقویم گوگل) یا كروم توانستهاند این شكستها را جبران كنند. باز بودن فضا برای ایدههای نو امكان رشد محصولات و حركت به سمت موفقیت را بیشتر خواهد کرد. اگر گوگل میخواست مانند سایر رقبایش بر یك یا دو محصول و مدل درآمدی تمركز كند ممكن بود مانند آنها خیلی زود شكست بخورد و بازار را از دست بدهد.
رقابت در كاربرمحور بودن
پیش از راهاندازی گوگل، موتورهای جستوجو یا محصولات مشابه به اندازه كافی شفاف و كاربرمحور نبودند. گوگل با نگاه دقیق به كاربران و آنچه آنها میخواهند ،خود را به یكی از رقبای اصلی بازار تبدیل كرد. مفاهیمی همچون طراحی كاربر محور یا اصول تجربه كاربری در زمان راهاندازی گوگل مثل امروز شناخته شده و مدون نبودند اما گوگل خیلی زود متوجه شد كه ارائه خدمات به كاربران منطبق با خواستههایشان چقدر در وفاداری و بالابردن احتمال استفاده مجدد موثر است. برای مثال رابط كاربری ساده و قابل فهم موتور جستوجوی گوگل یكی از عوامل محبوبیت آن در میان كاربران سراسر جهان بود. توجه به نیازهای كاربران هنوز هم در میان محصولات گوگل دیده میشود و جریان بهبود كاراییهای محصولات و ایجاد ویژگیهای موردنظر كاربران در گوگل پررنگ دنبال میشود.
تخصصگرایی
تیم اولیه گوگل تركیبی از متخصصان حوزه رایانه از دانشگاه استنفورد بود. سایر افرادی كه در گوگل (شركت مادر آلفابت Alphabet Inc) كار میكنند هم با این رویكرد تخصصگرایانه استخدام شدهاند. ارزش منابع انسانی در گوگل بسیار بالاست و تغییر شرایط كاری و امكاناتی كه گوگل برای نگه داشتن كارمندان خود استفاده میكند نشان از این ارزش و اهمیت دارد. گوگل با ایجاد فضای دلپذیر برای كارمندانش و ایجاد شرایط رشد فردی تلاش میكند آنها را به سازمانشان وفادار كند. آزمونهای سخت، مسابقههای سراسری و جست وجو در میان دانشآموختگان دانشگاههای برتر از روشهای مختلفی است كه گوگل برای جذب كارمندان خود استفاده میكند.
سرمایهگذاری روی خلاقیت
«خلاقیت» موتور اصلی فعالیتهای گوگل است. اگر ایدههای خلاقانه وجود نداشت گوگل متوقف میشد و نمیتوانست رشدی كه امروز دارد را تجربه كند. اهمیت موضوع خلاقیت برای گوگل تاحدی بالاست كه ۲۰درصد زمان كاری مهندسانش را به خودشان اختصاص داده است تا بتوانند روی پروژههای شخصی و موردعلاقهشان كار كنند. به این زمان استراحت ابتكاری (Innovation Time Off) میگویند و ایدههایی مثل جیمیل از همین زمانها بهوجود آمدهاند. گوگل با هوشمندی متوجه شده است توقف خلاقیت میتواند به معنای مرگ كسبوكارش باشد. بنابراین هرگز كار را متوقف نكرده و در حال حاضر روی حوزههای جدیدی مثل پزشكی و انرژیهای نو سرمایهگذاری كرده است. خلاقیت به عنوان برگ برنده در گوگل مطرح است.