ریشه و داستان ضرب المثل «جور کسی را کشیدن»

سایت بدون – جام های شراب قدیمی دارای هفت خط بود که هر کس بنا به ظرفیتش تا یک خاص را می توانست بنوشد
در واقع اگر کسی شرابش می ماند توهین به ساقی و صاحب خانه بود
این هفت خط عبارت بودند از
۱- فرودینه
۲- کاسه گر
۳- اشک
۴- ارزق
۵- بصره
۶- بغداد
۷- جور
جور در واقع لب پیمانه بود و جایی بود که شراب لبریز می شد و دیگر جام جا نداشت
از زمان ساسانیان جام شراب را با ظرافت و زیبایی از شاخ گاو یا بزکوهی به گونه ای درست می کردند که پایه نداشته باشد و کسی تمی توانست آن را روی میز بگذار و از شرابی که در ظرفش را نخورد
گاهی در محفلی کسی می گفت جامم را تا لبه پرکن
و ساقی تا خط جور برایش شراب می ریخت
اما او کم می آورد و نمی نوشید
دوستان او برای این که ضایع نشود ته مانده جور او را سر می کشیدند
از این اصطلاح زمانی استفاده می شود که کسی مشکلات دیگران را به دوش بکشد

پیام اصلی این ضرب‌المثل این است که گاهی در زندگی، مسئولیت‌ها یا مشکلاتی بر عهده ما قرار می‌گیرد که به دلیل رفتار یا کوتاهی دیگران به وجود آمده و ممکن است ناعادلانه باشد. از این ضرب‌المثل برای یادآوری این نکته نیز استفاده می‌شود که همه افراد باید به مسئولیت‌های خود به درستی عمل کنند تا دیگران مجبور نشوند جور آن‌ها را بکشند.

این ضرب‌المثل در مکالمات روزمره وقتی به کار می‌رود که می‌خواهیم از ناعادلانه بودن یک وضعیت شکایت کنیم یا به کسی که بار مشکلات دیگران را بر دوش دارد همدردی کنیم.

ضرب‌المثل «جور کسی را کشیدن» به معنای تحمل سختی‌ها یا مشکلاتی است که در واقع باید فرد دیگری متحمل آن‌ها شود. به بیان دیگر، وقتی کسی جور دیگری را می‌کشد، یعنی مسئولیت‌ها یا رنج‌هایی که به او مربوط نمی‌شود یا نباید بر عهده او باشد، به دوش می‌کشد. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که فردی مجبور می‌شود تا تاوان خطاها، اشتباهات، یا کوتاهی‌های دیگران را بپردازد.

کاربرد و معنی:

این ضرب‌المثل معمولاً در شرایطی استفاده می‌شود که یک نفر به دلیل سهل‌انگاری، کوتاهی یا مسئولیت‌گریزی شخص دیگری مجبور به تحمل عواقب و مشکلات آن می‌شود. برای مثال:

  • مثال اول: فرض کنید در یک پروژه کاری گروهی، فردی کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و در نهایت دیگر اعضای گروه مجبور می‌شوند تا بیشتر کار کنند تا نقص او را جبران کنند. در این حالت، اعضای گروه «جور» آن فرد را می‌کشند.
  • مثال دوم: در خانواده‌ای که یکی از والدین به وظایف خود عمل نمی‌کند و تمام بار مسئولیت خانه و فرزندان بر دوش والد دیگر است، می‌گویند که آن والد جور فرد مقابل را می‌کشد.

ضرب المثل های بیشتر را می توانید در لینک زیر پیدا کنید

مجموعه ای بی نظیر از ضرب المثل‌های فارسی همراه با داستان و کاربرد

مطلب پیشنهادی

معرفی کتاب/ تس؛ نجات از دل تراژدی انسانی

سایت بدون – کتاب «تس»، با نام کامل «تس از خانواده دوربرویل» (Tess of the …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *