
سایت بدون – ضربالمثل «مرده از جوع، به که زنده به قرض» یکی از مثلهای کهن، پرمفهوم و پربار در زبان فارسی است که ریشه در نگرش فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی جامعه ایرانی به مسئله قرض گرفتن، آبرو و استقلال مالی دارد. در ادامه به بررسی این ضربالمثل از ابعاد معنایی، ریشههای تاریخی و فرهنگی، کاربردها، و بازتابهای اجتماعی آن میپردازیم.
🔹 ۱. معنای ظاهری و باطنی
ترجمه تحتاللفظی:
«کسی که از گرسنگی مرده، بهتر از کسی است که برای زنده ماندن قرض گرفته است.»
معنای باطنی و اصلی:
تحمل مرگِ با عزت، بهتر از زندگی با ذلت قرض و بدهی است.
این ضربالمثل بهشدت بر حفظ آبرو، استقلال مالی، قناعت، و اجتناب از بدهکاری تأکید میورزد و زندگی همراه با وام، قرض یا اتکا به دیگران را نوعی زندهمانی خفتبار میداند.
🔹 ۲. زمینه فرهنگی و تاریخی
در فرهنگ سنتی ایران، قرض گرفتن (مگر در موارد ضروری) عملی ناپسند و گاه شرمآور تلقی میشده است. افراد بزرگمنش یا باعزت نفس ترجیح میدادند با فقر و گرسنگی زندگی کنند تا اینکه برای رفع نیازهای خود دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند.
حتی در اشعار کهن فارسی نیز این نگرش دیده میشود. حافظ در غزلی میگوید:
بهناز پرورده مقابل نشیند ای حافظ
که زور بازویاش از مال پدر است این مرد
یا سعدی میگوید:
قرض، آتش است؛ مرد دانا در آن نَدمد
ور خویش باشدش، نستاند بهوقت سختی هم
این نگاه اخلاقمحور، بهشدت بر قناعت، عزت نفس و استقلال شخصی تأکید دارد.
🔹 ۳. کاربردهای رایج در زندگی روزمره
این ضربالمثل معمولاً در موارد زیر بهکار میرود:
- پرهیز از استقراض بیمورد:
زمانی که کسی میخواهد برای امور روزمره یا تجملات قرض بگیرد، بزرگترها ممکن است بگویند:
«مرده از جوع، به که زنده به قرض.» - در آموزش اخلاقی به فرزندان:
برای تربیت روحیه قناعت و دوری از ولخرجی یا چشم و همچشمی. - در دفاع از زندگی ساده اما باعزت:
کسی که با وجود درآمد اندک ولی بیقرض زندگی میکند، بهعنوان «کسی که بهتر از آن است که با وام و اعتبار زندگی کند» یاد میشود.
🔹 ۴. بررسی واژهها
- مرده از جوع:
کسی که از شدت گرسنگی و فقر جان داده است. (جوع = گرسنگی) - زنده به قرض:
کسی که برای زنده ماندن به وام و کمک دیگران وابسته است.
واژگان این ضربالمثل دو تضاد مهم را نشان میدهند:
مرگ و زندگی / گرسنگی و قرض
اما جهتگیری اخلاقی آن بهگونهای است که مرگ با عزت را بر زندگی با خفت قرض ترجیح میدهد.
🔹 ۵. تحلیل جامعهشناختی
این مثل بازتابی است از جامعهای که در آن:
- آبرو و استقلال مالی، بالاتر از رفاه ظاهری یا تجمل است.
- قرض گرفتن با نوعی بدهکاری اخلاقی و اجتماعی همراه است.
- بدهی نهتنها بار مالی، بلکه بار روانی و حیثیتی نیز دارد.
این نگاه البته ممکن است در جامعه مدرن با چالشهایی روبهرو شود؛ چرا که امروزه وام و اعتبار بانکی جزو سازوکارهای اقتصادی طبیعی شدهاند. بااینحال، در بافت سنتی جامعه هنوز هم این مثلها اخلاقیات اقتصادی را جهت میدهند.
🔹 ۶. مقایسه با مثلهای مشابه
در زبان فارسی ضربالمثلهایی با مضمون مشابه وجود دارد، از جمله:
- «با سیلی صورت خود را سرخ کردن.»
- «مرگ با عزت، به از زندگی با ذلت.»
- «آدم گرسنه باشه، اما شرمنده نباشه.»
- «هرگز از دشمن ننالم، که با من هر چه کرد آن آشنا کرد.» (در ادامه اخلاقگرایی استقلالطلبانه)
🔹 نتیجهگیری
ضربالمثل «مرده از جوع، به که زنده به قرض»، سخنی است پرمغز از دل فرهنگی که آبرو، عزت نفس، و استقلال مالی را برتر از رفاه مبتنی بر وابستگی میداند. در روزگار امروز، اگرچه نگاه به وام و قرض در بسیاری از موارد تغییر کرده، اما پیام اصلی این مثل همچنان الهامبخش زندگی با قناعت، خوداتکایی و حفظ عزت نفس است.