فرهاد مجیدی و استقلال باید بدانند/ دلیل ساده نبردن


سایت بدون – اگرچه در بازی نفت آبادان – استقلال چیزی عجیب‌تر از داوری محمدرضا اکبریان که دو پنالتی استقلال را ندید یا نادیده گرفت پیدا نمی‌شود اما مسأله استقلال این نیست. فرهاد مجیدی البته با طعنه و به طنز تلخ چنین گفته است اما فارغ از طنز هم همین است که سرمربی استقلال به زبان آورد: «دو پنالتی ما را نگرفتند. اشکالی ندارد. فکر نمی‌کنم چیز مهمی در داوری ما باشد. دو پنالتی که زیاد تأثیری در نتیجه ندارد. داوران ما اینجوری داوری می‌کنند.»
استقلال با مسأله‌ای مواجه است که حل آن شاید پیچیده‌تر از گل شدن یا گل نشدن توپ در فلان صحنه باشد یا حتی اشتباه نکردن داور در صحنه‌‌هایی که می‌توانست پنالتی اعلام شود. استقلال با بازیکنانی مواجه است که بهترین کیفیت خود را نشان نمی‌دهند.
علیرضا رضایی به دروازه‌بان اول استقلال تبدیل شده، چون دو دروازه‌بان اصلی استقلال با بیش از ۲۰ میلیارد قیمت، از بهترین کیفیت خود فاصله دارند. در استقلال بازیکنی مثل روزبه چشمی نیمی از خود را نمایش می‌دهد، دچار افت کیفیت است و با این روند، خرید خود را به زیانی ابرمیلیاردی برای باشگاه استقلال تبدیل می‌کند. آرش رضاوند البته با ارائه بالاترین کیفیت خود، خنثی‌ترین بازی یک هافبک را پیش چشم شما می‌گذارد. تماشای او در این وضعیت از عادات هفتگی تماشاگران استقلال است. استقلال بازیکنان متوسطی را در قامت ستاره می‌بیند، مثال معروفش جعفر سلمانی. استقلال امین قاسمی‌نژاد را خرید تا او فوق‌ستاره تیمش باشد اما برای قاسمی‌نژاد باید بازی خداحافظی برگزار کند.
استقلال دچار این است که کیفیت نازلی از گران‌ترین و مهم‌ترین خریدهایش می‌بیند، آنچنان که وریا غفوری که چیزی نمانده بود در نقل و انتقالات رأی به جدایی او داده شود، در استقلال باکیفیت‌تر از جوان‌ترین یا گران‌ترین بازیکنان است. بازی وریا در صحنه‌هایی از بازی درخشان به نظر می‌آید، چون دیگران مشغول یک بازی هستند که گاهی سخت است اسمش را فوتبال بگذارید.
استقلال بیشتر از رقبای اصلی‌اش در لیگ با بحران ایده در بازی مواجه نیست اما اگر این تیم خیال قهرمانی دارد، باید کیفیتی از بازیکنانش را به نمایش بگذارد که بالاترین حد ممکن از آنها باشد.
کوین یامگا را نگاه کنیم. او در اولین بازی‌اش برای استقلال بازی درخشانی ارائه کرد اما دو هفته بعد شبیه آن بازیکنی نبود که در بدو ورود به استقلال دیده بودیم.
استقلال باید تمرینات خود را دقیق‌تر تماشا کند. حتی فیلم تمرینات را بازبینی کند تا بداند چرا بازیکنان دچار افت کیفیت شده‌اند.
استقلال حمله می‌کند اما در حمله -در اوج حملاتش- پاس‌های غلط بازی را خراب می‌کنند، لو رفتن توپ‌ها حمله را عقیم می‌کند و بازی بی‌ثمر می‌شود. اینکه استقلال از حملاتش به تعداد گل بیشتر برای پیروزی نمی‌رسد، دلیلش فقط این نیست که بازیکنان ضربه آخر را دقیق نزده‌اند، بلکه دلیلش قطع شدن جریان حمله با اشتباهات فردی است. این دست اشتباهات از بازیکنانی سر می‌زند که در بهترین وضعیت خود نیستند و پر اشتباه بازی می‌کنند.

فرشاد کاس‌نژاد /ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *