قرار بود ایتالیا راحت به جام‌جهانی برود/وقتی کابوس شروع شد


سایت بدون – قرار بود صعود ایتالیا به جام‌جهانی آسان باشد. آنها وقتی قهرمان جام ملت‌های اروپا شدند در گروه‌شان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی با ۹ امتیاز از سه بازی در صدر جدول بودند اما این تیم در پنج بازی بعدی خود تنها یک برد داشت و به این ترتیب به پلی‌آف رسید. ایتالیا حالا باید امیدوار باشد که خاطرات پلی‌آف چهار سال پیش را پاک کند؛ زمانی که به سوئد باخت و برای اولین‌بار پس از سال ۱۹۵۸ نتوانست به جام‌جهانی راه پیدا کند. پرتغال که با ایتالیا هم‌گروه است، در جام‌جهانی ۱۹۹۸ غایب بود اما پس از آن در تمامی رقابت‌های مهم حضور داشته است.
ایتالیا البته باید با این سرنوشت کنار بیاید. ناراحتی بر سر پنالتی‌های ازدست‌رفته جورجینیو دیگر فایده‌ای ندارد. واقعیت این است که مردان روبرتو مانچینی باید مقابل تیم‌هایی به میدان بروند که خوشحال خواهند شد وجهه ایتالیا را زیر سؤال ببرند. مانچینی می‌گوید: «قرعه می‌توانست کمی بهتر باشد. روشن است که هم ما و هم پرتغال باید مقدونیه و ترکیه را ببریم. دیدارها به‌صورت تک‌بازی است و این مشکلات خود را دارد اما ما اعتماد به نفس بالایی داریم و در لحظات دشوارتر، مثبت‌تر عمل می‌کنیم.»
ایتالیا در بازی اول میزبان است و در صورت پیروزی رفت و برگشت مقابل مقدونیه شمالی، باید در خانه پرتغال یا ترکیه بازی کند. آنها البته تا ماه مارس استراحت خواهند کرد. این تیم پس از جام ملت‌های اروپا اوضاع خوبی نداشته و باید به مشکلاتش رسیدگی کند. اولین مشکل جدی ایتالیا، ناتوانی در زدن ضربات نهایی است. این مشکل قبل از یورو هم مطرح بود و حالا دوباره خودش را نشان داده است. برخی می‌گویند ژوائو پدرو از کالیاری باید تابعیت ایتالیا را بگیرد. برخی دیگر به مانچینی می‌گویند به بازی لورنتزو لوکا در سری ب توجه کند. بعضی هم به این اشاره کرده‌اند که ماریو بالوتلی را می‌توان دعوت کرد اما چنین کاری نشان از استیصال خواهد داشت.
مانچینی می‌گوید: «حتی مقابل سوئیس هم شایسته پیروزی بودیم ولی نبردیم. ما باید عالی کار کنیم و بعد ببینیم در فینال چه خواهد شد. ما خوشحال می‌شدیم اگر به پرتغال نمی‌خوردیم و آنها هم خوشحال می‌شدند اگر رقیب‌شان ما نبودیم. فینال احتمالی بین ما و آنها برگزار می‌شود.»
فرناندو سانتوش، مربی پرتغال نیز می‌گوید: «صحبت درباره ایتالیا در حال حاضر معنا ندارد. وقتی مانچینی گفت: اگر مقدونیه شمالی را ببریم…، حق با او بود. ما باید روی ترکیه تمرکز کنیم. این بازی مهم ماست. قرعه همین است دیگر. ما در خانه بازی می‌کنیم اما برای اینکه در فینال هم میزبان باشیم باید ترکیه را ببریم. خوشحالیم که نیازی به سفر نداریم و بازیکنان خسته نمی‌شوند.»
بازگشت جورجیو کیه‌لینی، مارکو وراتی، و لئوناردو اسپیناتزولا اوضاع ایتالیا را بهتر خواهد کرد. آنها تیم را منسجم می‌سازند و کمک می‌کنند فرصت‌های گلزنی بیشتری نصیب مهاجمان شود.
حالا باید مسائل دیگری هم بررسی شود. آیا سبک ایتالیا بیش از حد پیش‌بینی‌پذیر شده است؟ بهترین گزینه گلزنی برای تیمی که یک شماره ۹ تمام‌عیار ندارد کیست؟ آیا پنالتی‌ها باید باز هم به جورجینیو داده شود؟
مانچینی در جام ملت‌های اروپا نشان داد می‌تواند تیمی یکپارچه بسازد اما دیدارهای پلی‌آف چالش دیگری پیش روی او هستند. او کارهای بزرگی انجام داده اما ناکامی در راهیابی به جام‌جهانی به معنای ضربه‌ای سخت خواهد بود. ایتالیایی‌ها می‌دانند مقابل رقیبان‌شان اصلاً کار آسانی ندارند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *