ماجرای نوشته روی لباس گواردیولا چیست؟


سایت بدون – پپ گواردیولا، مربی منچسترسیتی، لباس‌های خاصی در کنار زمین می‌پوشد. این مربی کاتالان از زمانی که به منچستر آمده، سلیقه خاصی در مد پیدا کرده است.
اما لباسی که گواردیولا در روند ۲۱ بازی بدون شکست در لیگ برتر و همچنین باخت ۲ بر صفر در دربی برابر یونایتد پوشید، متفاوت بود. او یک هودی خاکستری به تن می‌کرد که جلویش با رنگ قرمز نوشته شده بود: Open Arms (آغوش باز).
البته «اوپن آرمز» برندی متعلق به شرکت موفق همسر پپ در زمینه تولید البسه نیست. این هودی پیام متفاوتی دارد. اوپن آرمز یک خیریه است.
سال‌هاست پناهنده‌ها از آفریقا و کشورهای دیگر سفری خطرناک از ترکیه به یونان را در قایق‌های کوچک انجام می‌دهند. این روند در چند سال اخیر با بالا گرفتن جنگ‌ها شدت گرفته است. قایق‌های کوچک مملو از آدم می‌شوند و بسیاری از افراد غرق می‌شوند. تصاویر هولناک کودکانی که جسدشان در سواحل مدیترانه پیدا شده است را رسانه‌های مختلف پوشش داده‌اند. این تصاویر را اسکار کمپس، کارآفرین، نجات غریق و فعال کاتالان دیده و در سال ۲۰۱۵ بود که تصمیم به مداخله گرفت. کمپس در ابتدا با یک تیم به جزیره یونانی لسبوس رفت که به خاک ترکیه نزدیک است و مقصد بسیاری از قایق‌هاست. او بلافاصله دریافت که اوضاع بدتر از انتظارات است. لارا لانوزا، مدیر روابط عمومی اوپن آرمز می‌گوید: «اوضاع وحشتناک بود. هزاران نفر از سوریه، عراق، و افغانستان با به خطر انداختن جان‌شان به این منطقه می‌آمدند. ما سازمانی شدیم که از زندگی افراد در دریاها مراقبت می‌کند. ابتدا در دریای اژه، و بعدتر در مرکز مدیترانه.» کمپس دریافت با چالشی بزرگ روبه‌رو است؛ نه فقط در زمینه مراقبت از آب‌ها، که در زمینه منابع هم مشکلات زیادی برقرار است.
اوپن آرمز علاوه بر اقدام مستقیم به‌دنبال آگاهی‌بخشی درباره این بحران انسانی هم است. این گروه توجه رسانه‌ها را به‌ویژه در کاتالونیا جلب کرده و به این ترتیب بود که پپ گواردیولا سفیر آنها شد. لانوزا می‌گوید: «پپ از طریق رسانه‌ها از کار ما باخبر شد و تماس گرفت تا کمک کند. او از اینکه بیش از ۲۰هزار نفر در ۵ سال گذشته در راه رسیدن به اروپا جان باخته‌اند تحت تأثیر قرار گرفت. او بر این باور بود ارزش‌های ما با او یکی است.»
این مؤسسه ۹۰درصد سرمایه‌اش را از شهروندان جذب می‌کند و دولت‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. گواردیولا هم به آنها کمک مالی می‌کند. او همچنین به‌دنبال افزایش آگاهی در این زمینه بوده است. او سه سال پیش نیز کمپس و جرارد کانالس، مدیر عملیات اوپن آرمز را به منچستر دعوت کرد تا با بازیکنان سیتی صحبت کنند. معمولاً افراد شاغل در فوتبال، علاقه‌ای به پیام‌های انسان‌دوستانه ندارند. در لیگ برتر، جایی که باشگاه‌ها خبر دارند فوتبال انگلیس تبدیل به کالایی جهانی شده است، بسیاری از این فراری‌اند که به‌دنبال جنجال بروند، چراکه این روی بازارهای خارجی تأثیر منفی می‌گذارد.
با این حال در سال‌های اخیر، افرادی مانند مارکوس رشفورد و رحیم استرلینگ درباره عدالت اجتماعی و تبعیض نژادی در انگلیس در شبکه‌های اجتماعی صحبت کرده‌اند. این کار آنها با شجاعت فراوانی همراه بوده است، چراکه بازیکنانی که در این باره حرف می‌زنند با انتقادات بی‌رحمانه‌ای روبه‌رو می‌شوند.
شاید به همین دلیل بوده که گواردیولا ترجیح داده در این زمینه صحبت نکند و تنها در عمل حمایت خود را نشان دهد. او می‌داند این کارش چه پیام قدرتمندی را ارسال می‌کند اما می‌داند اگر وارد بحث در این زمینه شود، چه مشکلاتی برایش پیش می‌آید. لانوزا می‌گوید: «برای ما کاری که او انجام می‌دهد فوق‌العاده است. پوشیدن این هودی تأثیری جهانی دارد. حالا مردم دنیا با ما تماس می‌گیرند و از ما حمایت می‌کنند.»
منبع: فوربز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

یک دیدگاه

  1. قهرمانی منچستر سیتی تبریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *