متهم اصلی ناکامی استقلال ساپینتو است، نه بازیکنان/دژاووی ریکاردو

دست مربی پرتغالی از فرهاد مجیدی بازتر بوده، ولی به دلیل تصمیمات اشتباهش استقلال ۸ امتیاز کمتر از نیم‌فصل قبل دارد. یک فصل بدون جام دیگر در کارنامه مربی پرتغالی ثبت می‌شود؟


فوتبال ورزش بی‌رحمی است. این را سا پینتو که ناکامی‌ها و برکناری‌های زیادی را تجربه کرده، خوب می‌داند. کافی بود حسینی و مدافعان استقلال روی کرنر لحظات آخر پرسپولیس تمرکز بیشتری می‌داشتند تا نام مربی پرتغالی به عنوان برنده دربی و قهرمان هواداران ثبت شود. استقلال با بردن آن بازی صدر را از رقیب قدیمی می‌گرفت. البته یک هفته بعد از دربی استقلال با برد در آبادان با پرسپولیس هم‌ امتیاز شد و فقط به خاطر تفاضل گل کمتر دوم ماند.
سا پینتو تا هفته سیزدهم مربی مورد اعتمادی برای هواداران محسوب می‌شد، ولی دو نتیجه بد کافی بود تا استقلال از صدرنشین مشترک به رتبه چهارم سقوط کند و در میانه راه لیگ حالا این سؤال جدی مطرح شده که ادامه دادن با این مربی کار درستی است؟ سا پینتو بازی جمعه تبریز را به خاطر محرومیت از جایگاه ویژه دید، ولی سرمایی که در تنش احساس کرده، کمتر از سوزی نبوده که دستیارش، روی ماتا کنار زمین تحمل می‌کرد. بازی با تراکتور یکی از بدترین نمایش‌های این فصل استقلال بود و تعویض‌های متوالی کادر فنی هم نتوانست آنها را از دومین شکست فصل نجات بدهد.
استقلال نیم‌فصل اول را با دو شکست به پایان برد. اولی در بازی خانگی هفته اول با سپاهان اتفاق افتاد. آن روزها نظر افکار عمومی این بود که سا پینتو برای شناخت ترکیب تیمش نیاز به زمان دارد. با گذشت نیمی از فصل اما صبر هواداران جایش را به نگرانی و خشم داده. مربی پرتغالی پانزده هفته برای شناخت بازیکنان و پیدا کردن ترکیبش زمان داشته، ولی آزمون و خطاهای او ادامه دارد و هر هفته چند بازیکن در خطوط سه‌گانه جابه‌جا می‌شوند.

تغییرات پیاپی و بی‌ثمر
به نظر می‌رسد سا پینتو از آن مربیانی است که ترکیبش را بر اساس نمایش بازیکن در بازی قبل و تمرینات منتهی به بازی انتخاب می‌کند. شاید او تصور می‌کند که این فرمول عدالت بیشتری در تیمش برقرار می‌کند و رقابت در تمام پست‌ها بیشتر می‌شود. این وسواس و ریزبینی روی کاغذ روش ایده‌آلی است، ولی در عمل جواب نداده و نتوانسته به ارتقای فنی تیم کمک کند.
وظیفه مربی است که بازیکن ضعیف را از ترکیب بیرون بکشد، ولی بازیکنان استقلال حتی با یک نمایش متوسط یا یک اشتباه در حین بازی ممکن است موقعیت‌شان را از دست بدهند. شاید به جز حسینی، یامگا و محبی هیچ بازیکنی جایگاه ثابتی در تیم ندارد و زیاده‌روی در تغییرات اعتماد بازیکنان را از بین می‌برد و هماهنگی را از تیم می‌گیرد. این فرمول اجازه نمی‌دهد که زوج‌ها و مثلث‌ها در تیم شکل بگیرد و حرکات تمرین‌ شده تکرار شود.
از طرف دیگر کیفیت هیچ بازیکنی در استقلال ارتقا پیدا نکرده است. قایدی در بازگشت از لیگ امارات ناآماده بود، ولی تنها گل و پاس گل او در همان هفته‌های اول ثبت شد و تمرین زیر نظر مربی پرتغالی نتوانسته او را به همان مهاجم زهردار قبل تبدیل کند. مهدی‌پور فصل قبل از بهترین هافبک‌های لیگ بود و به تیم ملی هم رسید، ولی این فصل یک هفته در میان بازی می‌کند و آمارش ناامیدکننده است. حردانی بعد از انتقال از فولاد، در نیم‌فصل دوم فصل گذشته نقش پررنگی در قهرمانی استقلال داشت، ولی این فصل بیشتر روی نیمکت نشسته تا یامگا در دفاع راست بازی کند و در بازی با تراکتور مشخص شد که کاملاً از فرم خارج شده.
فرهاد مجیدی فصل قبل مهره‌های محدودتری نسبت به سا پینتو داشت و تنها بازیکن اصلی جدا شده از تیم حسین‌زاده است، در عوض به جای او بازیکنانی مثل محبی، قایدی، بابایی و شهباززاده به تیم اضافه شده‌اند و مربی پرتغالی تقریباً در هر پست دو بازیکن دارد. با این حال استقلال نیم‌فصل را با ۲۷ امتیاز به پایان برد که ۸ امتیاز کمتر از زمان مشابه در لیگ بیست و یکم است.

بازی سرنوشت در نقش جهان
سا پینتو در میانه راه لیگ به نقطه سرنوشت‌سازی رسیده که دیگر حق اشتباه ندارد. استقلال نیم‌فصل دوم را با بازی در خانه سپاهان شروع می‌کند که از دست دادن امتیاز می‌تواند فاصله پنج امتیازی با صدر جدول را بیشتر کند. برای فتح‌الله‌زاده هم تغییر مربی در این مقطع پرهزینه است، چه بار مالی‌اش، چه پیامدهای ناکامی احتمالی مربی بعدی. اتهام کم‌کاری به بازیکنان و انداختن توپ به زمین آنها به نوعی گم کردن متهم اصلی وضعیت فعلی استقلال است؛ ریکاردو سا پینتو. فرصت نجات از وضعیت فعلی محدود است و اگر استقلال در هفته‌های آینده به کورس برنگردد، یک فصل بدون جام دیگر در کارنامه این مربی ثبت خواهد شد؛ دژاووی ریکاردو.

ZOOM

ساپینتو: ۱۲ سال مربیگری، تنها دو جام
انتخاب ساپینتو به‌عنوان سرمربی استقلال خبر چندان خوبی برای هواداران استقلال نبود. آنها با مراجعه به کارنامه مربی پرتغالی متوجه شدند که او در دوران مربیگری‌اش افتخارات زیادی نداشته است. در کارنامه ۱۲ ساله مربیگری ساپینتو تنها دو جام دیده می‌شود. او فقط یک بار با استاندارد لیژ در سال ۲۰۱۸ قهرمان جام حذفی بلژیک شده و با استقلال قهرمان سوپرجام ایران شده است. گذشت زمان نشان داد که این بدبینی بی‌مورد نبوده است. او با استقلال، مدافع عنوان قهرمانی لیگ در پایان نیم‌فصل اول به رتبه چهارم رسید و حالا فاصله زیادی با برکناری ندارد.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *