معرفی فیلم / جاودانگان ؛قهرمانانی دلشکسته در یک کمیک تلخ

سایت بدون – زمانی که کریستوفر نولان اولین فیلم بتمنی خودش را ساخت، داستان اکشن‌های کمیک‌استریپی ابرقهرمانانه را وارد دنیا و حال‌و‌هوای تازه و متفاوتی کرد. اگر تا قبل از بتمن این فیلمساز مؤلف داستان‌های ابرقهرمانانه با لحنی فانتزی تعریف می‌شدند، نولان با حذف فانتزی به سمت تیره و تاریک کردن این داستان‌ها و ماجراجویی‌های ابرقهرمانانه آنها رفت. حالا ابرقهرمانان محصولات کمیک‌استریپی افراد تنها و درمانده‌ای هستند که باید با گذشته تاریک خود روبه‌رو شده ومسائلی را در ذهن و ضمیرشان حل‌و‌فصل کنند. این نگاه تازه به داستان‌های ابرقهرمانانه مورد تایید و موافقت تماشاگران قرار گرفت و فروش‌های کلانی را برای سه‌گانه بتمنی نولان رقم زدند. مدیران کمپانی‌های فیلمسازی هم با عنایت به استقبال عظیم عموم مردم از این شیوه قصه‌گویی، تصمیم گرفتند حال‌و‌هوایی تاریک و سیاه به ماجراجویی‌های ابرقهرمانان خود بدهند. در چنین حال‌و‌هوایی است که کمپانی والت دیزنی و شریک ابرقهرمانانه‌ساز او مارول، نسخه سینمایی داستان مصور «نامیراها/ جاودانگان» را در معرض تماشا و قضاوت تماشاگران مشتاق قرار می‌دهند. داستان این فیلم هم برخلاف فانتزی‌های اکشن ابرقهرمانانه قبلی، داستانی تاریک با فضایی سرد و تلخ دارد و ابرقهرمانانی را به تصویر می‌کشد که به‌جای ماجراجویی‌های خارق‌العاده و هیجان‌انگیز، مشغول دست‌و‌پنجه نرم کردن با واقعیت‌های تلخی هستند که در پیرامون‌شان وجود دارد. شاید انتخاب کلویی ژائو، فیلمساز مؤلف و غیرمتعارف سینمای مستقل برای کارگردانی فیلم هم دقیقا در همین ارتباط بوده‌است. مدیران مارول و والت دیزنی با قرار دادن این خانم پشت دوربین، بیشتر به‌دنبال درامی پراحساس و روانکاوانه بوده‌اند تا اکشنی ماجراجویانه با صحنه‌های غافل‌کننده جذاب.
نامیراها بیست‌و‌ششمین محصول کمیک‌استریپی شرکت مارول است که رنگ پرده را به خود می‌بیند. از دنیای ابرقهرمانانه مارول با نام مخفف ام‌سی‌یو اسم می‌برند و این نام این روزها برای خودش برند بزرگی به حساب می‌آید. ژائو فیلمنامه فیلم را هم نوشته و دیدگاه‌های خاص خود در قبال داستان‌های ابرقهرمانانه را در آن گنجانده است. جالب این که او رسما اعلام کرد برای صحنه‌های اکشن فیلم از درام غیرمتعارف و اسکاری «از گور برخاسته» (۲۰۱۵) الهام گرفته و فیلمش شبیه پلی ارتباطی بین شرق و غرب است. به‌جز از گور برخاسته، می‌توان تاثیرات نوشته‌های جک کربای، انیمیشن‌های شرکت ژاپنی گیبلی را هم در ساخته سینمایی این خانم فیلمساز دید. او سومین فیلمساز اسکار گرفته بعد از
جو کارناهان (کاپیتان آمریکا) و تایکا وایتیتی (تور: عشق و تندر) است که فیلمی از ام‌سی‌یو را کارگردانی می‌کند. ژائو قبل از این گفته بود که از طرفداران داستان‌های ام‌سی‌یو است و معلوم نیست بعد از چهارمین فیلمش نامیراها، باز هم سراغ ساخت درام‌های اجتماعی همچون «سرزمین آواره‌ها» خواهد رفت یا نه.
نامیراها در حالی در سایت روتن تومیتوز کمترین امتیازات را از منتقدان سینمایی گرفت که پل فیگ مدید مارول آوریل ۲۰۱۸ خبر تولید نسخه سینمایی این فیلم را با افتخار اعلام کرده بود. فیگ برای نگارش فیلمنامه با چند فیلمنامه‌نویس معروف هالیوودی دیدار کرد. او تاکید داشت فیلمنامه روی شخصیت سورسی تمرکز کند. فیلمنامه‌ای که بعدا نوشته شد، روی دو شخصیت سرسی و ایکاریس و دلدادگی این دو تمرکز داشت. اما مدتی بعد تهیه‌کنندگان فیلم به این نتیجه رسیدند که موجودات بیگانه فضایی دوران باستان را در دل داستانی علمی ــ تخیلی تعریف کنند. برای همین، در نگارش فیلمنامه نهایی از تاریخ عهد کهن هم بهره زیادی
گرفته شد.
عمر جاودان دروغین
داستان فیلم درباره گروهی از ابرقهرمانان نامیراست که عمری جاودان دارند. وظیفه آنها محافظت از کره زمین و مردمان آن است. با ظهور دوباره دویانت‌ها دشمن دیرینه نامیراها که به‌دنبال نابودی آنها و اهالی زمین هستند، گروه نامیراها که شامل هشت ابرقهرمان می‌شوند دوباره دور هم جمع می‌شوند تا با نیرویی واحد دویانت‌ها را از بین ببرند. با مرگ آجاک (با بازی سلما هایک) و رسیدن مقام هدایت گروه به سرسی (جما چان)، مشخص می‌شود نامیراها وجود واقعی و انسانی ندارند و ساخته دست خدایانی هستند که آینده بشریت را تعیین می‌کنند. حالا گروه نامیراها وظیفه خودش می‌داند که با سرپیچی از دستورهای مافوق‌های خود، مانع از نابودی کره زمین و مردم آن شوند. اما ایکاریس (ریچارد مدن) در مقابل یاران دیروزی‌اش می‌ایستد تا نتوانند به تصمیم‌شان جامه عمل بپوشانند.
کلوئی ژائو در اصل قرار بود «بلک ویدو/ بیوه سیاه» را برای مارول و والت دیزنی کارگردانی کند. حتی پیشنهاد همکاری با مارول را خود فیلمساز به آنها داده بود. برای کارگردانی نامیراها تراویس نایت، نیکول کسل، کریستینا گالگو و سیارو گوئرا نامزد بودند اما بالاخره مارولی‌ها با ژائو به توافق رسیدند. یکی از تهیه‌کنندگان فیلم گفت نقش آنجلینا جولی به درخواست خودش بسیار کوتاه بود و در حد حضوری افتخاری محسوب می‌شد اما زمانی که به صحنه فیلمبرداری آمد متوجه شد نقشش گسترش زیادی پیدا کرده و همین نکته باعث شد زمان و وقت زیادی برای فیلم بگذارد. جولی قرار بود نقش پرنسس دایانا را در «واندروومن» (۲۰۱۷) بازی کند و برای نقش خودش در نامیراها توان زیادی گذاشت.
کناره‌گیری رقبا
ریچارد مدن برای بازی در نقش ایکاریس رقبایی چون کیانو ریوز، آرمی هامر، سام هوگان، آلکساندر اسکارسگارد و چارلی هونان را کنار زد. برای نقش آجاک هم بازیگرانی چون آنا دآرماس، ایزا گونزالس، نائومی اسکات و جینا رودریگوئز داوطلب بودند اما سلما هایک به‌دلیل باسابقه‌تر بودن از بقیه توانست نقش را بگیرد. ژائو گفته است: می‌خواستم فیلم انعکاسی از دنیایی باشد که در آن زندگی می‌کنیم. در عین حال، می‌خواستم ترکیبی از بازیگرانی را ارائه دهم که شبیه گروهی از ناجورها به نظر برسند. نمی‌خواستم تماشاگران با این فکر و پرسش از سالن سینما بیرون بروند که این شخصیت قومی بوده و آن یکی عمومی و همگانی. تصورم این بود بیننده باید با این تفکر به خانه‌اش برود که یک جمع خانوادگی را ملاقات کرده‌است و بس.
نامیراها با هزینه تولید ۲۰۰میلیون دلاری، در سطح جهانی ۴۰۹میلیون دلار فروش کرد که ۱۶۵میلیون دلار آن سهم جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی است. افتتاحیه ۱۶۲میلیون دلاری جهانی فیلم، این تصور را ایجاد کرد که با فروش کلی خارق‌العاده‌ای همراه باشد اما در عمل این اتفاق رخ نداد. هنوز خبری در باب ساخت قسمت‌های بعدی فیلم منتشر نشده‌است. با وجود این شنیده می‌شود احتمال تولید مجموعه‌ای برای دیزنی پلاس به‌عنوان پیش‌درآمدی بر داستان نامیراها وجود دارد. در همین حال جما چان در گفت‌وگویی خبر از آن داد که در آینده باز هم در قالب شخصیت سرسی جلوی دوربین ظاهر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *