معرفی کتاب،آیا برامس را دوست دارید/نهایی و تلاش برای شادی

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/vp/63e0b94cdb426eb482d2ec440fd63ea1/5C52B845/t51.2885-15/e35/43985203_1706718872788806_449789617899797516_n.jpg?ig_cache_key=MTg5MDA3MzQxNTE5NTA2NjYwMw%3D%3D.2

سایت بدون -فرانسواز ساگان در تمامی آثار خود سرگذشت‌های کوتاه و ناکامی و محرومیت نسل خود را توصیف می‌کند. محرومیتی که گاه ناشی از اشتباه ها یا امیدهای پوچ و واهی است. آثار ساگان جنبه‌هایی بشدت اتوبیوگرافیک و حدیث نفس دارد و کمتر خواننده علاقه‌مندی است که در ورای رمان‌های پرشور این نویسنده، برش‌هایی از زندگی پرهیجان و متلاطم او را مشاهده نکند و این بی‌شک یکی از دلایل اقبال عمومی به آثار این نویسنده بوده است. «آیا برامس را دوست دارید» بی تردید یکی از بهترین و جذاب‌ترین رمان‌های فرانسواز ساگان است که اول‌بار در سال ۱۹۵۹ منتشر و توأمان با تحسین فراوان خوانندگان و منتقدان ادبی مواجه شد. اقتباس سینمایی آناتول لیتواک کارگردان فرانسوی در سال ۱۹۶۰ بر شهرت این رمان زیبا افزود. کتابی که به تعبیر میشل ترومبی منتقد روزنامه لوموند: «رمان واپسین عشق» است.
رمان آیا برامس را دوست دارید در فضایی رمانتیک و دراماتیک روایت می‌شود. شخصیت اصلی داستان، پل، زنی ۳۹ ساله و طراح داخلی است که درگیر رابطه‌ای پنج‌ساله با مردی به‌نام روژه شده، لیکن نوع این رابطه او را در حالتی از انتظار همراه با نگرانی قرار می‌دهد. در همین احوال است که با سیمون، وکیلی جوان، که ۱۵ سال از او جوان‌تر است آشنا می‌شود. سیمون شیفته پل شده و پل تمام تلاش خود را می‌کند تا سیمون را از ادامه این رابطه دلسرد کند اما در آخر نمی‌تواند نسبت به عشق خالصانه سیمون بی‌تفاوت بماند.
کل داستان حول محور ناتوانی زنی ۳۹ ساله در فرار از تنهایی خود می‌گذرد. مایکل گوگنهایم در مقاله‌ای از این کتاب به‌عنوان «تنهایی و تلاش برای شادی» نام می‌برد. در این داستان نویسنده قصد دارد تا ابعاد مختلفی از واقعیت‌های اجتماعی را نشان دهد و منظور اصلی نویسنده بیان پاسخی از قبل تعیین شده به تنهایی بشریت است. در این اثر همچون سایر آثار ساگان روانشناسی درخشان و موشکافانه هریک از شخصیت‌های داستان از نکات ناب و بارز آن است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *