معرفی کتاب ؛پیرایه، دختری از استانبول رمانی عاشقانه در بستر تضاد سنت و مدرنیته

Image result for ‫پیرایه، دختری از استانبول‬‎
سایت بدون -«پیرایه، دختری از استانبول» نام رمانی از جانان‌ تان نویسنده اهل ترکیه است که با ترجمه چکامه رضوانی از سوی مؤسسه انتشارات نگاه به بازار آمد.
این رمان داستان دختری است به اسم پیرایه که با وجود علاقه‌اش به رشته تئاتر و نمایش، به اصرار و ترفند خانواده ناگزیر در رشته دندانپزشکی در دانشگاه مشغول تحصیل می‌شود، چرا که پدر پیرایه خود نیز به‌عنوان دندانپزشک با ۲۵ سال سابقه کار، عمری با عزت و احترام در جامعه زندگی کرده و نمی‌تواند ادامه تحصیل دخترش را در رشته تئاتر و نمایش بپذیرد.
پیرایه که عشق به ادبیات و نمایش در خونش موج می‌زند، در مواجهه با پدری که اهل شعر وادبیات ممنوعه‌ است می‌گوید: پدرجان این شما بودید که با گذاشتن نام پیرایه بر من عشق به ادبیات و حتی تئاتر را در چین خوردگی‌ لایه‌های مغز و قلبم پدید آوردید.
پیرایه‌ نام همسر ناظم حکمت بود. شعرها و نامه‌هایی که ناظم حکمت برای همسرش نوشته، چهره درخشان ادبیات ترکیه به حساب می‌آید. پیرایه، شخصیت اصلی این رمان می‌گوید: پدرم تا چه حد شیفته ادبیات بوده که حاضر شده اسم همسر شاعری را که ممنوع‌القلم محسوب می‌شده روی دخترش بگذارد.
رمان «پیرایه، دختری از استانبول» روایت سنت و مدرنیته است، در قالب یک داستان جذاب عاشقانه، تضاد سنت و مدرنیته عموماً در کشورهای شرقی و در اجتماع خانواده‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کنند، که وجه بارز آن در روابط عاشقانه دوتن بازتاب دارد و عموماً منجر به فایق آمدن سنت و تسلیم مدرنیته می‌شود و جز آن نوعی عصیان و سرکشی تلقی می‌شود.
پیرایه دختر دندانپزشکی باتجربه که به همسری مردی از یک خانواده سنتی درمی‌آید و به ناگزیر از شهر زادگاهش، استانبول راهی دیاربکر می‌شود. (تضاد پایتخت با شهری کوچک، تضاد جامعه‌ای با اکثریت ترک با جامعه‌ای اقلیت کُرد) پیرایه تسلیم این مهاجرت ناخواسته از پایتخت به شهرستانی کوچک، از میان اکثریتی ترک به میان اقلیتی کُرد می‌رود تا با شوهرش که او هم دندانپزشک است زندگی تازه‌ای را آغاز کند. اما دخالت‌های مداوم مادرشوهر، تکیه بر مسائل خرافی و تعصب ورزی شوهر، زندگی او را به بن‌بست می‌کشاند؛ زندگی زنی که امروزی است. سرانجام او عصیان می‌کند و با گسستن رشته‌های اسارت، زندگی مستقلی را جدا از همه قید و بندهای مرسوم در پیش می‌گیرد و…

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *