سایت بدون -در سالهای اخیر مسئله ی اقتصادِ هنر سوژه ی جذابی برای مخاطبانِ هنر در ایران بوده و سال به سال که رویدادی مثلِ حراجِ تهران با فروشهای بالا رکورد میزند، این بحث شکل میگیرد که ارزشِ این آثار به کیفیتشان است یا صرفا با یک بازارگرمی طرف هستیم؟ این پرسش پاسخِ روشنی ندارد و از زوایای متعددی میشود به آن نگاه کرد و جزئیاتاش را سنجید. اما کتابِ «بازارگرمی در هنر» دریچه ای خوب برای ورود به این بحث است و خواننده را با اطلاعات اولیه و سازوکار عرضهی هنر به مخاطب معرفی میکند و جزئیات هر کدامشان را تا حدی نشان میدهد. کتاب «بازارگرمی در هنر» با هدف کمک به درک هنر معاصر نگاشته شده و با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه رو شده است. گریسن پری دنیای هنر معاصر را سرزمین عجایبی میداند که همه، از هنرمند تا مخاطب، میکوشند راه خود را در آن بیابند.
نکته ی جذابِ این کتاب زاویه دیدِ نویسنده ی آن است که خواننده را با گزارشی نزدیک به واقعیت مواجه میکند. پری از محبوبترین و مشهورترین هنرمندانِ معاصر انگلیسیست که در مهمترین موزه ها و گالری های انگلستان نمایشگاه برگزار کرده است. او در این کتاب بدیهیترین مسائل دنیای هنر معاصر را از دیدگاه خاص خود مطرح کرده است و با رویکردی طنزآمیز به پرسشهایی بنیادین پرداخته است:
-هنر معاصر چیست و چگونه باید با آن روبه رو شد؟ معیارهای داوری کیفیت چیست؟ هنرمند معاصر کیست؟ همهی علاقهمندان هنر، از هر گروه و طبقه و پیشه – هنرمند، هنرآموز، هنردوست و هر آنکه دربارهی هنر معاصر کنجکاو است- مخاطب این کتاباند. کتابی که سعی میکند به پرسشهایی اساسی پیرامونِ هنر معاصر پاسخ دهد و دریچهای باشد برای درکِ بهترِ هنر معاصر و تمایزش با آثاری غیرهنری. نشر نو این کتاب را با قیمتِ ۲۲هزارتومان منتشر کرده است.
نویسنده کتاب پیشرو، متولد سال ۱۹۶۰ در چلمزفورد، یکی از شهرهای استان اسکس انگلستان است. او کودکی و جوانی خوبی نداشته و به دلیل ترک خانواده توسط پدرش، ناچار به تحمل ناپدری در خانه شد. در سال ۱۹۷۹ که خانه را برای رفتن به دانشگاه ترک میکرد، ناپدریاش به او گفت هرگز به خانه برنگردد. به همین دلیل دوران خانهبهدوشی و فقر کامل او شروع شد. او در سالهای بعدی زندگیاش مشغول آموختن و آزمودن بود و هنر سفالگری را یاد گرفت. او که در سفالگری به شیوه کاملا سنتی و طراحی و بافت پردههای نقشباف روایی فعال است، مسائل سیاسی و اجتماعی جهان و کشورش را در کنار موضوعات مربوط به هنر معاصر، محور آثار و نظرات خود قرار داده است.
از دید گریسن پری دنیای هنر چون سرزمین عجایبی است که همه از هنرمند گرفته تا مخاطب، سعی دارند راه خود را در آن پیدا کنند. کتاب «بازارگرمی در هنر» هم سفری به همین سرزمین عجایب است. هنر معاصر مقولهای مبهم و گیجکننده است. نویسنده در این کتاب بدیهیترین مسائل دنیای هنر معاصر را از دیدگاه خود مطرح کرده است؛ همچنین پرسشهایی بنیادی از این قبیل که هنر معاصر چیست و چگونه باید با آن روبهرو شد. اولینبار کتاب «بازارگرمی در هنر» در سال ۲۰۱۴ چاپ شد و دربرگیرنده درسگفتارهایی است که با بیان پری در سال ۲۰۱۳ از رادیو بیبیسی پخش شد. او این درسگفتارها را با هدف کمک به درک هنر معاصر در چهار جلسه ارائه کرده است. عناوین این چهار جلسه به ترتیب عبارت است از: «دموکراسی بدسلیقه است»، «شلاق و مرز»، «عصیانگر عزیز، خوش آمدید!» و «و در دنیای هنر خودم را پیدا کردم».