میلان چگونه در سه سال متحول شد؟/از مرز ورشکستگی تا قله قهرمانی

سایت بدون – می‌گویند که از شکست بیشتر از پیروزی درس می‌آموزید. استفانو پیولی با این جمله موافق است. مربی میلان می‌گوید که فتح اسکودتو در سال ۲۰۲۲ از دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد، زمانی که میلان شکستی تحقیرآمیز با نتیجه پنج بر صفر مقابل آتالانتا تجربه کرد: «یکی از منفی‌ترین نقاط دوران ورزشی من بود، اما یکی از ارزشمندترین‌ها هم بود. فهمیدیم که باید تیم را بسازیم.»
این کاری بود که او با پائولو مالدینی، مدیر فنی، پائولو اسکارونی، رئیس هیأت مدیره، ایوان گازیدیس، مدیر ارشد اجرایی و گروه مدیریت الیوت، مالکان باشگاه انجام دادند. میلان بدون مخارج سنگین و خرید فوق ستاره‌ها قهرمان شد، آن هم در شرایطی که کمی قبل‌تر تا آستانه ورشکستگی پیش رفته بود.
مالدینی در پست مدیریت فنی شاهکار پس از شاهکار خلق کرد. او در اکتبر ۲۰۱۹ تحت فشار زیادی بود. او و زوانیمیر بوبان، مدیر ارشد فوتبال وقت باشگاه، مارکو جیامپائولو را مربی تیم کرده بودند اما مشخص شده بود که انتخابشان اشتباه است. میلان نیاز به این داشت که یک مربی موقت بیاید و اوضاعش را بهبود بخشد. پیولی مربی تیم شد، هر چند که به احتمال زیاد در پایان فصل از جمعشان جدا می‌شد. گازیدیس با رالف رانگنیک صحبت کرد تا میلان را به او بسپارد و البته با مالدینی و بوبان مشورت نکرد.
بوبان استعفا کرد و به نظر می‌رسید که مالدینی هم می‌رود. اما میلان با پیولی بهتر و بهتر شد. همچنین مشخص شد که خریدهای مالدینی دارند جواب می‌دهند. گازیدیس اشتباه خود را پذیرفت و از پیولی حمایت کرد. پیولی را مربی بزرگی نمی‌دانستند و بیشتر فردی بود که در مواقع بحران به کمک تیم‌ها می‌آمد. اما او بهترین گزینه میلان شد.
میلان حالا با ۸۶ امتیاز فاتح لیگ ایتالیا شده است و این دومین عملکرد برتر میلان در یک فصل در دوران سه‌امتیازی بودن پیروزی‌ها است. پیولی ۱/۹۶ امتیاز در هر بازی گرفته که او را بالاتر از آریگو ساکی (۱/۹۵)، نرئو روکو (۱/۹۵) و کارلو آنچلوتی قرار می‌دهد. تنها فابیو کاپلو با ۲/۰۲ امتیاز بالاتر از او است.
اما دلیل این آمار عالی، فقط مدیریت درخشان پیولی و استعداد قدرنادیده او در مربیگری نیست، بلکه مالدینی هم در بازار فوق‌العاده کار کرده است. سیمون کیائر که اول قرض گرفته شد، خریدی عالی شد و دفاع میلان را تبدیل به یکی از بهترین‌های سری آ کرد. حتی وقتی این کاپیتان تیم ملی دانمارک مصدوم شد، پیر کالولو با قیمت ۴۸۰هزار یورو از لیون خریداری شد. او پیش از حضور در میلان حتی یک دقیقه هم در دسته برتر هیچ لیگی بازی نکرده بود. حضور فیکایو توموری کمک کرد که او در تیم جا بیفتد. چلسی در تابستان آندریاس کریستنسن و آنتونیو رودیگر را از دست می‌دهد، اما بعید است مدافعی بهتر از توموری پیدا کند، بازیکنی که با قیمت ۲۸ میلیون یورو به میلان فروختند. قیمت او حالا دو برابر شده است، ولی قیمت مایک ماینیان چقدر است؟
رفتن جیجی دوناروما می‌توانست میلان را نابود کند. اما حتی پیش از جدایی او، ماینیان با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون یورو خریداری شد و او با فاصله بهترین دروازه‌بان این فصل سری آ بود.
ساندرو تونالی هم پس از شروع ضعیفی که داشت، تبدیل به هافبکی تمام‌عیار در مرکز میدان شد. این بازیکن ۲۲ساله حالا به قول پیولی شبیه به دانیله دروسی شده است.
میلان همچنین بر این باور است که تیری آنری جدید را دارد. آنری و رافائل لیائو به هم شبیه هستند و لیائو با درخششی که داشت، به‌عنوان بهترین بازیکن فصل برگزیده شد. می‌گویند او بهترین بازیکنی است که اسپورتینگ پرورش داده، اما میلان او را با تنها ۲۳ میلیون یورو از لیل خرید.
مالدینی با لیائو تماس برقرار و او را مجاب کرد که به میلان برود. او همین تماس را با تئو هرناندز هم داشت. اما مشخص نیست که چرا زین‌الدین زیدان حاضر شد جذاب‌ترین مدافع چپ دنیا را تنها ۲۰ میلیون یورو به میلان بفروشد.
اما جذب رایگان زلاتان ایبراهیموویچ در سال ۲۰۲۰، زمانی که ۳۸ سال داشت، مهم‌ترین تصمیم روسونری بود. این فوق ستاره سوئدی تجربه و خودباوری را به تیم جوان و بدون اعتماد به نفس میلان آورد. ایبرا حتی در دوران مصدومیت هم در رختکن نقشی مهم داشت. او پیش از پیروزی مهم در ورونا به بازیکنان گفت: «همه بازیکنان میلان که قهرمان سری آ یا لیگ قهرمانان شده‌اند را به یاد می‌آورند. اگر می‌خواهید در خاطرها بمانید، سه بازی مهم پیش رو داریم.» میلان بهترین بازیکنان سری آ را ندارد، اما بهترین تیم و بهترین مربی ایتالیا را دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *