ناسا اعلام کرد/ ممکن است یک نوع حیات در مریخ پنهان شده باشد

سایت بدون – مطالعه‌ای به رهبری ناسا نشان داده است که حیاتی بیگانه ممکن است در زیر لایه‌های یخی مریخ پنهان شده باشد.

دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که یخ‌های باستانی این سیاره سرخ ممکن است به‌عنوان سپری برای حیات میکروبی عمل کرده باشند و مانع از رسیدن تشعشعات کشنده کیهانی به آن شده باشند

اما کلید بقای آن‌ها می‌تواند یخی باشد که احتمالاً از برف‌باران‌های غبارآلود تشکیل شده است. به گفته دکتر آدیتیا خولر، نویسنده اصلی این مطالعه، غبار تیره‌تر نور خورشید را جذب می‌کند و باعث می‌شود جیب‌هایی از آب ذوب‌شده به‌طور ایمن در زیر سطح یخی شکل بگیرند. او این مطلب را به DailyMail.com توضیح داد.

مدل‌سازی رایانه‌ای نشان داده است که میزان نوری که از یخ عبور می‌کند می‌تواند فتوسنتز را در این حوضچه‌های کم‌عمق آب ذوب‌شده تحریک کند— مشابه حوضچه‌های روی زمین که پر از حیات هستند.

دکتر خولر، که به‌عنوان دانشمند سیاره‌شناس در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا کار می‌کرد، گفت: «این‌ها “حفره‌های کریوکونیت” نامیده می‌شوند و زمانی شکل می‌گیرند که غبار و رسوبات روی یخ به داخل یخ ذوب می‌شوند، زیرا تیره‌تر از یخ هستند.»

برخی از موجودات ریز، مانند گیاهان کوچک، در حفره‌های کریوکونیت روی زمین مستند شده‌اند—از جمله جلبک‌ها، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها، که همه از طریق فتوسنتز از انرژی خورشید برای زندگی استفاده می‌کنند.

دکتر خولر افزود: «اگر امروز به دنبال یافتن حیات در هر نقطه از جهان هستیم، احتمالاً یخ‌های مریخ یکی از دسترس‌پذیرترین مکان‌هایی است که باید به دنبال آن باشیم.»

این کلونی‌های کریوکونیت در مکان‌های مختلفی از جمله قطب جنوب، گرینلند و مجمع‌الجزایر اسپیتزبرگ در نروژ کشف و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند: یک زنجیره جزیره‌ای در میانه سواحل شمالی کشور اسکاندیناوی و قطب شمال.

دکتر خولر به Space.com گفت: «میکروارگانیسم‌ها معمولاً در زمستان به خواب می‌روند، زمانی که نور خورشید به اندازه کافی برای تشکیل آب مایع در داخل یخ غبارآلود وجود ندارد.»

دکتر خولر افزود: «بنابراین، دو عنصر کلیدی برای فتوسنتز می‌توانند در یخ غبارآلود مریخی در عرض‌های میانه وجود داشته باشند.» او توضیح داد: «فتوسنتز برای انجام نیاز به مقادیر کافی نور خورشید و همچنین آب مایع دارد.»

این مطالعه جدید بر اساس کار دکتر خولر به‌عنوان دانشجوی دکترا است، زمانی که او بر روی پروژه‌ای برای پیش‌بینی محتوای غبار در رسوبات یخی روی مریخ کار می‌کرد—براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط لندر مریخی فینکس ناسا و مدارگرد شناسایی مریخ.

این تیم داده‌ها را به شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای منتقل کردند که به‌طور اصلی برای پیش‌بینی روشنایی برف و یخ یخچال‌های طبیعی روی زمین ساخته شده بودند.

آن‌ها نظریه‌پردازی کردند که این مدل‌های روشنایی که بر اساس یخ به‌خوبی مطالعه‌شده و بهتر درک‌شده زمین ساخته شده‌اند، می‌تواند به تخمین محتوای غبار مخلوط‌شده در یخ دوردست مریخی کمک کند.

دکتر خولر به DailyMail.com گفت: «این مقدار کم غبار تأثیر بسیار مهمی دارد.»

او خاطرنشان کرد: «عمق نوری که به اندازه کافی می‌تواند برای انجام فتوسنتز در داخل یخ نفوذ کند، بسته به میزان غبار موجود در یخ تغییر می‌کند. به‌طور مشابه، مقدار غبار درون یخ نیز عمق نفوذ اشعه ماورای بنفش مضر را تغییر می‌دهد.»

تلاش‌های مدل‌سازی رایانه‌ای تیم پیش‌بینی کرد که یخ‌هایی که حاوی مقادیر بیشتری از غبار، بین ۰.۰۱ تا ۰.۱ درصد هستند، تنها قادر خواهند بود در عمق‌های حدود پنج تا ۳۸ سانتی‌متر زیر سطح از حیات پشتیبانی کنند.

اما دکتر خولر خاطرنشان کرد: «در مناطقی وجود دارد که فتوسنتز می‌تواند در عمق‌های […] متری برای یخ‌های تمیزتر اتفاق بیفتد.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «خر همان خر است پالانش عوض شده است»

سایت بدون – ضرب‌المثل «خر همان خر است، پالانش عوض شده است» یکی از عبارت‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *