نظرسنجی گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان می دهد که حدود نیمی از ارتباط کاربران شبکههای اجتماعی با دوستان و آشنایان با استفاده از اینستاگرام انجام می شود.
به گزارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این نظرسنجی که بهمن ۱۳۹۷ در کل کشور در خصوص عضویت در شبکههای اجتماعی و به صورت تلفنی انجام شده، نشان می دهد، بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۴٫۱ درصد) ارتباط با دوستان و آشنایان را از موارد استفاده از اینستاگرام عنوان کردهاند. بعد از آن، تماشای کلیپها (۴۰٫۹ درصد)، پیگیری اخبار ( ۳۱٫۲ درصد)، از دیگر موارد استفاده اینستاگرام مطرح شده است.
بر اساس این نظرسنجی، تلگرام با ۶۰٫۳ درصد، در صدر و پس از آن اینستاگرام با ۳۹٫۳ درصد و واتساپ با ۲۷٫۸ درصد بیشترین میزان عضویت در میان پاسخگویان را به خود اختصاص دادهاند. در بین پیامرسانهای داخلی نیز عضویت در پیامرسان سروش ۷٫۷ درصد بوده است.
بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی گروه افکارسنجی، همچنین ۴۳٫۲ درصد از پاسخگویان گفته اند صفحه هنرمندان (بازیگران و خوانندهها) را در اینستاگرام دنبال می کنند. دنبال کردن صفحه اینستاگرام ورزشکاران با حدود ۲۳ درصد، شخصیتهای علمی با ۱۱٫۳ درصد، در رده های بعدی پیگیری پاسخگویان قرار دارد.
در خصوص جذابیت دیگر قابلیت های اینستاگرام؛ استوری گذاشتن با ۳۳٫۷ درصد، لایک کردن و کامنت گذاشتن زیر پست دیگران (۳۲٫۴ درصد) و به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم یا متن (پست گذاشتن) با ۳۰٫۸ درصد از جمله سه قابلیت جذاب و پرطرفدار اینستاگرام در بین پاسخگویان است.
همچنین اکثریت پاسخگویان (۷۵٫۳درصد) گفته اند صفحه شخصی اینستاگرام شان محدودیت دارد. در مقابل ۳۴٫۷ درصد صفحه شان در اینستاگرام عمومی است.
۶۴٫۴ درصد پاسخگویانی نیز که عضو اینستاگرام هستند پست هایی که در صفحه شخصی اینستاگرام خود می گذارند با موضوع عکس و رویدادهای شخصی و خانوادگی است.
برپایه نظرسنجی گروه افکارسنجی پژوهشگاه، شهروندان ایرانی برای پیگیری اخبار (شامل ورزشی، حوادث، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بینالملل) بیشتر به رادیو و تلویزیون ایران مراجعه میکنند، و بعد از آن شبکههای اجتماعی به عنوان منبع کسب خبر قرار دارند. اخبار اقتصادی (۴۰٫۴درصد) و اخبار سیاسی (۳۹٫۴ درصد) نیز مهمترین موضوعات خبری نزد افکار عمومی ایرانیان در شرایط کنونی است.