نگاهی به ابرقهرمانان در فیلم «جوخه انتحار ۲»/نجات زمین با کمک ضدقهرمانان

۱

سایت بدون – در چند سال اخیر گونه کمیک‌استریپی ابرقهرمانانه با موفقیت‌های کم‌نظیری روبه‌رو شده و تعداد فیلم‌هایی که یک ابرقهرمان فناناپذیر را در راس ماجراهایشان دارند، همچنان رو به افزایش است. مدیران شرکت‌های فیلمسازی می‌گویند تماشاگران سینما دوست دارند ماجراجویی‌های غیرقابل باور ابرقهرمانان را روی پرده تماشا کنند و آنها با تولید این نوع فیلم‌ها، پاسخگوی این اشتیاق بی‌پایان هستند. فروش بالای محصولات کمیک‌استریپی هم حکایت از محبوبیت زیاد آنها در بین عموم تماشاگران می‌کند و به نظر نمی‌رسد انتقادات هنرمندانی چون مارتین اسکورسیزی از تولید این نوع فیلم‌ها، خللی در ساخت آنها ایجاد کند. در این بین، تهیه‌کنندگان و مدیران شرکت‌های بزرگ فیلمسازی پا را فراتر گذاشته و سراغ ضدابرقهرمانان داستان‌های مصور هم رفته و داستان ماجراجویی‌های آنان را هم به صورت محصولات سینمایی درآورده و به دوستداران گونه کمیک‌استریپی ارائه می‌کنند. جوخه انتحار ازجمله این فیلم‌هاست که دومین قسمت آن ماه قبل در معرض دید تماشاگران قرار گرفت. فیلم که به‌عنوان اثری سوپرهیرو/ ابرقهرمانانه معرفی شده، شخصیت‌ها و داستانش را از مجموعه داستان‌های مصور شرکت دی‌سی کامیکز گرفته است. این شرکت در کنار شرکت برادران وارنر ، تهیه‌کننده این اکشن کمدی ماجراجویانه است. داستان فیلم به نوعی دنباله‌ای بر قسمت اول است که سال ۲۰۱۶ روی پرده سینماها رفت و در کمال تعجب همگان، موفق به فروش بالایی در جدول گیشه نمایش شد و در سطح جهانی، ۷۴۶ میلیون دلار فروش کرد. در عین حال، جوخه انتحار ۲ دهمین محصول کمیک‌استریپی دی‌سی کامیکز به حساب می‌آید که در دنیای هیجان‌انگیز ابرقهرمانانه سیر می‌کند. جیمز گان فیلم را براساس فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی کرده و انتخاب او برای این کار، می‌تواند برای خودش سوژه یک فیلم سینمایی باشد! او فیلمنامه را با نگاهی به شخصیت‌های شرور دنیای جوخه انتحار نوشت که هریک برای خودشان ضدقهرمانی خشن و ضداجتماع هستند. اما در داستان گان، آنها مثل ابرقهرمانان مثبت دنیای کمیک‌استریپی دور هم جمع می‌شوند تا جهان و مردمان را از خطر نابودی کامل نجات دهند. تفاوت دو قسمت اول و  دوم در این است که ویل اسمیت و جارد لتو دو بازیگر اصلی و محوری نسخه اصلی، غایب اصلی داستان و ماجراهای قسمت دوم هستند.
در داستان قسمت دوم، شخصیت‌های ضدقهرمان ماجرا از زندان مخوف خود آزاد می‌شوند تا با نیرویی که به‌دنبال نابودی
کره زمین است، مقابله کنند. به آنها وعده داده شده در صورت موفقیت، برای همیشه آزاد خواهند شد. اما این گروه خشن که شامل اعجوبه‌هایی مثل هارلی کوئین (مارگوت رابی)، بلاد اسپرت (ادریس البا)، صلح‌ساز (جان سنا)، کلنل ریک فلگ (جوئل کینامان)، شاه کوسه (شخصیتی کارتونی با صدای سیلوستر استالونه)، کاپیتان بومرنگ (جی کارتنی) و… است، خیلی زود متوجه می‌شوند ماجراها به آن سادگی که فکر می‌کردند نیست و احتمال زیادی وجود دارد در حین ماموریت خود، جانشان را از دست بدهند. آنها به آماندا والر (ویولا دیویس) یک مامور مخفی قول داده‌اند که در این مبارزه پیروز خواهند شد اما چالش‌های پیش رو خطرناک‌تر و سخت‌تر از آن چیزی هستند که بتوان تصور کرد.
چند کارگردان برای یک فیلم!
ابتدا قرار بود دیوید آیر کارگردان نسخه اصلی برای کارگردانی قسمت دوم پشت دوربین قرار بگیرد. نکته جالب این که بحث تولید دومین قسمت چند ماه قبل از اکران عمومی قسمت اول آغاز شد. اما آیر برای کارگردانی فیلم دیگری رفت و برادران وارنری‌ها مجبور به انتخاب یک جایگزین شدند. آنها با چند فیلمساز وارد مذاکره شدند که از بین‌شان می‌توان به مل گیبسون، دیوید اوکانر، روبن فلشر، جاناتان لوین و دانیل اسپینوزا اشاره کرد. در نهایت جیمز گان که از صحنه فیلمبرداری سومین قسمت «نگهبانان کهکشان» شرکت والت دیزنی اخراج شده بود، دعوت به کارگردانی قسمت دوم جوخه انتحار شد. گان به این شرط کارگردانی فیلم را قبول کرد که بتواند هر گونه که خودش دوست دارد، آن را کارگردانی کند. این درخواست با موافقت تهیه‌کنندگان همراه شد. گان بعدها گفت الهام‌بخش او برای فیلم، نسخه کمیک دهه هشتادی جان اوستراندر بوده‌است و به‌دنبال آن بوده که اثری شبیه کمدی اکشن‌های جنگی دهه هفتاد میلادی تهیه کند. گان تعدادی شخصیت تازه وارد داستان فیلم کرد که در قسمت اول حضور نداشتند. شهر آتلانتا و کشور پاناما مکان‌های اصلی فیلمبرداری جوخه انتحار ۲ بودند که سپتامبر ۲۰۱۹ میزبان کادر سازنده شدند.
تغییرات در داستانی مشخص
گان زمانی که برای کارگردانی قسمت دوم دعوت شد، قسمت اول آن را ندیده بود! بعد از تماشای فیلم، معلوم شد او قصد انجام تغییراتی در حال و هوای داستان دارد. اما تهیه‌کنندگان تاکید کردند در کم و زیاد کردن شخصیت‌های داستان، هارلی کوئین حتما باید حضور داشته باشد. گان رسما تاکید کرد فیلمش احیای داستان نسخه اصلی نیست و او فقط تعریف و روایت خودش را از این داستان کمیک‌استریپی ارائه کرده است. او که می‌دانست نسخه اصلی با انتقاداتی از سوی منتقدان روبه‌رو شده، گفت بر این باور است که می‌توان داستان را نجات داد و فیلمی قابل قبول براساس آن ارائه کرد. در نهایت، گان فیلمش را یک «دوازده مرد خبیث» معرفی کرد که تعدادی ابرقهرمان شخصیت‌های اصلی‌اش هستند و نه مردمانی معمولی. منتقدان هم به شباهت‌های فیلم با «فرار بزرگ»، «قهرمانان کلی» (۱۹۷۰) و «جایی که عقاب‌ها جرات می‌کنند» (۱۹۶۸) اشاره کردند.
برادران وارنر جوخه انتحار ۲ را اواخر جولای همزمان با اکران عمومی در سالن‌های سینماها، به صورت استریم هم پخش کرد. فروش فیلم در آمریکای شمالی ۵۰ میلیون دلار و در بقیه کشورهای دنیا ۹۲ میلیون دلار شد. فروش جهانی ۱۴۳ میلیون دلاری این اکشن کمیک‌استریپی در حالی نصیب آن شد که حدود ۱۸۵ میلیون دلار صرف تولیدش شده بود. مکس اچ‌بی‌او هم شمار تماشاگران خانگی فیلم در ۱۰ روز نخست پخش اینترنتی را حدود چهار میلیون نفر گزارش کرد. منتقدان سینمایی هم جوخه انتحار ۲ را فیلمی متوسط ارزیابی کردند که در رده فیلم‌های درجه ۲ قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *