نگاهی به همکاری فوق‌العاده امباپه با بنزما/ارتباط فرانسوی

مدال قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا در صدر کلکسیون مدال‌های کریم بنزما و کیلیان امباپه در پایان دوران فوتبال‌شان قرار نمی‌گیرد اما فینال یکشنبه شب می‌تواند یک آغاز خاص باشد. دو مهاجم تیم ملی فرانسه گل‌های آبی‌ها را در پیروزی ۲ بر یک مقابل اسپانیا به ثمر رساندند، در فینالی که به دنیا یادآوری کرد تیم دیدیه دشان را نمی‌توان ضعیف تلقی کرد با توجه به تورنمنت بدی که در یورو ۲۰۲۰ پشت سر گذاشت.
امباپه و بنزما در اوایل سال ۲۰۲۱ کنار هم قرار گرفتند تا قهرمانی یورو را به دست آورند و اگرچه قهرمانی لیگ ملت‌ها تا حدی از ناراحتی حذف از مرحله یک‌هشتم‌نهایی جام ملت‌ها کاسته بود، اما این واقعیت که دو تا از مهاجمان طراز اول اروپا در کنار هم به اوج رسیده‌اند، دستاورد واقعی به حساب می‌آید.
امباپه در فینال یکشنبه شب به بنزما پاس گل تساوی را داد-این چهارمین پاس گل ستاره پاری‌سن‌ژرمن برای مهاجم رئال مادرید در پنج بازی ملی آخرشان بود- و بعد گل دوم را زد تا اسپانیا را در میلان شکست دهند.
ارتباط واقعی بین این دو بازیکن کاملاً مشهود است و هواداران تیم ملی فرانسه را به وجد آورده چون به خاطر دوری طولانی مدت بنزما از تیم ملی، سال‌ها طول کشیده این دو در کنار هم قرار بگیرند. حالا هم این دو شاید در تیم باشگاهی و ملی نیز همبازی شوند با توجه به اینکه رئال مادرید مشتاقانه خواهان جذب امباپه است که تا پایان فصل با پاریسی‌ها قرارداد دارد و هنوز آن را تمدید نکرده است.
اما همکاری و هماهنگی منجر به گل امباپه با بنزما مایه شگفتی است از آنجا که ستاره پاری‌سن‌ژرمن به ندرت رابطه خوبی با سانترفورواردها برقرار می‌کند.

رابطه امباپه با بقیه مهاجمان
برای اینکه درستی و عمق این رابطه به خوبی مشخص شود، باید یادآوری شود امباپه در ۳۹ مسابقه و ۲۰۲۳ دقیقه بازی برای تیم دشان تنها روی سه گل با الیویه ژیرو همکاری داشته. در واقع امباپه تنها با سه مهاجم رابطه بهتری نسبت به رکوردش با بنزما دارد که در مجموع تنها ۹ بار و ۷۱۷ دقیقه کنارش بوده. این سه نفر عبارتند از ادینسون کاوانی که در ۴۷۶۲ دقیقه بازی ۱۹ همکاری منجر به گل داشته، مائورو ایکاردی با ۱۶ همکاری در ۲۸۰۲ دقیقه بازی و رادامل فالکائو با ۷ همکاری در ۱۵۰۶ دقیقه بازی.
البته از رابطه امباپه با ژیرو نمی‌توان انتظار زیادی داشت. قبل از بازی تدارکاتی یورو ۲۰۲۰ برابر بلغارستان، ژیرو در کنفرانس خبری گفت مهاجمان نوک فرانسه می‌توانند رابطه بهتری با هم داشته باشند و همین به درگیری او با امباپه منجر شد.
رابطه امباپه با نیمار نیز که در ۳۶ بازی برای پاری‌سن‌ژرمن تنها روی چهار گل به بار نشسته، ظاهراً به هم خورده چون اوایل این فصل وقتی مهاجم برزیلی در جریان برد مقابل مون‌پولیه به امباپه پاس نداد، مهاجم ۲۲ ساله هم‌تیمی‌‌اش را مورد انتقاد قرار داد.

بنزما
وقتی بنزما قبل از یورو ۲۰۲۰ بعد از پنج سال دوری دوباره به تیم ملی فرانسه فراخوانده شد، به نظر می‌رسید که امباپه می‌دانست همکاری خوبی با مهاجم رئال مادرید خواهد داشت. بعد از اعلام اسامی تیم فرانسه، امباپه در اینستاگرام یک عکس فتوشاپ شده از خودش در کنار بنزما قرار داد و اشاره کرد به اینکه همکاری خوبی بین‌شان شکل می‌گیرد. او نوشت: «من خیلی خوشحالم. همیشه گفته‌ام که می‌خواهم در کنار بهترین بازیکنان باشم. کسانی که از او بهتر باشند، در جهان زیاد نیستند. او کمک بزرگی به ما می‌کند. او ۱۰ سال است که در رئال مادرید بازی می‌کند، با آن فشار انتظارات. دانش و تجربه و از همه مهم‌تر استعداد بالایی دارد. بازیکنان بزرگ با هم هماهنگ می‌شوند. مطمئنم او خیلی سریع منطبق می‌شود.»
بنزما هم به لطف امباپه پاسخ داد و تصویری از خودش و امباپه را در جریان تمرین تیم ملی منتشر کرد و در کپشن نوشت: «پدیده.»
این دو مهاجم فرانسه کمی طول کشید که راه بیفتند اما در صحنه بزرگی خودشان را نشان دادند، در دو بازی پشت سر هم مقابل پرتغال و سوئیس نشانه‌های اولیه از یک همکاری پرفایده و درخشان را بروز دادند. بعد هم در مرحله پایانی لیگ ملت‌های اروپا این همکاری به اوج رسید و امباپه پاس هر دو گل بنزما در نیمه‌نهایی و فینال به ترتیب برابر بلژیک و اسپانیا را فراهم کرد. هر دو بازیکن در هر دو مسابقه گل زدند و بخشی از این به خاطر کار بنزما بود.
فرانسه ۲ بر یک از بلژیک عقب بود که صاحب یک ضربه پنالتی شد. مهاجم رئال مادرید که یک گل زده بود، وظیفه پنالتی زنی را به امباپه سپرد تا بعد از شب کابوس وارش مقابل سوئیس در یورو ۲۰۲۰ و پنالتی از دست رفته‌اش که به حذف فرانسه انجامید، به او خودباوری‌اش را برگرداند. بنزما بعد از بازی به آاس گفت: «می خواستم او پنالتی را بزند. می‌خواستم او گل بزند. بعد از اتفاقی که در یورو افتاد، حالا همه چیز خوب شد. واقعاً می‌خواستم او آن گل را بزند.»

رئال مادرید
برخی از بهترین خطوط دفاعی اروپا برای ناکام گذاشتن این دو با سختی‌های بسیاری مواجه شده‌اند اما این همکاری و هماهنگی غیرمحتمل بین این دو که یکی ۲۲ و دیگری ۳۳ سال دارد، شاید یک اتفاق معمول و همیشگی شود. رئال مادرید تمام تابستان به دنبال جذب امباپه بود و پیشنهادهای ۱۶۰ و ۱۸۰ میلیون یورویی ارائه کرد که با پاسخ منفی تیم پاریسی مواجه شد تا رئال و امباپه هر دو ناامید شوند.
اوایل این ماه امباپه در دو مصاحبه تند با رسانه‌های فرانسوی گفت می‌خواسته پاریس را به مقصد مادرید ترک کند چون احساس می‌کرده این گام منطقی بعدی در دوران حرفه‌ای او محسوب می‌شود. امباپه به اکیپ گفت: «چه چیزی می‌تواند من را در پاری‌سن‌ژرمن نگه دارد؟ ما از توافق خیلی دور هستیم چون می‌خواستم در تابستان بروم. نمی‌خواهم آدم دورویی باشم، انگیزه من مشخص است. باید ببینیم چه می‌شود، آینده‌ام در حال حاضر برایم اولویت ندارد. من بازیکن پاری‌سن‌ژرمن هستم و اگر قرار بود در تابستان بروم، فقط به رئال مادرید می‌رفتم. قرار شده بمانم و هیچ مشکلی ندارم. چرا می‌خواستم بروم؟ چون فکر می‌کردم اینجا ماجرایم تمام شده. اگر می‌رفتم تنها به رئال مادرید می‌رفتم، جدایی از پاری‌سن‌ژرمن گام منطقی بعدی بود.»
بنزما هم مثل فلورنتینو پرس، رئیس رئال مادرید و کارلو آنچلوتی، مربی این تیم ورود احتمالی امباپه را تأیید کرد و به اکیپ گفت: «خودش این را گفته. او می‌خواهد جای دیگری برود. او یک روز بازیکن رئال مادرید می‌شود. نمی‌دانم کی اما این اتفاق می‌افتد فقط زمان می‌خواهد.»
همکاری احتمالی بنزما و امباپه در رئال مادرید مایه تقویت لالیگا بعد از چند سال افول است. فوتبال اسپانیا نه تنها فوق‌ستاره‌هایش، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی را از دست داده بلکه همکاری‌های رویایی مانند MSN (مسی، سوارس، نیمار) و BBC(بیل، بنزما، کریستیانو) هم دیگر وجود ندارد. اگر امباپه و بنزما فصل بعد فرم ملی خود را به تیم باشگاهی نیز انتقال دهند، شاید یک همکاری فوق‌العاده دیگر در فوتبال اسپانیا شکل بگیرد.

سم بلیتز

منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *