هری کین هم مثل مهدی طارمی استاد پنالتی گرفتن است/ روباه انگلیس



سایت بدون -در فاصله یک هفته تا شروع جام جهانی گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها و کارشناسان انگلیسی درباره ترکیب این تیم ادامه دارد و آنها درباره پست‌های مختلف اختلاف سلیقه دارند، ولی هری کین یکی از معدود بازیکنانی است که در تمام انتخاب‌ها حاضر است و تردیدی نیست که مقابل ایران مهاجم اصلی تیمش خواهد بود. کاپیتان تاتنهام در مقدماتی جام جهانی ۱۲ گل برای انگلیس زد و همراه ممفیس دپای بهترین گلزن منطقه اروپا در این مسابقات بود. کین در جام جهانی هم خطرناک‌ترین مهاجم انگلیس خواهد بود و این موضوعی نیست که بازیکنان تیم ملی از آن ناآگاه باشند، ولی این تنها تهدید او برای تیم ملی نیست.
یکی از بهترین پنالتی‌زن‌های فوتبال جهان استاد پنالتی گرفتن است و می‌تواند در هر موقعیت خفیفی داور را مجبور به نشان دادن نقطه پنالتی کند که خودش هم آن را به احتمال خیلی بالا به تور دروازه می‌رساند. کین برای این کار تکنیک‌های ویژه‌ای دارد و آنها را در بازی‌های حساس بارها به کار گرفته است.
یکی از جنجالی‌ترین پنالتی‌هایی که کین گرفت دو سال قبل در بازی تاتنهام مقابل برایتون بود. او روی یک توپ بلند با محاسبه زمان و مکان پرش لالانا خودش را در مسیر این بازیکن قرار داد و به محض برخورد به زمین افتاد تا داور اعلام پنالتی کند. در نگاه اول این شبیه حرکتی است که در فوتبال ایران به «خالی کردن زیر پای مدافع» مشهور است و خطای مهاجم اعلام می‌شود، ولی کین این کار را با مهارتی انجام می‌دهد که داور به نفع مهاجم سوت بزند. لالانا بعداً درباره این صحنه گفت: «در تماشای فیلم بازی متوجه شدم که کین قبل از رسیدن توپ دو بار به من نگاه کرد تا خودش را در آن نقطه قرار بدهد. او این خطا را از داور قاپید.»
خطا گرفتن کین به محوطه جریمه محدود نمی‌شود و این اتفاق می‌تواند نزدیک نقطه‌ کرنر هم بیفتد. او پشت به دروازه بدنش را حایل می‌کند و با کوچکترین برخورد به زمین می‌افتد. ضربات ایستگاهی در این نقاط زمین برای انگلیسی‌های که روی این ضربات تخصص دارند یک فرصت بالقوه است. گروهی معتقدند که هری کین بازیکن باهوشی است و خطاهایی که می‌گیرد به درک او از بازی برمی‌گردد، ولی گروه دیگری هم منتقد این رفتار هستند و آن را فریبکارانه می‌دانند.
بعد از برتری دو بر صفر ماه قبل تاتنهام مقابل اورتون که کین در آن یک پنالتی گرفت، یک بار دیگر این بحث مطرح شد و کریس ساتن، کارشناس تلویزیونی او را بزرگترین فریبکار لیگ برتر نامید. کاپیتان تاتنهام در این صحنه خودش را به جردن پیکفورد کوبید تا داور یک پنالتی جنجالی برای تیم لندنی اعلام کند.
ساتن گفت: «آیا در لیگ برتر شیرجه‌زن بزرگتری از هری کین وجود دارد؟ پیکفورد دستش را جلو آورد و کین با مهندسی توانست پنالتی بگیرد. به نظر می‌رسد برخوردی وجود دارد، ولی بدون واکنش کین پنالتی اتفاق نمی‌افتاد.»
انگلیس اولین حریف ایران در جام جهانی است و کی‌روش برای سخت‌ترین بازی‌اش تاکتیکی محافظه‌کارانه را برای تیم ملی انتخاب خواهد کرد. مطابق آنچه از مربی پرتغالی در بازی‌های بزرگ سراغ داریم، او خطوط تیم را نزدیک می‌کند تا انگلیس کمترین فضا را برای خلق موقعیت در اختیار داشته باشد. با این حال بازیکنان تیم ملی باید مراقب خطا در زمین خودی باشند تا این تعادل دفاعی به هم نخورد.
در میان مدافعان تیم ملی شجاع خلیل‌زاده علاقه زیادی به درگیر شدن با مهاجمان حریف دارد و در تقابل با مهاجمی مثل کین این ریسک بزرگی است. روزبه چشمی هم علاقه زیادی به تکل زدن دارد و در بازی با حریف ضعیفی مثل نیکاراگوئه چند بار در میانه زمین به‌دلیل این برخوردهای سفت و سخت مرتکب خطا شد. البته هنوز مشخص نیست که این دو بازیکن مقابل انگلیس در ترکیب اصلی باشند، ولی این هشدار برای تمام بازیکنان فاز دفاعی تیم ملی وجود دارد و نباید در برابر هری کین یا بازیکنان دریبل‌زنی مثل گریلیش یا فودن خطاهای بیهوده‌ای مرتکب شوند.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *