چاقی قابل پیشگیری است

 چاقی به سرعت در بسیاری از افراد رو به افزایش است. دریافت کالری روزانه بیشتر از نیاز فرد، موجب افزایش تجمع چربی در بدن و اضافه وزن و چاقی می‌شود. چاقی علت ژنتیک نیز دارد؛ زیرا داشتن والدین چاق احتمال ابتلا به چاقی را بالا می‌برد. چاقی در کودکی منجر به ابتلا به چاقی در بزرگسالی می‌شود. ابتلا به بیماری‌هایی با مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید یا تخمدان پلی‌کیستیک اضافه‌وزن و چاقی در فرد را رقم می‌زند.
افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی عضلانی به دلیل نداشتن تحرک کافی دچار اضافه وزن می‌شوند. مصرف برخی داروها مانند کورتون، داروهای ضدبارداری، ضد اضطراب و ضد افسردگی نیز از علل چاقی هستند. چاقی یکی از علل مهم ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، قندخون، سرطان، بیماری‌های مفصلی استخوانی محسوب می‌شود.
افراد چاق، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های کبدی مانند نارسایی و سیروز دارند. همچنین اضافه وزن و چاقی اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد و افسردگی و اضطراب در این افراد بیشتر دیده می‌شود.
هدف از درمان چاقی، کاهش وزن و حفظ آن برای مدت طولانی است. اصلاح شیوه زندگی از روش‌های موثر در درمان اضافه وزن است. مصرف غذاهای سالم و با ارزش غذایی بالا مانند میوه، سبزیجات، شیر، لبنیات و استفاده نکردن از غذاهای پرانرژی چرب و شیرین در درمان اضافه وزن
و چاقی موثر است.
هدف اولیه، کاهش وزن فرد به میزان ۱۰درصد در مدت شش ماه است. برای حفظ سلامت خود بهتر است برنامه‌ریزی کنید تا فقط هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کنید. توجه داشته باشید استفاده از رژیم‌های سخت با کالری کمتر از ۱۲۰۰کیلو کالری در روز سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد.
اولین روش برای افزایش مصرف انرژی، فعالیت روزانه به مدت نیم تا یک‌ساعت با شدت متوسط است. فراموش نکنید کاهش وزن زیاد در مدت زمانی کوتاه توصیه نمی‌شود و برای سلامت شما خطراتی دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *