با چه گیاهانی می‌توانیم هوای خانه را پاک نگه داریم؟ /۸ پیشنهاد ناسا برای کاهش آلودگی هوا

سایت بدون -در بیشتر اداره‌ها و منازل به دلیل چرخش هوا از طریق سیستم‌های تهویه که گرد و خاک زیادی هم دارند، کیفیت هوا پایین است. در گذشته دود حاصل از شومینه‌ها در خانه، عامل آلودگی محیط داخلی منازل بود، اما امروزه به لطف وجود دودکش‌ها، این نوع آلودگی‌ کمتر است و گردش نداشتن هوا در خانه باعث افزایش سطح سموم مصنوعی در خانه‌های به اصطلاح مدرن امروزی شده است. خانه‌های مدرن دارای انواع مختلفی از سموم هستند. از طرف دیگر، خانه‌ها امروزه بیشتر عایق‌بندی می‌شوند و در نتیجه سموم در خانه‌ها بیشتر تجمع پیدا می‌کنند. اگر هوای بیرون کمتر آلوده بود، می‌شد توصیه کرد در روز چند ساعتی پنجره‌ها باز شوند تا نسیم ملایمی هوای داخل خانه را به گردش درآورد، اما با وجود آلودگی‌های شدیدی که بیشتر روزها در شهر‌های بزرگ شاهد آن هستیم، این توصیه نیز برای پاک کردن آلودگی‌ها از محیط داخلی خانه موثر نیست. پس چاره چیست؟ محققان ناسا با هدف بهبود کیفیت زندگی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، گیاهان خانگی مختلف را در معرض مواد شیمیایی قرار دادند و توانایی آنها را برای حذف آلودگی هوا بررسی کردند.آنها متوجه شدند گیاهان خانگی علاوه بر اثری که بر کاهش استرس دارند و باعث آرامش مردم و افزایش توانایی عملکردی آنها می‌شوند، می‌توانند فضای خانه را از بسیاری از آلاینده‌ها پاک کنند و هوای سالم‌تری برای استنشاق در اختیار اعضای خانه یا محیط کار قرار دهند.


     محققان ناسا برای پیدا کردن گیاهان خانگی‌ای که خاصیت پاک‌کنندگی بیشتری داشته باشند، ۲ سال مطالعه کردند و گیاهان مختلف را در معرض مواد شیمیایی قرار دادند و توانایی آنها را برای حذف آلودگی هوا بررسی کردند.


     این محققان، فهرستی از گیاهان خانگی با توانایی تصفیه هوا و حذف آلاینده‌های سمی از محیط منزل و محل کار را تهیه کردند؛ فهرستی که ما آن را در «خانه سالم» این هفته در اختیار شما گذاشته‌ایم.


     آلاینده‌هایی که پژوهشگران در صدد حذف آنها از محیط برآمده‌اند،‌ تری‌کلرواتیلن بنزن، تولوئن، آمونیاک، الکل، استون و فرمالدیید هستند که همگی خاصیت سرطان‌زایی دارند و ناچار در تولید محصولات مختلفی مانند رنگ، جوهر، چسب، پلاستیک، فرش، فوم و مواد ضدحریق مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌راحتی در هوا منتشر می‌شوند. قرار گرفتن در معرض این مواد باعث سردرد، حالت تهوع، مشکلات پوستی و بروز آسم می‌شود. برخی گیاهان تنها در مدت ۲۴ ساعت می‌توانند تا ۹۰ درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند. محققان ناسا می‌گویند گیاهان آپارتمانی مانند ریه‌های ساختمان هستند، درست مثل جنگل‌های بارانی استوایی که ریه‌های کره زمین‌اند. فهرست پیشنهادی ناسا شامل گیاهانی مانند همیشه‌سبز چینی (آگلونما)، سرخس بوستون، پیچک انگلیسی، گیاه اسپاتی فیلوم، آلوئه‌ورا، گیاه فیلودندرون، بنفشه آفریقایی و گیاه عنکبوتی است.


گیاه عنکبوتی

Image result for ‫گیاه عنکبوتی‬‎


     این گیاه یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌عنوان گیاه آپارتمانی است چون نگهداری از آن بسیار آسان است، سریع رشد می‌کند و تنها طی ۲ روز ۹۰ درصد آلاینده‌ها را از هوای خانه پاک می‌کند، بنابراین به‌خصوص به افرادی که سابقه حساسیت دارند توصیه می‌شود یک گلدان گیاه عنکبوتی در خانه نگه دارند تا مطمئن باشند فضای اطرافشان عاری از هرگونه فرمالدیید و منواکسیدکربن(گاز کشنده و سمی) است.


پیچک انگلیسی

Image result for ‫پیچک انگلیسی‬‎


     این گیاه زیبا انتخابی بسیار خوب برای افرادی است که حیوانات دست‌آموز در خانه نگه می‌دارند زیرا قدرت پاک کردن ذرات معلق ناشی از مدفوع این حیوانات که ممکن است در فضای خانه وجود داشته باشد را دارد. از طرف دیگر، این گیاه فرمالدیید را جذب می‌کند. تحقیقات نشان داده گذاشتن یک گلدان حاوی پیچک انگلیسی روی میز کار به تمرکز بیشتر افراد کمک می‌کند زیرا قادر به جذب بنزن و‌ تری‌کلرواتیلن است که بر تمرکز موثر است.


آلوئه‌ورا

Image result for ‫آلوئه‌ورا‬‎


     بیشتر شما این گیاه را به‌دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی آن در پوست‌های آسیب‌دیده و زخمی‌شده می‌شناسید اما یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه خاصیت پاک‌کنندگی آن است. این گیاه به‌راحتی کیفیت هوا را در محیط‌های بسته‌ای که در آن قرار گرفته، با حذف بنزن که در ساختن رنگ‌ها و شوینده‌ها به‌کار می‌رود، بالا می‌برد. نکته مهمی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که نگهداری از آن بسیار ساده و بی‌دردسر است.


گیاه اسپاتی فیلوم

Image result for ‫اسپاتی فیلوم‬‎


     این گیاه زیبا می‌تواند هوای داخل یک فضای بسته را تا ۶۰ درصد از انواع آلودگی‌های محیطی پاک‌کند. جالب است بدانید اسپاتی فیلوم حتی می‌تواند اسپورهای قارچ‌ها و کپک‌ها را نیز از بین ببرد. این گیاه اتیل، متیل‌الکل، استون و آمونیاک را جذب می‌کند و برای نگهداری در خانه بسیار مناسب است زیرا می‌تواند شرایط کم‌نوری را تحمل کند و در نور غیرمستقیم رشد خوبی دارد.


گیاه فیلودندرون

Image result for ‫فیلودندرون‬‎


     این گیاه بالارونده بهترین انتخاب برای خانه‌هایی است که در آن کودک و حیوان خانگی وجود ندارد زیرا اگر اشتباهی خورده شود، سمی است، اما بیشترین میزان پاک‌کنندگی فرمالدیید را دارد. این در حالی است که نگهداری از این گیاه البته در صورت وجود نداشتن کودک و حیوان خانگی، بسیار آسان است.


گل همیشه‌سبز چینی

Image result for ‫همیشه‌سبز چینی‬‎


     این گل نیز فضای خانه شما را از بیشتر آلودگی‌های محیطی پاک می‌کند. هر چه این گل را مدت زمان بیشتری در خانه نگه دارید، سم‌های بیشتری را از هوای خانه زدوده‌اید. این گیاه قدرت جذب فوق‌العاده‌ای برای آلاینده‌های شیمیایی دارد. پس گل همیشه‌سبزتان را همیشه نگه دارید تا هوای سالم‌تری استنشاق کنید.


سرخس بوستون

Image result for ‫سرخس بوستون‬‎


     سرخس‌ها گیاهان آپارتمانی مناسبی هستند که فضا را مرطوب نگه می‌دارند بنابراین برای افرادی که از خشکی هوا رنج می‌برند بسیار کمک‌کننده‌اند. از طرف دیگر، این گیاه می‌تواند برای حذف فرمالدیید (فرمالدیید یک ماده شیمیایی مورد استفاده در موکت‌ها، لوازم داخلی خانه‌ها و وسایل چوبی است) و زایلن و تولوئن از فضای خانه مفید باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این گیاه زیبا به نور مستقیم و آبیاری منظم نیاز دارد.


گیاه فیلودندرون
     این گیاه بالارونده بهترین انتخاب برای خانه‌هایی است که در آن کودک و حیوان خانگی وجود ندارد زیرا اگر اشتباهی خورده شود، سمی است، اما بیشترین میزان پاک‌کنندگی فرمالدیید را دارد. این در حالی است که نگهداری از این گیاه البته در صورت وجود نداشتن کودک و حیوان خانگی، بسیار آسان است.


بنفشه آفریقایی

Image result for ‫بنفشه آفریقایی‬‎


     بنفشه آفریقایی گلی بنفش‌رنگ است. خیره شدن به این گل از نظر روانی باعث آرامش می‌شود. این گل‌ها کوچک و دوست داشتنی هستند و نگهداری از آنها بسیار آسان است و نیاز به نور مستقیم هم ندارند، بنابراین برای خانه‌هایی که نورگیری مناسبی ندارند نیز مناسب هستند. این گیاه زیر نورهای مصنوعی مثل نور لامپ به خوبی رشد می‌کند.


کجای خانه‌ها آلوده به آلاینده‌های شیمیایی است؟
     فرمالدیید: در چسب، ترکیبات درزبندی، پارچه‌ها، اجاق گاز، رنگ، لوازم خانگی و وسایل چوبی
     تولوئن: در چسب، ترکیبات درزبندی، کاشی‌های دیوار، رنگ، نئوپان و لاک
     بنزن: در چسب، کاشی، فرش و موکت، رنگ، دود تنباکو و لاک
     آمونیاک: در محصولات پاک‌کننده
     الکل: در چسب، فرش، موکت، ترکیبات درزبندی، کاشی، لوازم آرایشی، ماشین‌آلات کپی و رنگ
     استون: در لاک پاک‌کن، غلط‌گیرهای اداری و تخته چندلا
     تری‌کلرواتیلن: در محصولات آئروسل

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *