چگونه از کودکان خود برابر آنفولانزا محافظت کنید؟

سایت بدون-بسیاری از والدین زمانی که فرزندانشان به مدرسه می‌روند، این نگرانی را دارند که به بیماری به‌ویژه بیماری واگیردار مبتلا نشوند، از همین‌رو مشتاق هستند در رابطه با بیماری‌های مختلف بیشتر بدانند. بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا و سرماخوردگی، معمولا در فصل‌هایی چون پاییز و زمستان، شیوع بیشتری دارد. والدین باید نسبت به این بیماری‌ها آگاهی داشته باشند تا هم فرزندان خود را به‌موقع برای درمان نزد پزشک ببرند و هم این‌که از ابتلای آن به سایر دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند، پیشگیری کنند. دکتر پیمان لسان پزشکی، کارشناس پیشگیری از بیماری‌ها و سرپرست کلینیک مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت غرب تهران در رابطه با بیماری آنفلوآنزا به شما می‌گوید. آشنایی با انواع آنفلوآنزا
آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. سرفه، تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق زیاد، آبریزش بینی و گلو درد، از علائم اصلی این بیماری به حساب می‌آیند. آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد که می‌توان به  A،B  و  C اشاره کرد که با توجه به نوع بیماری، انسان، حیوان یا هر دو را درگیر خود می‌کند. ابتلا به این بیماری می‌تواند به صورت تک‌گیر باشد یا این‌که تبدیل به اپیدمی شود یا ابتلای آن شیوع جهانی پیدا کند که به آن پاندمی می‌گویند. معمولا اپیدمی در فواصل یک تا سه سال رخ‌می‌دهد، در حالی‌که پاندمی هر ۳۰ سال یک‌بار ایجاد می‌شود و وقتی ویروسی جدید که مردم نسبت به آن ایمنی ندارند شیوع پیدا کند، در واقع پاندمی محسوب خواهد شد.

مراقبت از آنفلوآنزا اهمیت دارد!
با توجه به این‌که وقوع اپیدمی آنفلوآنزا غیرپیش‌بینی به حساب می‌آید، سرعت انتشار آن بالا و عوارض مرگ و میر بالایی نیز دارد، این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است و عواقبی گسترده اجتماعی و اقتصادی می‌تواند به همراه داشته باشد. علاوه بر این، انتقال آن از حیوان به انسان و بروز گونه‌های جدید، اهمیت توجه به آنفلوآنزا را دوصد چندان می‌کند. به‌طور کلی، این ویروس می‌تواند وارد بدن فرد شود و تا ۲۴ ساعت علائم خاصی نداشته باشد؛ از همین رو بیماری می‌تواند به دیگران نیز منتقل شود. آنفلوآنزا از طریق هوا و ترشحات آلوده، سایر افراد را مبتلا می‌کند و حدود یک تا سه روز دوره نهفتگی دارد و در کودکان دوره نهفتگی تا یک هفته است. والدین باید توجه داشته باشند که از زمان بروز علائم تا دفع کامل ویروس از بدن فرزندشان، باید از رفتن او به مدرسه ممانعت کنند که معمولا حدود یک هفته طول می‌کشد که در هر حال، پزشک باید بهبود کامل را تایید کند.

آگاهی در مورد علائم
بروز تب در این بیماری وجود دارد و دمای بدن می‌تواند به ۴۱ درجه سانتی‌گراد برسد و تا سه روز تب ادامه خواهد داشت. درد عضلانی یا سردرد، بیش از هر علامت دیگری برای بیمار مشکل‌ساز خواهد شد. شدت درد عضلانی در آنفلوآنزا، با میزان تب، رابطه مستقیم دارد به طوری‌که هر چه تب بالاتر باشد، میزان درد عضلانی نیز بیشتر خواهد شد. سخت‌ترین علامت در آنفلوآنزا، سرفه محسوب می‌شود تا جایی که بعد از یک تا دو هفته از بهبود سایر علائم بیماری، سرفه باقی خواهد ماند. آنفلوآنزا می‌تواند در کودکان خروسک ایجاد کند در حالی‌که بزرگسالان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا، دچار خروسک نمی‌شوند. آنفلوآنزا علائم شدید دارد و معمولا یک‌دفعه بروز می‌کند ضمن این‌که به آرامی پیشرفت نخواهد کرد.

راه‌های پیشگیری را بشناسید
رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از آنفلوآنزا، حائزاهمیت است. ساده‌ترین راه برای پیشگیری از این بیماری، اجتناب از رفتن به اماکن شلوغ است. شست‌وشوی دهان و دست، می‌تواند مانع ابتلا به این بیماری شود. همچنین با پرهیز از تماس نزدیک و ماندن در منزل هنگام ابتلا به بیماری، می‌توان مانع از انتشار آن شد. فرد بیمار باید دهان خود را بپوشاند تا به دلیل بروز سرفه، باعث انتشار ویروس در محیط نشود. تمیز کردن دست‌ها، اجتناب از لمس چشم و بینی، استراحت کافی و دریافت به اندازه مایعات، به بیماران توصیه می‌شود و والدین باید این موارد را جدی بگیرند.

درباره واکسن چه می‌دانید؟
شاید این سوال به ذهن خیلی از والدین برسد که واکسن چقدر می‌تواند به پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا در فرزندشان کمک کند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که واکسن می‌تواند در پیشگیری نقش داشته باشد ولی برخی نکات در رابطه با آن وجود دارد که والدین باید نسبت به آن آگاه باشند. هر ساله، واکسن جدید برای پیشگیری از آنفلوآنزا تولید می‌شود و دلیل این مساله به تغییراتی که در ویروس می‌تواند ایجاد شود، برمی‌گردد. والدین باید توجه داشته باشند واکسن آنفلوآنزا، بیش از این‌که روی بزرگسالان اثر داشته باشد، برای کودکان موثرتر است. واکسن آنفلوآنزا می‌تواند در حدود ۷۷ تا ۹۱ درصد، کودکان را در برابر ابتلا  ایمن کند. اما براساس میزان تولید واکسن آنفلوآنزا، تنها ۵ درصد از افراد قابلیت دسترسی به این واکسن را دارند به همین دلیل پیشگیری، بیش از تزریق واکسن اهمیت دارد و واکسن باید بر اساس تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند واکسن آنفلوآنزا را باید حتما در زمستان بزنند در حالی‌که این باور کاملا نادرست است و بهترین زمان دریافت این واکسن شهریور تا اواسط مهر محسوب می‌شود. واکسن آنفلوآنزا را می‌توان از شش ماهگی به بالا تزریق کرد. به عبارت روشن‌تر این‌که نوع واکسن و نحوه تزریق آن در کودکان زیر دو سال، نسبت به کودکان دو تا ۱۴ سال و افرادی بالای ۱۴ سال، می‌تواند متفاوت باشد.  والدین نباید با این تصور که واکسن آنفلوآنزا بدون نسخه در داروخانه به فروش می‌رسد، اقدام به خرید و واکسیناسیون فرزند خود کنند. چنانچه واکسن به درستی انتخاب نشود، ایمنی در برابر ابتلا را به همراه نخواهد داشت ضمن این‌که گاهی انتخاب نادرست واکسن بدون در نظر گرفتن سن و شرایط فرد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. والدین باید توجه داشته باشند که تشخیص و درمان بیماری آنفلوآنزا به‌عهده پزشک است و از آنجا که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی محسوب می‌شود، نباید به شکل خودسرانه به فرزند آنتی‌بیوتیک داد، چون اثری برای درمان این بیماری ندارد و در درمان بیماری‌های باکتریایی کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *