چگونه خروپف کردن شریک زندگیمان را متوقف کنیم؟

سایت بدون – ما همه این موقعیت را تجربه کرده‌ایم: در تخت خواب راحت هستید و لحظاتی تا به خواب رفتن فاصله دارید، اما ناگهان با صدای بلند و مداوم از طرف دیگر تخت، از خواب به حالت بیداری همراه با ناراحتی برمی‌گردید.

خروپف یک مشکل گسترده است؛ طبق گزارش بنیاد سلامت خواب، حدود ۴۰٪ از مردان و ۳۰٪ از زنان در حداقل برخی شب‌های هفته دچار خروپف می‌شوند. در حالی که خروپف می‌تواند با خطرات مختلف سلامتی برای فرد مبتلا مرتبط باشد، همچنین تأثیر منفی زیادی بر روی شریک خواب دارد که در میان سر و صداهای پیوسته خرناس‌ها و صداهای ناخوشایند، تلاش می‌کند کمی بخوابد.

دکتر مگان دور، استاد همکار در بخش گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید که معمولاً افراد مبتلا به خروپف مزمن به درخواست شریک زندگی خود به پزشک مراجعه می‌کنند. او می‌گوید: «من بیماران زیادی را می‌بینم که به دلیل خروپف به اتاق‌های جداگانه از شریک زندگی‌شان نقل مکان کرده‌اند و این مسئله بر رابطه آن‌ها و کیفیت زندگی‌شان تأثیر گذاشته است.»

خبر خوب این است که او و دیگر متخصصان معتقدند افراد می‌توانند با انجام چندین اقدام، از تغییرات سبک زندگی گرفته تا مداخلات جراحی در موارد شدیدتر، به کاهش یا حتی حذف خروپف از برنامه خواب خود و شریک زندگی‌شان کمک کنند.

وزن خود را کنترل کنید و مصرف الکل را محدود کنید

هنگام خواب، عضلات پشت گلو شل می‌شوند. برخی افراد، مانند افراد مسن‌تر یا دارای اضافه‌وزن، بیشتر در معرض شل شدن بیش از حد بافت‌های گلو یا داشتن بافت اضافی در گلو هستند، که این موضوع می‌تواند باعث باریک شدن بیش از حد راه تنفسی آن‌ها در هنگام خواب شود. هنگامی که فرد نفس می‌کشد، عضلات شل شده گلو و مجاری هوایی باریک‌تر باعث ایجاد ارتعاشاتی می‌شوند که صدای خروپف معروف را به وجود می‌آورند. با وجود اینکه خروپف ممکن است بی‌ضرر باشد، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی‌تر به نام آپنه خواب باشد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که اگر کسی نگران خروپف است، به متخصص خواب مراجعه کند.

اگرچه خروپف می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما با افزایش سن افراد شایع‌تر می‌شود. دکتر مایکل هاول، مدیر بخش پزشکی خواب در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا، می‌گوید: «اگر افراد اضافه‌وزن داشته باشند یا الکل مصرف کرده باشند، اثرات خروپف معمولاً بدتر می‌شود.»

افرادی که اضافه‌وزن یا چاقی دارند، به دلیل وزن اضافی که حمل می‌کنند، می‌توانند فشاری بیشتر بر راه هوایی خود تجربه کنند، به همین دلیل این امر می‌تواند باعث خروپف شود یا مشکل موجود را تشدید کند. کاهش وزن یکی از اولین راهکارهایی است که پزشکان برای کنترل خروپف به آن توصیه می‌کنند، زیرا می‌تواند بسیار مؤثر باشد. دکتر هاول می‌گوید: «حتی کاهش پنج یا ده پوند می‌تواند تفاوت ایجاد کند.»

قطع مصرف الکل نیز راه‌حل دیگری است. الکل باعث می‌شود عضلات پشت گلو حتی بیشتر شل شوند، بنابراین «معمولاً آپنه خواب و خروپف را بدتر می‌کند»، می‌گوید دکتر ویرجینیا اسکایبا، پزشک متخصص خواب در مرکز بهداشت هنری فورد در دیترویت.

تغییر موقعیت خواب

اگر شریک زندگی شما خروپف می‌کند، یک راه‌حل ساده اما مؤثر این است که به او کمک کنید تا به شکم یا پهلو بخوابد. دکتر اسکایبا می‌گوید: خوابیدن به پشت، به‌ویژه اگر فرد به طور صاف دراز کشیده باشد، اثرات خروپف را تشدید می‌کند. به همین دلیل برخی افراد با استفاده از پشتی‌های فومی یا محصولات مشابه برای جلوگیری از غلتیدن به پشت موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند. همچنین، قرار گرفتن در وضعیت بالاتر با استفاده از بالش‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در حالی که جلیقه‌های خواب و محصولات مشابهی در بازار وجود دارند که برای جلوگیری از غلتیدن افراد به پشت در هنگام خواب طراحی شده‌اند، دکتر دور یک راه‌حل خانگی برای بیماران خود ارائه کرده است. او به بیماران خود توصیه می‌کند یک تی‌شرت با جیب جلو پیدا کرده یا خریداری کنند و یک توپ تنیس را درون آن قرار داده و با یک سنجاق قفلی محکم کنند. فردی که خروپف می‌کند، این تی‌شرت را برعکس می‌پوشد و این کار به طور خودکار مانع از غلتیدن او به پشت در هنگام خواب می‌شود.

او می‌گوید: «توپ کمی به پشت شما فشار می‌آورد و باعث می‌شود به پهلو بچرخید، بنابراین امیدواریم شریک خوابتان بیدار نشود.»

دکتر دور می‌گوید که قبل از اینکه افراد به گزینه‌های شدیدتر مانند خوابیدن در اتاقی جدا از شریک پر سر و صدا خود روی بیاورند، می‌توانند روش‌های دیگری را امتحان کنند، مانند استفاده از دستگاه نویز سفید یا استفاده از گوشی‌های ضد صدا.

او می‌گوید: «اما بیشتر این مسائل بر عهده خروپف‌کننده است. آنها باید بار تلاش برای رفع این مشکل را برای شریک خوابشان بر دوش بکشند.»

CPAP و جراحی

در برخی موارد، خروپف می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی‌تر به نام آپنه خواب باشد، که زمانی رخ می‌دهد که افراد به طور موقت در هنگام خواب نفس نمی‌کشند. این می‌تواند منجر به خستگی، تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی در روز بعد شود و به مرور زمان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات بهداشتی دیگر را افزایش دهد.

برای اینکه یک فرد متوجه شود آیا دچار آپنه خواب است یا خیر، باید یک مطالعه خواب انجام دهد، که در آن فرد به مدت شبانه تحت نظر قرار می‌گیرد تا تغییرات در تنفس، ضربان قلب، سطح اکسیژن و سایر شاخص‌های سلامت شناسایی شود. مطالعات خواب معمولاً در یک کلینیک انجام می‌شود، اما می‌توان آن را در خانه نیز انجام داد. دکتر هاول می‌گوید که تشخیص رسمی لازم نیست تا فرد شروع به استفاده از دستگاه CPAP یا درمان‌های دیگر کند، اما مهم است که پزشکان و بیماران بدانند آیا خروپف ناشی از آپنه خواب است یا خیر. او می‌افزاید: «آپنه خواب به طور گسترده‌ای نادیده گرفته می‌شود.»

چندین درمان مختلف برای آپنه خواب وجود دارد. یکی از اولین درمان‌هایی که پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند، دستگاه ارتودنسی به نام دستگاه ترمیم فک است که می‌تواند به باز نگه داشتن مجاری هوایی فرد در هنگام خواب کمک کند، به گفته دکتر هاول دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم در راه هوایی) یکی دیگر از ابزارهای موثر برای درمان آپنه خواب است که به طور اساسی خروپف را با اطمینان از اینکه راه هوایی فرد به طور کامل باز است، درمان می‌کند، به گفته دکتر دور. اما این دستگاه می‌تواند برای برخی افراد و شرکای خوابشان بسیار دشوار باشد و بسیاری از مردم به سادگی آن را تحمل نمی‌کنند. دستگاه‌های CPAP به طور معمول سر و صدای زیادی دارند که می‌تواند برای فرد استفاده‌کننده و همچنین شریک خوابش آزاردهنده باشد و بسیاری از مردم ماسک را ناراحت‌کننده می‌یابند یا با دهان بسیار خشک بیدار می‌شوند.

اگرچه نسبتاً نادر است، برخی از بیمارانی که با مشکلات شدید خروپف مواجه هستند و تغییرات سبک زندگی یا سایر درمان‌ها تأثیر زیادی نداشته‌اند، ممکن است نیاز به جراحی برای رفع خروپف خود داشته باشند، مانند یک عمل کوچک برای برداشتن بخشی از بافت‌های طولانی شده از پشت گلو، می‌گوید دکتر دور. اما او می‌گوید در اکثر موارد، نیازی به اقداماتی به این شدت نیست و افراد می‌توانند با انجام برخی تغییرات در سبک زندگی، شب‌هایی نسبتاً آرام و بدون خروپف را تجربه کنند.

او می‌گوید: «اکثریت قریب به اتفاق افراد با انجام برخی از تغییرات سبک زندگی، حجم خروپف را به سطحی قابل قبول برای خود و شریک خوابشان می‌رسانند.»

منبع: تایم

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «لگد به گور حاتم زده»

سایت بدون – ضرب‌المثل «لگد به گور حاتم زده» به معنی ناسپاسی و قدردان نبودن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *