چگونه «کرونا» مردم جهان را شیفته فناوری کرد

سایت بدون – شیوع کرونا در جهان فراتر از یک پاندمی بود چراکه در کنار مشکلاتی که برای مردم سراسر دنیا ایجاد کرد زمینه ساز تغییر سبک زندگی بسیاری از مردم نیز شد؛ مردمی که گاه از تلفن هوشمند خود تنها برای یک تماس صوتی ساده استفاده می‌کردند حالا این وسیله دیجیتال را بهترین دوست و یاور خود در قرنطینه اجباری می‌دانند و تلاش دارند تا همه نیازهای خود اعم از خرید، پرداخت‌های مالی، آموزش، کار، ورزش و… را بدون خروج از خانه و تنها با کمک وسایل دیجیتال انجام دهند.
ویزیت‌های مجازی در دوران کرونا
در روزهای نخست شیوع کووید۱۹ ترس از ابتلا به کرونا، بسیاری از مردم جهان را روانه بیمارستان‌ها کرد. این موضوع علاوه بر اینکه فشار مضاعفی به کادر بیمارستانی وارد کرد، عملاً باعث شیوع بیشتر بیماری شد برای مقابله با این مشکل، کم کم فناوری Telehealth یا پزشکی از راه دور در میان مردم محبوبیت یافت و حالا می‌توان آن را یک تغییردهنده بازی در میدان مقابله با کووید۱۹ دانست. با استفاده از این فناوری، میزان فشار روی پزشکان و کادر درمانی هم کاهش یافته است. محققان معتقدند بحران‌ها فرصت‌هایی برای نوآوری هستند و دراین میان Telehealth بیشترین رشد را داشته است تا آنجا که کرونا باعث شده تا این بخش راه ۱۰ساله را در عرض دو ماه بپیماید. در این فناوری با استفاده از ویدئوکنفرانس بر بستر اینترنت و اپلیکیشن‌هایی همچون زوم، عملاً ملاقات‌های مجازی با پزشکان صورت می‌گیرد. درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته همچون امریکا و آلمان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی جلسات مجازی ویزیت پزشک در اختیار بیماران قرار می‌دهند و در امریکا میزان استفاده مردم از این فناوری رشد ۶۸۳ درصدی داشته است. در آسیا نیز می‌توان این روند را در کشورهایی همچون چین و اندونزی دید. در چین برای ویزیت پزشک، Ping-An Good Doctor در اختیار بیماران قرار دارد و در اندونزی هم استفاده مردم از AloDokter و Halodoc در دوران کرونا افزایش چشمگیری داشته است.
در منطقه آسیا- اقیانوسیه هم استرالیا بیشترین میزان استفاده از telehealth را در دوران کرونا داشته است و حتی به برخی از کادر درمانی که به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، بارداری و… نسبت به این ویروس حساس‌تر هستند اجازه داده تا به‌صورت دورکاری و از خانه از طریق ویدئو کنفرانس با بیماران خود ارتباط داشته باشند. دولت‌های سنگاپور و فیلیپین نیز همین روند را پیش گرفته‌اند و پلتفرم‌هایی در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند درباره مشکلات سلامت خود با پزشکان مشورت کنند .
افزایش استفاده از رسانه‌ها در دوران کرونا
نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که در سراسر جهان میزان علاقه کاربران به خواندن کتاب و گوش دادن به کتاب‌های صوتی افزایش ۱۴درصدی داشته و میزان مراجعه کاربران به اخبار هم ۳۶درصد افزایش یافته است. مردم دنیا در دوران خانه نشینی به دیدن فیلم از طریق پلتفرم‌های دیجیتال ازجمله نتفلیکس علاقه زیادی نشان داده‌اند و شاهد رشد ۵۱درصدی این موضوع در کل دنیا نسبت به دوران قبل از کرونا هستیم. البته در برخی کشورها از جمله ایتالیا و چین این رقم از متوسط جهانی هم بالاتر رفته و به ترتیب ۵۳درصد و ۶۳درصد افزایش داشته است. در دوران قرنطینه، کاربران دنیا همچنین علاقه بیشتری به حضور در شبکه‌های اجتماعی (۴۴درصد)و پیام رسان‌ها (۴۵درصد)داشته‌اند و باز هم مردم ایتالیا و چین از این دو پلتفرم استقبال بیشتری داشته‌اند. ساخت و آپلود ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مختلف ازجمله تیک تاک، یوتیوب و… هم بخشی دیگر از تغییر سبک زندگی مردم دنیا را نشان می‌دهد. همچنین با بسته شدن باشگاه‌ها بسیاری از مردم به اپلیکیشن‌های مختلف در این زمینه روی خوش نشان دادند و شاهد افزایش تعداد نصب اپ‌های مرتبط با این موضوع در جهان بودیم و میزان خرید آنلاین وسایل و تجهیزات ورزشی نیز افزایش ۲۵٫۳درصدی داشت. آشپزی هم یکی دیگر از تفریحات مورد توجه مردم در دوران قرنطینه بود و در این مدت تعداد بیشتری از کاربران به نصب اپلیکیشن‌های مرتبط با آشپزی علاقه نشان داده‌اند.
افزایش خرید آنلاین در دوران کرونا
با شیوع کرونا و تعطیلی فروشگاه‌ها عملاً دریچه‌ای به سوی تجارت الکترونیک باز شد و حالا دیگر مدیران فروشگاه‌های بزرگ هم می‌دانند که تنها راه بقای آنها تجارت الکترونیک و فروش آنلاین است چراکه بسیاری از مردم علاقه مندند در دوران پساکرونا هم عادت خرید آنلاین خود را ادامه دهند. شاید بتوان گفت کرونا، سبک زندگی مردم فنلاند را بیش از سایر کشورهای جهان تغییر داده است چرا که میزان خرید آنلاین مردم در این کشور با افزایشی ۶۰درصدی همراه بوده است. بر اساس آمار فدراسیون تجارت الکترونیک فنلاند در سال ۲۰۱۹ ارزش خرید آنلاین از سایت‌های داخلی و خارجی در فنلاند بیش از ۴٫۵میلیارد یورو بوده است و انتظار می‌رود به‌دلیل تقاضای بالای خرید آنلاین در این برهه زمانی، ارزش خرید آنلاین در این کشور در سال‌جاری از این رقم پایین‌تر نرود.آلمانی‌ها هم  ۳۱درصد بیشتر از زمان قبل از کرونا به خرید آنلاین روی خوش نشان دادند و این رقم افزایش در بریتانیا به ۴۳درصد و در امریکا به ۵۱درصد رسیده است.
شیوع کرونا بر رفتار مصرف‌کنندگان در جهان نیز تأثیر گذاشت به‌گونه‌ای که در هفته پایانی آوریل که مردم بسیاری از کشورها در قرنطینه بودند، ترافیک آنلاین سوپرمارکت‌ها در دنیا افزایشی ۱۳۵درصدی نسبت به ژانویه و فوریه داشت. یکی دیگر از مواردی که می‌توان از آن به‌عنوان تغییر سبک زندگی یاد کرد، استفاده کمتر از پول نقد و گرایش به پرداخت‌های آنلاین است. در آلمان، بریتانیا و امریکا به ترتیب شاهد کاهش ۳۷درصدی، ۶۲ درصدی و ۳۵درصدی استفاده از پول نقد در دوران کرونا هستیم که به همین نسبت به پرداخت‌های آنلاین افزوده شده است.  از سوی دیگر، با قرنطینه اجباری، نیاز مردم به تفریح درون خانه نیز بیشتر شد و در کنار دیدن فیلم، آشپزی، گوش دادن به موسیقی و… گیم‌های مختلف نیز به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی آنها تبدیل شد. تا جایی که می‌توان آن را نیز به نوعی تغییر سبک زندگی دانست. در سه ماه ترافیک بازی در جهان ۴۶درصد افزایش یافت و تعداد گیمرهای جهان از ۱٫۲میلیارد نفر به ۱٫۷۵میلیارد گیمر رسیده است که البته بیشترین گیمرها در چین و اروپا حضور دارند
یکی دیگر از مواردی که سبک زندگی بسیاری از مردم جهان را تغییر داده، دورکاری به‌دلیل تلاش برای رعایت فاصله اجتماعی و کمتر شدن شیوع کروناست. این تجربه برای برخی از شرکت ها و کارمندان دنیا بسیار موفقیت‌آمیز بوده است به‌گونه‌ای که توئیتر بخشی از کارکنانش را برای همیشه دورکار کرد در حال حاضر ۲۶۵ میلیون امریکایی دورکار هستند در حالی که پیش از این تنها ۷درصد امریکایی‌ها دورکار بودند .

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « کار نباشه زرنگه »

سایت بدون – این ضرب‌المثل ایرانی به طنز و کنایه اشاره دارد و معمولاً زمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *