چگونه کسب و کار ما دوام داشته باشد؟/استارت آپ ابدی

همان‌قدر که اجرا کردن یک ایده جذاب برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌تواند پر از چالش و نکات مختلف باشد، حفظ کسب‌وکار برای سال‌های متمادی و پویا نگه داشتن آن از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. این موضوع به‌ویژه در مورد استارت‌آپ‌ها که ماهیت خطرپذیری دارند و معمولا درصد کمی از آنها به مرحله پایستگی و توسعه می‌رسد به مراتب مهم‌تر خواهد بود. عبور از گردنه‌ها و دره‌های پرخطر مسیر کارآفرینی در کنار توانمندی‌های حرفه‌ای به شکل‌گیری باورهای درست ذهنی نیاز دارد. به همین دلیل در ادامه هفت نکته مهمی را که می‌تواند در ریشه‌دارشدن و باروری کسب‌وکارتان مؤثر باشد، بررسی می‌کنیم.

برگرفته از: Forbes.com

افراد مناسب را استخدام کنید
افرادی را که برای تیم کاری‌تان انتخاب می‌کنید و قرار است در کنارشان کار کنید، کسانی هستند که می‌توانند موجب رشد و توسعه کسب‌وکارتان شوند یا برعکس با شکست مواجهش کنند. همیشه ابتدا روی افراد سرمایه‌گذاری، سپس به کسب‌وکارتان توجه کنید. شما می‌توانید بهترین ایده کسب‌وکاری را داشته باشید و با سپردن امور آن به یک فرد نامناسب آن را به شکستی حتمی تبدیل کنید یا می‌توانید با شخصی کارآمد کسب‌وکار درجه دویی را راه‌اندازی کنید و آن را به قله موفقیت برسانید. استخدام افراد مناسب، قراردادن آنها در نقش‌های مناسب و سرمایه‌گذاری در رشد و توسعه آنها کلید موفقیت طولانی‌مدت در کسب‌وکار است. افراد برجسته قرار نیست بیایند و بمانند مگر این‌که چیزی به آنها بدهید که باعث می‌شود ماندگار شوند. از سوی دیگر مهم است همیشه جلوتر از زمان فکر و برای آینده برنامه‌ریزی کنید. همان‌طور که در طول سال‌ها با افراد مختلفی ملاقات و مصاحبه می‌کنید، فهرستی از افرادی را انتخاب کنید که در آن زمان خاص مناسب نبودند یا جایگاه مناسب برای استخدامشان فراهم نبود. به این ترتیب، وقتی فرصت مناسب پیش بیاید، می‌توانید با آنها تماس بگیرید و ببینید آیا هنوز علاقه‌مند به همکاری با کسب‌وکارتان هستند یا خیر. یادتان باشد پیداکردن افراد مؤثر در یک روز اتفاق نمی‌افتد. با این راهکار هر زمانی که به فردی با مشخصات خاصی نیاز داشته باشید همیشه شخصی را با مشخصات موردنظر در میان افرادی که می‌شناسید خواهید یافت. وقتی همیشه چند قدم جلوتر باشید، می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید تا این‌که فقط در برابر اتفاقاتی که هر لحظه با آن روبه‌رو می‌شوید واکنش نشان دهید.

طرز فکرتان را درباره پول تغییر دهید
یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که صاحبان مشاغل باید بیاموزند این است که چگونه عاقلانه هزینه کنند. زمانی باید پس‌انداز کنید و زمانی نیز وقت آن است که هزینه‌ کنید اما هزینه‌کردن همیشه باید با فکر و عاقلانه باشد. مهم است که ظرفیت سودآوری بلندمدت را برای هر هزینه اولیه در نظر بگیرید. اگر بیش از آنچه هزینه می‌کنید، بازگشت مالی داشته باشید، برد کرده‌اید.
همچنین این ذهنیت که هرکسی به دنبال پول زیاد و درآمد بیشتر است آدم خوبی نیست، اشتباه است. یادتان باشد هر چه پول بیشتری داشته باشید، قادر به انجام کارهای بیشتری خواهید بود. می‌توانید با کمک به امور خیریه به دیگران کمک کنید یا می‌توانید این پول را به سرمایه جدیدی برای توسعه کسب‌وکارتان به کار ببرید. برخی از کارآفرینان وقتی تصورشان از موفقیت کسب‌وکارشان را درآمدزایی بسیار زیاد در نظر می‌گیرند، دچار عذاب وجدان می‌شوند اما به یاد داشته باشید همچنان می‌توانید فرد خوبی باشید و در پی پول بیشتر هم بروید. بسیاری از کارآفرینان موفقی که بخش بزرگی از ثروتشان را برای مردم و انجام کارهای خیریه وقف می‌کنند، اگر نتوانسته بودند کسب‌وکارشان را تا این حد رشد بدهند و درآمدزایی کلانی داشته باشند، هیچ‌وقت قادر نبودند کارهایی را که دوست دارند برای سایر مردم انجام دهند. پس ثروت‌آفرینی ذاتا ناپسند نیست.

حاضر باشید هر جا لازم است کار را انجام دهید
یک کارآفرین باید آماده باشد در هر لحظه که نیاز شد سریع دست به کار شود و از کثیف‌شدن دست‌هایش نترسد. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که هیچ کارمندی برای انجام برخی کارها جلو نمی‌آید. این فقط شما هستید که دلتان برای کسب‌وکارتان به‌معنی واقعی می‌سوزد و باید به‌جز رعایت پرستیژ مدیریتی‌تان این آمادگی را داشته باشید که در برخی مواقع سریع وارد عمل شوید و کار را پیش ببرید. به عبارت دیگر باید همیشه مشتاق باشید که در هر موقعیتی از کسب‌وکارتان که نیاز به کمک دارد و زمین مانده است بلافاصله وارد عمل شوید؛ از کارهای بسیار ساده و پیش پا افتاده و یدی تا حل بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در مسیر
کسب‌وکارتان قرار می‌گیرد.

شیوه فکر کردنتان را تغییر دهید
طرز فکر شما بر موفقیت شما تأثیر مستقیم مثبت و منفی دارد. بسیاری از کارآفرینان موفق، رمز موفقیت‌شان را تلاش همیشگی برای حفظ نگرش مثبت ذهنی می‌دانند. یکی از راهکارهایی که می‌توانید در این راستا در پیش بگیرید، استفاده از زبان و شیوه گفتاری متفاوت در زمان‌هایی است که می‌خواهید در مورد شرایط سخت صحبت کنید. سعی کنید علاوه بر نهادینه‌کردن این تغییر در خودتان، آن را میان همه اعضای تیمتان نیز تسری دهید. این تغییر یک جابه‌جایی ساده میان کلمات است. به جای این‌که موضوعی را «مشکل» بنامید، آن را به‌عنوان «چالش» مطرح کنید. شاید فکر کنید این تغییر ساده تأثیر خاصی در ماهیت ماجرا و کمتر شدن فشار ناشی از آن نداشته باشد، اما «چالش» معنای مثبت‌تری نسبت به «مشکل» دارد. وقتی از مشکل صحبت می‌کنیم، در ذهن ما چیزی شبیه یک   مانع تداعی می‌شود، در حالی که چالش شبیه چیزی است که راهکار دارد و می‌خواهید بر آن غلبه کنید. نحوه چارچوب‌بندی نوع نگاهی که به هر موضوع دارید بر اثراتی که به دنبال خواهد داشت تأثیرگذار است و می‌تواند نتیجه را به کلی تغییر دهد.

منتقدی وفادار پیدا کنید
به عنوان یک بنیانگذار احتمالا ایده‌های زیادی در سر دارید که مشتاق هستید هرچه زودتر به درونشان شیرجه بزنید و همه‌ شرایط را برای اجرایی‌کردنشان فراهم کنید. برای این‌که خود را در مسیری که در پیش دارید نگه دارید و از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید، برای خود یک مخالف و منتقد وفادار پیدا کنید. کسی که مشاور مورد اعتماد، محرم و صادقی برایتان باشد و از مخالفت با شما نترسد و آشکارا نظر خود را به اشتراک بگذارد. شما نیازی به یک «بله‌ قربان گو» ندارید، شما فردی را می‌خواهید که می‌تواند سخت‌ترین حقایق را زمانی که باید آن را بشنوید، به شما بگوید.

 ایجاد یک کسب و کار زمان می‌برد
وقتی می‌خواهید کسب‌وکاری را آغاز کنید، خودتان را برای پنج تا ۱۰ سال آسیاب‌شدن زیر فشارها و پیچ‌وخم‌های مختلف این مسیر آماده کنید. وقتی به این باور برسید که رسیدن به موفقیت کار آسانی نیست و به صبوری و گذشت زمان نیاز دارد، با خیالی آسوده‌تر اجازه گذر زمان را خواهید داد و آن وقت است که موفق می‌شوید. همچنین ثابت‌قدم ماندن و واقع‌بین‌بودن در تعیین اهداف می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد. برای آغاز هر چیزی باید همیشه از مقیاس کوچک شروع کنید.
قطعا در بسیاری موارد می‌توانید سریع‌تر پیش بروید و پله‌ها را چندتا یکی طی کنید اما همیشه یادتان باشد هر کارآفرین میلیاردری پیش از آن میلیونر بوده و خیلی قبل‌تر از آن نیز سال‌های ابتدایی سکون کسب‌وکارش را طی کرده است. برای ایجاد یک پایه محکم برای کسب‌وکارتان وقت بگذارید تا هر زمان که وقت رشد و توسعه فرا رسید، برایش آماده باشید. مهم‌ترین نکته‌ای که همیشه باید بدانید صبوری است؛ هیچ‌ موفقیتی یک شبه حاصل نمی‌شود.

در برابر وسوسه‌ها مقاومت کنید

مهم‌ترین کلماتی که برای تداوم و موفقیت کسب‌وکارتان به کار می‌رود، سه «میم» است: مقاومت، مقاومت، مقاومت. بدون شک همیشه آسان نیست اما واقعیت این است که داشتن اصول کاری کلید مقاومت موفق است. از خرید چیزهای غیرضروری پرهیز کنید، به‌ویژه در روزهای ابتدایی راه‌اندازی کسب‌وکار که شروع به کسب درآمد قابل توجهی کرده‌اید. این‌که می‌توانید چیزی را بخرید به این معنی نیست که باید بخریدش. از طرفی به این معنی نیست که با وجود درآمد خوب باید خود را از داشتن زندگی خوب محروم کنید، بلکه باید به دنبال ایجاد تعادل مناسب باشید. برای خود یک خانه خوب بخرید، نه این که فقط چون توان مالی‌اش را دارید یک عمارت بزرگ با ۱۵ اتاق بخرید. اعتدال، شاه‌کلید موفقیت است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *