کتاب هایی که به فوتبالی ها می توانید عیدی دهید/یک گل طلایی

سایت بدون – کتاب های زیادی در مورد فوتبال نوشته شده است

زندگی نامه ها، تحلیل ها، قصه ها، ماجراها، نگاه ها ، روایت ها و…

آدم های فوتبالی با خواندن یک کتاب خوب به اندازه دیدن یک مسابقه خوب فوتبال لذت دارد

کتابخانه آن ها همیشه برای کتاب های فوتبالی جا دارد ، حتی اگر خیلی هم کتابخوان نباشند

در این جا لیستی از کتاب هایی که می توانید به یک عشق فوتبال عیدی بدهید تهیه کردیم که کارتان برای هدیه دادن آسان باشد

۱- فوتبال علیه دشمن

درست است که نام مترجم این کتاب بر روی جلد سنگینی می کند اما این کتاب را حتی اگر عادل فردوسی پور هم ترجمه نمی کرد بازهم یک کتاب بزرگ و خواندنی بود

این کتاب توسط سایمون کوپر نوشته شده است

سایمون کوپر (Simon Kuper)، نویسنده‌ای انگلیسی متولد ۱۹۶۹ است که با دیدی مردم‌شناسانه درباره‌ی ورزش می‌نویسد. پدرش، «آدام کوپر»، در دانشکده‌ی مردم‌شناسی دانشگاه لیدن در هلند مدرس بود. سایمون نیز در دانشگاه آکسفورد تاریخ و آلمانی خواند. او در کنار نوشتن کتاب‌های متعدد در زمینه‌ی ورزشی، پیوسته به عنوان ستون‌نویس ورزشی فایننشیال تایمز، یکی از قدیمی‌ترین، پرتیراژترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی در جهان فعالیت می‌کند.

کوپر اغلب درباره‌ی فوتبال و فرهنگی که آن را احاطه کرده است، می‌نویسد. به جز فوتبال، مقالاتی نیز درباره‌ی کریکت به خصوص در هلند و آفریقای جنوبی نوشته است.

کتاب فوتبال علیه دشمن یکی از مشهورترین کتاب های سایمون کوپر است.او در این کتاب می‌خواهد بداند که هر جای دنیا چگونه فوتبال بازی می‌کنند و چطور به تماشای آن می‌نشینند.

کوپر در کتاب فوتبال علیه دشمن با دیدی اجتماعی ، جامعه شناختی و سیاسی به این بازی محبوب در سراسر دنیا نگاه می کند و خواندنش برای هر دو طیف علاقه مندان به فوتبال و نیز علاقه مندان به مسائل سیاسی و جامعه شناسی می تواند جذاب باشد

او برای نوشتن این کتاب به بیست و دو کشور سفر کرد تا بتواند تأثیرات گاه عجیب و غریب فوتبال را در سیاست و فرهنگ کشف کند. در همان زمان او تلاش کرد تا کشف کند چه چیزی باعث می شود کشورهای مختلف یک بازی ساده را با متفاوت با یکدیگر انجام دهند.

سایمون کوپر نشان می دهد فوتبال برای بازیکنان و هوادارن و حتا سیاست مداران تنها یک بازی نیست. فوتبال بازتابی از دل بستگی های مذهبی و منطقه ای است. او درمی یابد فوتبال تأثیر پیچیده ای در دگرگونی ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، و نقش عجیب و غیرقابل باوری در به هم پیوستگی و از هم گسستگی ملیت ها و قومیت ها دارد. 

کتاب صوتی فوتبال علیه دشمن با صدای عادل فردوسی پور روانه بازار شد+لینک  دانلود

۲ – پسری روی سکوها

حیف که باید اکنون باید مقابل اسم حمیدرضا صدر نوشت؛ مرحوم

او مردی با حافظه اسثنایی بود که جزییات را مثل یک فیلم با جزییات ضبط می کرد ، این خاطرات با آن قلم بسیار شیرین و خواندنی که حالت دراماتیزه می گرفت، وقتی با عشق بی سقف او به فوتبال همراه می شد. چندین و چند کتاب خواندنی را به یاد گار گذاشته است.

حمید‌رضا صدر علاقه‌ی بسیاری به تاریخ فوتبال دارد؛ علاقه‌ای که در کتاب‌هایش درباره‌ی فوتبال هم نمایان است: «این سطرها، خواه‌ناخواه توصیف شیفتگی به فوتبال هم هستند. جان کندن برای توصیف دلبستگی گاهی مالیخولیایی که البته همه‌چیزش هم جنون‌آسا نیست. در توصیف اینکه فوتبال، اگر نه لزوما در زندگی، بلکه گشایشی در ذهن است. تلاشی برای یافتن کلید این شیدایی نابخشودنی از نگاه خیلی‌ها…»

کتاب پسر روی سکوها هم تاریخ نگاری یک عشق به فوتبال است.

دکتر حمیدرضا صدر درباره‌ی «کتاب پسری روی سکوها» می‌نویسد: «این سطرها، تلاشی برای ثبت حوادث کوچک و بزرگی هستند که اطراف‌شان بودی. کنارشان پرسه زدی. نگاه‌شان کردی. تأثیری گذاشتند و تلنگری زدند. تلاشی برای رازگشایی چیزی که قاعده‌ی پایداری نداشت جز انتظار، جز تازه کردن نفس. جز تلاش برای پیروزی. جز بالا نگاه داشتن سر و به‌همین‌دلیل با امید به زندگی گره خورده…»

“پسری روی سکوها” نوشته‌ی دکتر “حمیدرضا صدر” است، که “وقایع نگاری چهار دهه ای فوتبال ایرانی” را در قالب رمانی شگفت‌انگیز و گیرا روایت می‌کند. اثر با مقدمه‌ای شیرین آغاز می‌شود و دکتر “حمیدرضا صدر” در پنج فصلی که در ادامه نوشته شده، رویدادها، حوادث و خاطرات تیم ملی فوتبال ایران را از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۷۷ بیان کرده است. نویسنده روایت “پسری روی سکوها” را با مسابقه‌ی میان تیم ملی ایران با رقیب خود یعنی تیم ملی عراق در ۲۲ آذر سال چهل و دو آغاز می کند و این روایت تا جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، یعنی تا جایی که تیم ملی ایران با ایالات متحده‌ی آمریکا بازی می کند، ادامه می یابد. “پسری روی سکوها” دارای ضمیمه‌ی موخره‌ای نیز هست که دکتر “حمیدرضا صدر” در آن به اتفاقات فوتبال ایران در دهه های هشتاد و نود شمسی می پردازد و در مورد آنها به زبانی شیرین و دلپذیر صحبت می کند.

پسری روی سکوها؛ «فوتبال یعنی دنیای کوچک‌شده جامعه» - مجله کتابچی

۳- رهبری

نام آلکس فرگوسن بزرگ تر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد

فرگوسن دو هه روی نیمکت منچستریونایتد به همه افتخارات ممکن رسید و تبدیل به یکی از برترین مربیان تاریخ شد

او همیشه چیزی بیشتر از یک مربی فوتبال بود ، گاهی او را مانند یک پدر می دانند و گاهی او را یک رهبر یا لیدر و یک مدیر واقعی

فرگوسن که اکتبر ۲۰۱۳ کتاب «زندگینامه»اش را منتشر کرد و بسیار پرفروش شد، سپتامبر ۲۰۱۵ با کتاب «رهبری» بار دیگر به صدر اخبار کتاب‌های ورزشی آمد.

«رهبری» از سوی فرگوسن و سر مایکل ماریتز نوشته شده و حاوی همه جنبه‌های مربیگری و مدیریتی ۳۸ سال زندگی حرفه‌ای فرگوسن به عنوان مربی فوتبال است.

این کتاب نتیجه گفتگوهای متعددی بین مایکل موریتز و سر الکس فرگوسن است که موضوعات زیادی را دربرمیگیرد. موضوعاتی که به گفته الکس فرگوسن، بعضی از آن ها حتی مورد توجه او نبوده اند! همان طور که از اسم کتاب پیداست، موضوعات این کتاب شامل مواردی می باشد که هر رهبری باید از آن ها آگاهی داشته باشد.

ماریتز که ولزی تبار است و در ایالات متحده زندگی می‌کند، نویسنده و محقق به‌شمار می‌رود و پیش از این یکی از مدیران گوگل هم بوده است.

کتاب «رهبری» ماجرای زندگی مردی است که توانسته از دل سختی ها، افتخار بیرون بکشد؛ مردی که زندگی برایش به‎مفهوم کار است و کار نیز به‎ معنای خلاقیت و این هر دو را چنان به‎هم پیوند زده که تبدیل به یکی از خلاق ترین و ماندگارترین مردان روزگار خود شده است.

این کتاب فقط درباره‎ فوتبال نیست؛ درباره مدیریت زندگی و کار است. مدیریت آرزوها و برنامه ریزی برای آن ها تا قله دستیابی. حکایت سرسختی مردی است که نظم بریتانیایی اش را با خلاقیت جوان گرایی در‎هم آمیخته تا به ما نشان دهد که هیچ کدام از این دو عنصر به‎تنهایی برای موفقیت کافی نیست و فقط با ترکیب دو عنصرِ نظم و خلاقیت می توان به راهی گام گذاشت تا همیشه در اوج باشی.

این کتاب نه تنها کتاب راهنمایی برای اهالی فوتبال است بلکه برای هر خواننده ای که به خود و آرزوهایش ایمان دارد، خواندنی است؛ زندگی نامه ای که مدیریت را به ما می آموزد. 

کتاب رهبری اثر الکس فرگوسن، مشخصات و قیمت خرید - تکی اما به قیمت عمده

۴ – یک بازی دو نیمه ای

فوتبال را در همین محدوده نود دقیقه بازی دیدن یک اشتباه است

فوتبال ورزش روزگار مدرن است، روزگاری که وقت ، زمان، اوقات فراغت ، سرمایه داری و رسانه بر زندگی انسان تاثیر فراوانی گذاشت

کتاب یک بازی دو نیمه ای روایت این تاثیرگذاری است

این کتاب پژوهشی است در زمینه فوتبال و تأثیرات و تحولات تاریخی آن و پیوند میان فوتبال و تلویزیون. کارنل سندوس در کتاب «یک بازی دونیمه‌ای: فوتبال، تلویزیون، جهانی‌سازی» فوتبال را در متن مدرنیته و از منظر فرهنگی و اجتماعی و تاریخی و با رویکردی مبتنی بر نشانه‌شناسی مورد بررسی قرار داده و به تشریح چند‌‌و‌‌چونِ فرهنگ هواداریِ فوتبال و چگونگی شکل‌گیری این فرهنگ پرداخته است.

پژوهش سندوس در این کتاب بیش از هر چیز ماهیتی اجتماعی و جامعه‌شناختی دارد، اما او در این پژوهش صرفاً به مباحث نظری حوزه جامعه‌شناسی بسنده نکرده و ضمن گریز زدن به حوزه‌های دیگر و پیوند این حوزه‌ها به یکدیگر، مدتی را نیز میان هواداران فوتبال گذرانده تا با مشاهدات میدانی بر غنای کارِ پژوهشی و تحلیلی خود بیفزاید. در این کتاب فوتبال صرفاً یک ورزش نیست، بلکه پدیده‌ای است مرتبط با عرصه‌های دیگر، از سیاست گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و دیگر حوزه‌هایی که هر یک به نحوی با فوتبال در پیوند هستند.
کتاب از مقدمه و سه بخش با عنوانهای «هواداری فوتبال و مصرف»، «اشاعه‌ی فرهنگی و اجتماعی فوتبال» و «فوتبال و پست‌مدرنیته» تشکیل شده است. «عملکردهای هواداری و مصرف»، «هواداری، هویت و خودبازتابی»، «سیاست فوتبال»، «فوتبال و جهانی‌سازی فرهنگی»، «فوتبال، عقلانیت ابزاری و استانداردسازی» و «تلویزیون، فوتبال و فراواقعیت» موضوعاتی هستند که در بخشهای مختلف این کتاب به آنها پرداخته شده است.

اگر فوتبال را می خواهید جدی تر دنبال کنید خواندن این کتاب را از دست ندهید

کتاب یک بازی دو نیمه ای

۴ – دیوانه های فوتبال

«ما در کنار کثیف‌ترین تشکیلات هواداری فوتبال و در جایگاه‌های‌شان در استادیوم‌های مختلف ایستادیم و شنیدیم چگونه از جوانانی که دستورات رهبران آن تشکیلات را بی‌چون‌وچرا اجرا می‌کنند، بهره‌کشی می‌شود. ما دقیقاً به درون سازمان‌های مخوف آن‌ها راه پیدا کردیم و با سرکرده‌های‌شان به گفت‌وگو نشستیم» 

این همه آن چیزی است که در کتاب دیوانه های فوتبال با آن روبه رو می شوید.

داستان عشق به فوتبال و عاشقیتی که مثل همه عشق های دیگر می تواند راه ابتذال و استثمار را طی کند

کتاب دیوانه‌های فوتبال به قلم دومینیک آتون و دنی دایر، داستان‌هایی تکان دهنده‌ از سرسخت‌ترین هواداران فوتبال دنیا را روایت می‌کند. 

 این کتاب در قالب مصاحبه هایی با عاشقان فوتبال از گذشته تا به امروز صورت گرفته است.

دایر مجری ثابق فوتبال از یورکشایر ، اسکاتلند ، میدلندز ، شمال غربی انگلیس و لندن دیدن می کند تا با هواداران دو آتیشه فوتبال دیدار و مصاحبه کند. در اصل باید گفت که بر اساس این کتاب یک برنامه تلویزیونی ساخته شده است که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست.

این کتاب شامل نُه داستان تکان دهنده ی حقیقی از سخت ترین هوادران فوتبال دنیا است.

کرواسی، صربستان، لهستان، هلند، برزیل، آرژانتین، روسیه، ترکیه و ایتالیا نه کشوری هستند که تشکیلات هواداری تیم‌های فوتبال‌شان در این کتاب معرفی شده‌اند.

این «کتاب دیوانه های فوتبال» برای همه هواداران دو آتیشه فوتبال به شدت توصیه می شود. با خواندن این کتاب شما علاوه بر این که می توانید تاریخچه ای جذاب از سیر تحول فوتبال در ملل مختلف را فراگیرید، با فرهنگ های مختلف ورزشی هواداران این بازی جذاب در گوشه و کنار جهان آشنا خواهید شد. یک هوادار دو آتیشه فوتبال در برزیل چگونه با یک مسابقه فوتبال مواجه می شود؟
در استادیوم ها چه شعار هایی می دهد؟ و …

«دیوانه های فوتبال» در بازار کتاب

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *