یا اینفانتینو یک اشتباه استراتژیک کرد؟/پایان بازی فیفا

سایت بدون -چند روز پیش اعلام شد همکاری بیش از ۲۰ ساله فیفا و شرکت EA Sports امریکا به اتمام رسیده و از این به بعد دیگر چیزی به‌نام بازی فیفا با شکل و شمایل کنونی وجود نخواهد داشت.
ظاهراً فیفا سر مسائل مالی با شرکت EA Sports به مشکل خورده. بحث کلی پول است. گفته می‌شود فروش این بازی محبوب چیزی نزدیک به ۶ میلیارد دلار سود دارد و ۲ طرف برای تقسیم‌اش به مشکل خورده‌اند.
فیفا گفته از سال ۲۰۲۴ بازی خودش را بیرون می‌دهد. قرار است از این به بعد اسم فیفا برای این بازی استفاده شود. شرکت EA Sports اعلام کرده از سال ۲۰۲۴ نام بازی‌اش را به EA Sports FC تغییر می‌دهد.
این شرکت گفته که همچنان با لیگ برتر، لالیگا، بوندس‌لیگا، یوفا و کنفدراسیون امریکای جنوبی قرار دارد و اجازه انحصاری استفاده از اسم و لوگوی تیم‌های این لیگ‌های معتبر را در اختیار خواهد داشت. علاقه‌مندان به صنعت بازی می‌دانند که در چندسال گذشته و به‌دلیل بحث‌های مربوط به کپی‌رایت، شرکت رقیب EA Sports یعنی کونامی ژاپن نمی‌توانست از اسم تیم‌های انگلیسی در بازی‌اش موسوم به PES استفاده کند و حالا با آمدن رقیبی تازه به بازار ممکن است این وضعیت بغرنج‌تر هم بشود.
برخی اعتقاد دارند این تصمیم فیفا می‌تواند برایش گرانقیمت تمام شود. تجربه نشان داده انتشار نسخه یک بازی حرفه‌ای بسیار سخت و هزینه‌بر است و فیفا نمی‌تواند تنها دلخوش به اسم شناخته‌شده‌اش انتظار داشته باشد بازی جدید جای خودش را در دل هواداران باز کند.
پیشتر بازی موفق منیجر که برای علاقه‌مندان به مربیگری در فوتبال ساخته شده بود، با دعوای دو شرکت اصلی سازنده یعنی ادیوس و Sports Interactive مواجه شد. ادیوس دلخوش به‌نام بزرگش، راهش را جدا کرد اما چند سال بعد بازی‌های ساخت شرکت Sports Interactive که روی پایگاه‌های داده سرمایه‌گذاری کرده بود، بیشتر موفق شد و در انتها به پرچم‌دار اصلی این بازار تبدیل شد.
جانی اینفانتینو، رئیس فیفا چندی پیش در مورد این ماجرا واکنش نشان داد: «به شما اطمینان می‌دهم که تنها بازی واقعی‌ای که نام فیفا را یدک بکشد، بهترین بازی در دسترس گیمرها و هواداران فوتبال خواهد بود. نام فیفا تنها عنوان جهانی و اصلی است. فیفا ۲۳، فیفا ۲۴، فیفا ۲۵ و فیفا ۲۶ و غیره- چیزی که تغییر نمی‌کند نام فیفاست و این برای همیشه و همیشه بهترین خواهد ماند.»
ظاهراً رئیس فیفا مصرانه عقیده دارد تنها داشتن نام فیفا برای فروش بازی کافی است. شاید هم شرکت قدرتمندی را در حوزه گیم پیدا کرده و هنوز اخبارش را به بیرون درز نداده که اینچنین محکم از رقابت با محصول EA Sports حرف می‌زند. علاقه‌مندان به بازی‌ فوتبال حالا باید دو سال برای این رقابت صبر کنند. سال دیگر آخرین محصول مشترک فیفا و EA Sports منتشر می‌شود و بعد برای همیشه – یا شاید هم مدتی- این همکاری بسیار موفق قطع خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *