یک علامت سؤال بزرگ جلوی توپ طلای ۲۰۲۱/این‌بار حق لواندوفسکی بود


سایت بدون – یک نفر در پایان مراسم اعلام بهترین‌های جهان در سال ۲۰۲۱ متعجب و مبهوت بود و او لیونل مسی نبود. هرگز کسی تردید ندارد که مسی یکی از بهترین بازیکنان جهان و یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال است اما موفقیت‌های او برای رسیدن به هفتمین توپ طلا در مقایسه با دستاوردهای روبرت لواندوفسکی با بایرن‌مونیخ و تیم ملی لهستان اندک است.
لواندوفسکی جام‌های بیشتری برد و ۲۳ گل بیشتر از مسی در رده باشگاهی و ملی زد. خیلی ساده اینکه او از آغاز سال گلزنی را شروع کرده -کاری که سال‌هاست انجام می‌دهد- و همچنان متوقف نشده است. ادعای لواندوفسکی آنقدر مستدل و محکم است -فاصله امتیازی ۶۱۳ در برابر ۵۸۰ در رأی‌گیری هم نزدیکی رقابت این دو را مشخص می‌کند- که حتی مسی هم در نطق خود به فوق‌العاده بودن مهاجم لهستانی اذعان کرد: «فکر می‌کنم تو هم شایسته توپ طلا هستی، سال گذشته همه تو را برنده می‌دانستند و اینکه فرانس‌فوتبال باید یک توپ طلا به تو بدهد. به‌خاطر پاندمی کرونا این جایزه به تو نرسید اما تو باید یکی در خانه‌ات داشته باشی.» این حرف خیلی‌ها بود.
جالب بود، فرانس‌فوتبال که از سال ۱۹۵۶ توپ طلا می‌دهد یک جایزه جدید ابداع کرد و آن بهترین مهاجم بود. لواندوفسکی برنده جایزه‌ای شد که برای تسلی‌بخشی به او در نظر گرفته شد قبل از آنکه جایزه اصلی را مسی ببرد.
اما آیا لواندوفسکی بهترین مهاجم کشور و باشگاهش بود و با این حال نفر دوم رده‌بندی توپ طلا شد؟ توضیح و درک این تناقض سخت است. بیش از ۱۷۰ نفر از اعضای رسانه‌ها در سراسر جهان برنده توپ طلا را تا ضرب‌الاجل دوم آبان تعیین کردند. هر بازیکن بر اساس جایگاهش در رأی‌گیری امتیاز آورد، نفر اول شش امتیاز، نفر دوم پنج امتیاز، نفر سوم سه امتیاز، نفر چهارم دو امتیاز و نفر پنجم یک امتیاز. شنبه آینده و در شماره جدید فرانس‌فوتبال مشخص می‌شود چه کسانی به کدام بازیکنان رأی داده‌اند. از رأی‌دهندگان خواسته شده بر اساس اول عملکرد تیمی و فردی، دوم استعداد و رفتار جوانمردانه و سوم دوران حرفه‌ای بازیکن رأی بدهند. تبیین مورد سوم سخت است اما بحث جدی وجود دارد درباره اینکه در دوتای اول لواندوفسکی عملکرد بهتری نسبت به مسی داشته.
بازی این دو البته تفاوت زیادی دارد؛ لواندوفسکی یک تمام‌کننده است و مهاجم محض، اما مسی یک دریبل‌زن جادویی و نیروی خلاق است. واقعاً چه چیز رسانه‌ها را به سمت مسی سوق داد؟ آمار یا سبک بازی؟ یا جایگاهی که مسی در طول بیش از یک دهه برای خود ساخته؟ یا قهرمانی در کوپاآمه‌ریکا؟
خود مسی گفت قهرمانی در آمریکای جنوبی عامل اصلی بوده اما او سومین بازیکن تأثیرگذار آرژانتین در این تورنمنت بعد از رودریگو دی پائول، هافبک و امیلیانو مارتینس، دروازه‌بان بود. اگر مسی در ضربات پنالتی نیمه‌نهایی مقابل کلمبیا شکست می‌خورد، این جایزه به مسی نمی‌رسید؟ آیا سرنوشت چنین جایزه‌ای را لاتاری ضربات پنالتی تعیین می‌کند؟ سال لواندوفسکی اما هم ثبات داشت و هم نتایج خوب. توپ طلا در سال‌های اخیر به کسی داده شده که بهترین عملکرد را داشته و تیمش هم موفق بوده، آیا کسی سال بهتری نسبت به لواندوفسکی را پشت سر گذاشته؟
او سال آینده ۳۴ ساله می‌شود اما ۲۰۲۲ سال جام‌جهانی است و معلوم نیست لواندوفسکی و لهستان به قطر بروند و در آن عملکرد خوبی داشته باشند. بازیکنان جوانی مانند کیلیان امباپه و ارلینگ هالند فرصت زیادی دارند. لواندوفسکی اما باید خیلی تلاش کند به آنچه سزاوارش بود برسد، هرچند توپ طلای سال ۲۰۲۱ ثابت کرد شاید همین هم کافی نباشد.

سایمون بورگ
منبع: Sportingnews

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *