آشنایی با افزودنی‌های غیرمتعارف به مواد غذایی/سمی که با ولع می‌خوریم

سایت بدون -فست‌فودها و مواد غذایی فرآوری شده به اندازه کافی اسم‌شان بد در رفته و لزومی ندارد به این مرده پرطرفدار لگد بزنیم، اما شاید بد نباشد یکی از دلایل نابخشوده بودن فست فودها که همانا وجود افزودنی‌های غیرمجاز و حتی مجاز اما غیرمتعارف در آن‌هاست را بررسی کنیم. در مطلب پیش رو برخی از افزودنی‌هایی که هیچ اثری از نام‌ آن‌ها بر روی بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب این قبیل خوراکی‌ها دیده نمی‌شود را به شما معرفی می‌کنیم.
لجن صورتی
از این ماده که در ترکیبات آن هیدروکسید آمونیوم نیز دیده می‌شود شرکت مک دونالد برای بالا بردن ماندگاری گوشت گاو استفاده می‌کند. البته به این شکل نیست که کارشان غیرقانونی باشد چون مجوز استفاده از آن را از سازمان غذا و داروی آمریکا FDA گرفته‌اند، اما خب ذکر این نکته خالی از لطف نیست که از ماده فوق در تهیه پاک‌کننده‌ها و کودهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود!
سولفات آمونیوم
مورد مصرف سولفات آمونیوم بیش از هر چیز در مخمرهاست و در اینجا از این ماده برای تهیه نان‌های صنعتی (نان همبرگر و غیره) استفاده می‌شود. رد این ماده را در آفت‌کش‌ها می‌توان پیدا کرد هرچند که به خودی خود ماده‌ای سمی و کشنده به حساب نمی‌آید.
بوتیل هیدروکوینون
از مشتقات نفت است و در محصولات زیبایی و آرایشی مانند لاک و لاک الکل و… کاربرد وسیعی دارد. اما نکته‌ای که باعث شد اسم آن در مطلب ما بیاید استفاده وسیع از این ماده در روغن‌های خوراکی است. در واقع تولید‌کننده‌های روغن‌ خوراکی از بوتیل هیدروکوینون به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در محصول خود استفاده می‌کنند.
کارمینیک اسید
از کارمینیک اسید برای ساخت رنگ‌های خوراکی خصوصاً  قرمز سیر استفاده می‌شود. این ماده تقریباً در همه چیز از نوشابه تا دسر مربا و ژلاتین وجود دارد. جالب است بدانید این ماده از یک حشره به اسم «قرمز دانه» استخراج می‌شود.
دی‌متیل‌سیلوکسان
از این ماده در صنایع تولید روغن خوراکی استفاده می‌شود آن هم به خاطر کارایی‌اش در جلوگیری از کف کردن روغن سرخ کردنی! اما اگر می‌خواهید کاربرد اصلی دی‌متیل‌سیلوکسان را بدانید تقریباً همان چیزی است که در بخش رنگ‌آمیزی ساختمان از آن به عنوان بتونه یاد می‌شود!
ال سیستئین
این اسید آمینه کمک می‌کند تا خمیر نان قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد. حالا می‌خواهید بدانید منبع این ماده کجاست؟ جواب: موی سر انسان و پرهای اردک! فست‌فودهای زنجیره‌ای و معروف جهان ٨٠ درصد این ماده را از پرهای اردک به دست می‌آوردند.
نیترات‌
رسیدیم به معروف‌ترین افزودنی غیرمتعارف در مواد غذایی فرآوری شده یعنی نیترات. از این ماده به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. عوارض جانبی که در اثر مصرف نیترات‌ها برای انسان به وجود می‌آید عبارتند از: سردرد، برافروختگی و مشکلات خونی.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *