آشنایی با جاذبه های گردشگری ایلام/ دیدار با عروس زاگرس

در شمال غربی استان ایلام و میان حصاری از کوه ها و ارتفاعات جنگلی، شهری با آب و هوای معتدل کوهستانی با نام ایلام قرار دارد. مرکز استان ایلام که از شمال به ایوان، از جنوب به مهران، از شرق به دره شهر و از غرب به کشور عراق محدود می شود دارای منابع بسیار مهمی از نفت و گاز است که از این لحاظ اهمیت زیادی دارد. برخی ایلام را بخشی از سرزمین عیلام باستان که ۳۰۰۰ سال قبل منقرض شده است می دانند. ایلام که در کتاب های تاریخی با نام آلام یا آلامتو نیز شناخته می شود به معنای کوهستان یا کشور طلوع خورشید است. ساکنان شهر ایلام را اقوام کرد، لر و لک تشکیل می دهند و زبان رایج این شهر زبان کردی است. در سفر به ایلام با ایران گشت همراه باشید.

جنگل ششدار
در ۵ کیلومتری شهر ایلام منطقه ای جنگلی با طبیعتی زیبا و بکر با نام جنگل ششدار قرار دارد. این منطقه که با نام پارک جنگلی ششدار نیز شناخته می شود از زیباترین جاذبه های طبیعی ایلام است که تماشای منظره هایش هوش از سر هر بازدیدکننده ای می برد. گروهی نام اصلی این منطقه را شیش دار به معنای جنگل انبوه و نام گذاری آن به ششدار را حاصل اشتباه در ترجمه و تلفظ طی ادوار پیشین می دانند. این جنگل زیبا در فصل بهار و پاییز با تنوع رنگی بسیار زیادی که دارد مکان خوبی برای ثبت لحظات و عکاسی گردشگران است. کوه قلاقیران که از آن به عنوان نماد ایلام یاد می شود نیز در این منطقه قرار دارد که جذابیت آن را دوچندان کرده است.

دره ارغوان
یکی از زیبا ترین و چشم نوازترین جاذبه های طبیعی که در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرق شهر ایلام قرار گرفته است. دره ارغوان مملو از درختچه های خوش رنگ و بوی ارغوان است که در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه منطقه را به رنگ ارغوانی زیبایی درمی آورند تا چشم هر بیننده ای را مقهور زیبایی این منطقه کنند.  این دره پرآب و با طراوت با وسعتی ۱۶۰ هکتاری علاوه بر ارغوان از درخت های بلوط و زالزالک نیز برخوردار است که گردشگران را به تجربه ای دلنشین از بازدید از طبیعت دعوت می کند.

پارک ملت ایلام
پارک ملت ایلام از قدیمی ترین، زیباترین و مفرح ترین جاذبه های گردشگری شهر ایلام است که در بولوار جمهوری این شهر قرار گرفته است. این پارک جنگلی بیش از ۱۵۰ درخت کهن سال زیبا و سر به فلک کشیده را در خود جا داده است. این جاذبه چشم نواز در گذشته از وجود آب های روان نیز برخوردار بود که به علت عدم مدیریت مناسب مسئولان چند سالی است از این موهبت بزرگ محروم شده است.

کاخ فلاحتی
از برجسته ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر ایلام که از دوره حکومت قاجار به یادگار مانده است. این بنا در سال ۱۳۲۶ هجری قمری و به دستور غلامرضا خان والی و در زمینی به مساحت ۸۱۰ متر ساخته شد. زیر بنای کاخ فلاحتی در حدود ۳۴۰ متر است که درون آن با معماری بسیار زیبایی تزیین شده است. سردر و ستون کاخ دارای طراحی منحصر به فردی است و فرم چوبی در و پنجره ها نیز زیبایی نمای آن را دوچندان کرده است. کاخ هلالی فلاحتی که در خیابان عبدالرحمن حیدری قرار دارد دارای ۵ اتاق و یک ایوان مستطیلی شکل است.

قلعه والی
از مهم ترین بناها و جاذبه های تاریخی ایلام قلعه والی است که در سال ۱۳۲۶ و به دستور غلامرضا خان والی  در محله ای با نام حسین آباد فیلی ساخته شده است. این قلعه در زمینی با مساحت حدودی ۵ هزار متردر زیربنای ۱۴۶۴ متر و با به کارگیری سنگ، آجر، کاشی و چوب ساخته شده است که از دوام بالایی نیز برخوردار است. ۲۰ اتاق بزرگ، ۵ اتاق کوچک، چهار ایوان، دو تراس در ضلع جنوبی و یک تالار در ضلع شمالی قلعه قرار دارد. تقریبا ۵۰ درصد از قلعه والی در دوران جنگ تحمیلی تخریب شد که در سال ۱۳۶۷ با همکاری سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۸۵ نیز موزه مردم شناسی ایلام به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایلام در آن بنا نهاده شد. سالانه گردشگران بی شماری از این اثر که در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است دیدن می کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *