آیا ارتودنسی درد دارد ؟

Image result for ‫ارتودنسی‬‎

سایت بدون -پلک‌های بیمارم به سرعت به هم می‌خورد و زبان بدنش نشان می‌داد که اضطراب دارد. قبل از این‌که شروع به پرسیدن بکنم یاد درد دندانم افتادم که حین ترمیم توسط یکی از دوستان متخصص ترمیمی، تجربه کرده بودم‌. می‌دانستم که هیچ‌کس روی یونیت دندانپزشکی نمی‌تواند خوشحال باشد و هر لحظه احتمال تجربه درد را می‌دهد‌. بالاخره از او پرسیدم که از چیزی نگرانی؟
او گفت: این همه سیم و فلز که روی دندان‌ها می‌بینم و روی یونیت دندانپزشکی که می‌نشینم مضطرب می‌شوم. آیا ارتودنسی درد دارد؟ پاسخ دادم: خوشبختانه در اکثر درمان‌های ارتودنسی با آمپول و خون سر و کار نداریم. همچنین درمان‌های ارتودنسی و فعال کردن سیم‌ها و اعمال نیرو روی دندان‌ها درد ندارد. به‌دنبال اعمال نیرو بر دندان‌ها و بعد از هر جلسه درمان که معمولا ماهی یکبار است، بعد از ۵-۴ساعت درد خفیفی پیدا می‌شود که فقط ۲ تا ۳ روز ادامه پیدا می‌کند. البته برای تعداد کمی از بیماران این درد شدید می‌شود که با قرص‌های معمولی ضد درد قابل کنترل است.
در حالی‌که از پاسخ من کمی آرام شده بود، پرسید: این سیم‌ها زخم دهانی ایجاد نمی‌کند یا باعث آفت نمی‌شود؟
خوشبختانه در اکثر موارد زخمی ایجاد نمی‌شود و در بعضی موارد کم هم با خمیرها یا موم‌های مخصوص قابل کنترل است و اگر زخمی ایجاد کند باید بلافاصله به متخصص مراجعه کرد. در مورد آفت هم ارتودنسی عامل ایجاد آن نیست و مبنای ژنتیکی دارد. بعلاوه عوامل دیگری مانند استرس، رژیم غذایی، کمبود آهن و ویتامین و حتی ویروس‌ها یا قارچ‌ها از عوامل احتمالی ایجاد آفت هستند .
حالا لبخند ملایمی روی لبانش نقش بسته بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *