آیا ایده هیجان‌انگیز متاورس تحقق می‌یابد؟/تونل مجازی در زندگی واقعی

سایت بدون – اصطلاح «متاورس» در ماه‌های اخیر به یکی از کلمات هیجان‌انگیز صنعت تکنولوژی تبدیل شده است. جالب است بدانید فیسبوک، یکی از مشهورترین پلتفرم‌های فضای مجازی، قصد دارد این ایده هیجان‌انگیز را به حقیقت تبدیل کند. یک نویسنده رمان‌های عملی تخیلی به نام نیل استیونسن در سال ۱۹۹۲ در رمان سقوط برف، به این اصطلاح اشاره کرده بود و اکنون ممکن است بزرگ‌ترین اتفاق مربوط به متاورس رخ دهد. «مارک زاکربرگ و تیمش واقعیت مجازی را با تکنولوژی‌های دیگری برای ایجاد متاورس ترکیب خواهند کرد.» این خبری بود که هفته اخیر در صدر رسانه‌های تکنولوژی در جهان قرار گرفت. برخی افراد درباره ارتباط دنیای جدید با یک شرکت بزرگ شبکه اجتماعی نگران هستند؛ زیرا این شرکت که از این طریق می‌تواند به اطلاعات شخصی‌تری دست یابد، متهم به شکست در جلوگیری از زیاد شدن شایعات خطرناک و دیگر آسیب‌های آنلاین است که این موارد مشکلات دنیای واقعی را روز به روز افزایش می‌دهند.    متاورس چیست؟
به اینترنت زنده یا حداقل به اینترنت سه‌بعدی فکر کنید. زاکربرگ، متاورس را یک محیط مجازی توصیف کرده که شما می‌توانید به جای
نگاه کردن به آن، به درون آن بروید. می‌توان گفت متاورس، دنیایی از بی‌نهایت و جامعه‌ای مجازی و به‌هم‌پیوسته است. مردم می‌توانند با هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی، اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند و وسایل دیگر در این جامعه با یکدیگر ملاقات کرده، بازی انجام دهند و کار کنند.
طبق گفته‌های ویکتوریا پتروک که تحلیلگر تکنولوژی‌های در حال رشد است، متاورس سایر جنبه‌های زندگی آنلاین مانند خرید و شبکه اجتماعی را شامل خواهد شد. به گفته وی «تحول بعدی ارتباط این است که همه چیزها در یک فضای یکپارچه گرد هم می‌آیند. همانند زندگی فیزیکی خود، در این زندگی مجازی خواهد زیست.»
   با متاورس چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟
کارهایی مانند کنسرت مجازی، سفر آنلاین، مشاهده و ساخت اثر هنری و امتحان کردن و خرید لباس‌های دیجیتال از جمله کارهایی است که می‌توان با متاورس انجام داد. همچنین متاورس در دوران همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند دورکاری را ارتقاء بخشد. به جای دیدن همکاران در یک تماس ویدئویی، کارمندان می‌توانند در یک دفتر مجازی گرد هم بیایند.
ما اکنون با یک تماس ویدئویی می‌توانیم همکاران و خانواده خود را ملاقات کنیم. ولی تماس ویدئویی در مقایسه با حالتی که روبه‌روی هم نشسته‌ایم و صحبت می‌کنیم، بهتر نیست. البته متاورس قرار نیست جای ارتباطات دنیای واقعی را بگیرد، بلکه می‌تواند تجربه‌های مجازی را بیشتر شبیه زندگی واقعی کند. طبق گفته‌های زاکربرگ، در آینده شما می‌توانید فورا به عنوان یک هولوگرام به دفتر کار، کنسرت و اتاق پذیرایی والدین خود بدون هیچ‌گونه وسیله نقلیه‌ای تلپورت کنید. در این صورت، میزان انتشار کربن و گیر کردن در ترافیک کاهش خواهد یافت.
کاربر در متاورس قادر خواهد بود اشیا را بین دنیاهای مجازی انتقال دهد. برای مثال اسلحه بازی پاپجی را بردارد و به فورتنایت ببرد. البته چنین کاربردی برای متاورس غیرقابل باورترین ایده این مقاله است؛ زیرا برای تحقق این امر، شرکت‌های بازی باید با موضوع اشتراک‌گذاری رایگان دارایی‌ها با وجود ضررهای مالی اتفاق نظر داشته باشند. البته مدیرعامل شرکت Epic Gmes با دید مثبتی به این موضوع می‌نگرد. او به نیویورک تایمز گفت یک تونل می‌تواند بین دنیاهای مجازی وجود داشته باشد.
این مورد برای لباس نیز صادق است. اگر لباس دیجیتالی که کاربر اقدام به خرید آن می‌کند، فقط در دنیای مجازی فروشنده لباس قابل پوشیدن باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. کاربران هیچ چیزی را از دنیایی با چنین محدودیت‌هایی نخواهند خرید؛ زیرا دوست ندارند در جایی حبس شوند.
فیسبوک نرم‌ا‌فزار جلسه‌ای به نام اتاق‌های کاری افقی برای شرکت‌ها ساخته است که در آن می‌توان از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کرد. البته با توجه به این‌که این هدست‌ها قیمتی بیشتر از ۳۰۰ دلار دارند، بسیاری از مردم نمی‌توانند استفاده از آن را تجربه کنند. همچنین بازخوردهای اولیه این نرم‌افزار چندان جالب نبوده است. افرادی که می‌توانند هزینه این هدست‌ها را بپردازند، می‌توانند از طریق آواتار خود بین دنیاهای مجازی که توسط شرکت‌های مختلف ساخته شده است رفت‌و‌آمد کنند. شرکت‌های تکنولوژی هنوز در مرحله اتصال پلتفرم‌های آنلاین خود با یکدیگر هستند. برای چنین امری، پلتفرم‌ها باید درباره استانداردها به توافق برسند.
   آیا متاورس فقط پروژه فیسبوک یا همان متا است؟
شرکت‌های دیگر مانند مایکروسافت و انویدیا، سازنده مشهور چیپست درباره متاورس سخن می‌گویند. نایب‌رئیس امنیورس انویدیا گفت: «شرکت‌های بسیاری جهان‌ها و محیط‌های مجازی را در متاورس خواهند ساخت. همان‌طور که شرکت‌های بسیاری کارهای مختلفی در جهان وب انجام می‌دهند. باز و توسعه‌پذیر بودن متاورس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا شما باید بتوانید از دنیای یک شرکت به دنیای شرکت دیگری تلپورت کنید. همان‌طور که من از سایتی به سایت دیگر می‌روم.»  همچنین شرکت‌های بازی‌های ویدئویی نیز نقشی اساسی در این موضوع ایفا می‌کنند. Epic Games، شرکت سازنده بازی ویدئویی مشهور فورتنایت توانسته است یک بیلیون دلار برای برنامه‌های بلندمدت ساخت متاورس از سرمایه‌گذاران دریافت کند. Roblox که یک پلتفرم بازی است نیز یک مهره کلیدی دیگر به شمار می‌رود و بر این باور است که متاورس جایی است که مردم درون میلیون‌ها محیط سه‌بعدی گرد هم می‌آیند تا یاد بگیرند، کار کرده، بازی کنند، بسازند و با دیگران گفت‌وگو کنند. سایر شرکت‌ها نیز در تلاش هستند خود را با این ترند همراه کنند. شرکت ایتالیایی لباس و جواهرات گوچی با Roblox در ژوئن همکاری کرد تا مجموعه جواهرات دیجیتالی خود را به فروش برساند. کوکاکولا و کلینیک نیز توکن‌های دیجیتالی برای کمک به ساخت متاورس فروخته‌اند.

نظر منتقدان درباره متاورس فیسبوک چیست؟
زاکربرگ قصد دارد به‌طور وسیعی بر این موضوع که در نگاه او نسل بعدی اینترنت است، تمرکز کند؛ زیرا او فکر می‌کند متاورس قرار است بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال شود. برخی از کارشناسان معتقدند شاید این تلاشی برای فرار از بحران‌های شرکت، مانند اظهارات کارمندان پیشین درباره فسادهای فیسبوک و نگرانی‌ها درباره کنترل شایعات باشد. طبق گفته‌های NPR، به نظر می‌رسد فیسبوک قصد دارد با استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، تبلیغات هدفداری را در متاورس به فروش برساند. جالب است بدانید مارک زاکربرگ گفته است: «همان‌طور که تبلیغات بخش مهمی از استراتژی در شبکه‌های اجتماعی هستند، به احتمال زیاد بخش ارزشمندی از متاورس نیز خواهد بود.» کارشناس تکنولوژی ارز دیجیتال، استیو جانگ گفت: «ما می‌خواهیم به‌راحتی در اینترنت به گشت‌وگذار بپردازیم؛ همچنین می‌خواهیم بدون این‌که نظارت یا ردیابی شویم، از این فضا استفاده کنیم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *