آیا تارانتینو واقعا می خواهد بازنشسته شود؟/زمان جنگ

سایت بدون – این روزها صحبت از بازنشستگی می‌کند. رسانه‌های گروهی هم مدام این نکته را تکرار می‌کنند که قصد دارد دور فعالیت‌های فیلمسازی را خط بکشد. اما آیا باید باور کرد کوئنتین تارانتینو در سن ۵۴سالگی، به‌دنبال خداحافظی با دنیای سینماست و آیا قرار است فیلم بعدی‌اش غزل خداحافظی او باشد؟ طرفدارانش می‌گویند او در تصمیمی که گرفته ثابت قدم است و از این بابت، ناراحت و دلخور هستند. گروهی از منتقدان هم عقیده دارند تمام این حرف‌ها یک بازی رسانه‌ای است تا فیلمساز همچنان نامش مطرح و تیتر یک اخبار هنری باشد. به هر حال، گذشت زمان نشان خواهد داد که تصمیم نهایی تارانتینو چیست و آیا او واقعا قصد کناره‌گیری از فعالیت‌های هنری و سینمایی را دارد یا نه. تا اینجای کار، فعلا او اعلام کرده دهمین فیلمش را جلوی دوربین خواهد برد. در روزهای اخیر  تارانتینو مصاحبه‌های زیادی انجام می‌دهد و حرف‌های تازه‌ای را در آنها مطرح می‌کند. «روزی روزگاری در هالیوود» او یکی از نامزدهای اصلی اسکار در رشته‌های اصلی بود، که البته نتوانست به‌جز جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل موفقیت بزرگ دیگری کسب کند. اما این موضوع، راه را برای تاخت و تاز فیلمساز فراهم کرد.
به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، اظهارات تازه تارانتینو می‌تواند جنجال‌های تازه‌ای را برایش رقم بزند. او در گفت‌و‌گویی با رسانه‌ها به نوعی به تکرار حرف‌های یک ماه قبل مارتین اسکورسیزی پرداخته و از محصولات کمیک‌استریپی و ابرقهرمانانه شرکت مارول انتقاد کرده است. به گفته فیلمساز، او در نبرد و جنگی سخت برای کارگردانی فیلمی جنگی است که بتواند با جنگ ستارگان‌ و اکشن‌های مارول مقابله و مبارزه کند!
برای منتقدان سینمایی و طرفداران پیگیر اخبار و رویدادهای سینمایی، اظهارات جدید تارانتینو جالب توجه بوده است. حتی برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این اظهارات نوعی جلب توجه خریدن از سوی فیلمساز نیست؟ تارانتینو ادعا کرده تمام سال ۲۰۱۹ در حال تلاش برای ساخت فیلم جنگی مورد نظر خود بوده و مبارزه سخت و جانانه‌ای هم برای آن به راه انداخته است. او هم چنین گفته مجموعه اکشن علمی ـ تخیلی جنگ ستارگان دو شرکت فیلمسازی والت‌دیزنی و لوکاس‌فیلم و اکشن‌های ابرقهرمانانه شرکت مارول (که زیرمجموعه کمپانی والت دیزنی است) در نقطه مقابل فیلم‌هایی قرار می‌گیرند که او دوست دارد بسازد.
یک فیلم جنگی واقعی
«می‌خواهم یک فیلم جنگی بسازم، اما نه از آن دسته فیلم‌هایی چون جنگ ستارگان یا کمیک استریپ‌های شرکت مارول. آنچه می‌بینم این است که تهیه کنندگان بیشتر تمایل دارند فیلم‌هایی تجاری بسازند تا مطمئن باشند سرمایه‌هایشان برمی گردد و سودی هم می‌کنند. همین باعث می‌شود تا ساخت فیلم‌هایی چون جنگ ستارگان، کمیک استریپ‌های مارولی، جیمزباند، گودزیلا و کارهایی از این دست رونق بگیرد. فیلم‌هایی از این دست، هیچ سالی را بهتر از سال ۲۰۱۹ برای خود نداشتند و تسلط کاملی بر گیشه سینماها در تمام جهان پیدا کردند. اما سینما به فیلم‌های بهتری هم نیاز دارد و ما اینجا هستیم تا برای ساخت آنها بجنگیم و مبارزه کنیم. شاید اگر روزی روزگاری در هالیوود را نمی‌ساختم، ابرقهرمان‌ها و جنگ ستارگان‌ها برای همیشه مهر حضور و تسلط خودشان را بر روی سینما می‌زدند.»
 خلوت‌نشینی با خانواده
اعتراض تارانتینو به تسلط ابرقهرمان‌ها و جنگ ستارگان بر جدول گیشه، همزمان با زمزمه‌های بازنشستگی اوست. فیلمساز در گفت‌و‌گوی دیگری صحبت از کناره‌گیری از فعالیت‌های هنری می‌کند تا بتواند وقت و زمان بیشتری صرف خانواده کند. 
«حدس می‌زنم و احساسم این است که شغل و حرفه کارگردانی، یک بازی جوانانه است.» به همین دلیل تارانتینو بعد از کارگردانی دهمین فیلمش، خودش را بازنشسته می‌کند تا کنار همسر و فرزند تازه متولدش یک زندگی آرام داشته باشد.
«زمان اجرای پرده سوم نمایش رسیده است. در این فصل از یک فیلمساز به یک پدر خوب و تازه و یک همسر تازه تبدیل می‌شوم. همسر و فرزندم را به مراسم گرمی یا سریلانکا یا هر جای دیگری که داستان بعدی یک فیلم تازه در آن اتفاق می‌افتد، نخواهم برد. بعد از این یک پسر خانگی خواهم بود. سینما در حال تغییر و تحول است و من برای این که بخشی از آن باشم، دیگر پیر هستم.»
 دهمین فیلم؟!
حالا دهمین فیلم تارانتینو کدام است؟! از یک سو گفته می‌شود او به دنبال ساخت فیلمی جنگی است. از سوی دیگر شنیده می‌شود قرار است قسمت تازه‌ای از مجموعه علمی – تخیلی «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا» را بسازد که فیلمی بزرگسالانه است و با درجه نمایش R (ممنوعیت تماشا برای افراد کمتر از ۱۷ سال) اکران عمومی خواهد شد. همین چند روز قبل هم از خود فیلمساز نقل شد در تدارک ساخت اسپین‌آفی بر روزی روزگاری در هالیوود است و می‌خواهد داستان زندگی شخصیتی را که لئوناردو دی کاپریو در فیلم بازی می‌کرد، تبدیل به یک فیلم مستقل سینمایی کند. تمام اینها به‌جز شایعاتی است که درباره ساخت قسمت دیگری از «بیل را بکش» مطرح می‌شود! با این حساب، باید پرسید دهمین فیلم فیلمساز قرار است کدام یک از اینها باشد؟ شاید هم مجموعه‌ای از تمام اینها قرار است آخرین ساخته سینمایی تارانتینو را در معرض دید تماشاگران سینما قرار دهد؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *