آیا دوران والورده در بارسلونا به انتها رسیده است؟/ ارنستو در بن بست

سایت بدون -ارنستو والورده بار دیگر زیر تیغ انتقادها قرار گرفته و دو نتیجه ناامیدکننده بارسا در این هفته باعث شده تا دوباره شایعاتی مبنی‌بر احتمال برکناری‌اش به گوش برسد. آبی‌اناری‌ها در ابتدای هفته در زمین لوانته برد یک بر صفر را با شکست ۳ بر یک عوض کردند و سه‌شنبه شب نیز در لیگ قهرمانان برابر ضعیف‌ترین تیم گروه یعنی اسلاویاپراگ آن هم در نیوکمپ به تساوی بدون گل رسیدند. پیروزی در این دیدار می‌توانست آنها را در آستانه صعود قرار دهد اما کسب تنها یک امتیاز باعث شد تا دو بازی آینده بارسا برابر دورتموند و اینترمیلان بسیار حساس‌تر از قبل شده و سرنوشت تیم‌های صعودکننده از این گروه را مشخص کند.

پیکه: صبور باشید

شکست در فینال جام حذفی سال قبل باعث شد تا والورده خطر اخراج را بیش از قبل حس کند اما مدیران باشگاه تصمیم گرفتند یک فصل دیگر به او اعتماد کنند و به نظر می‌رسد او به بدترین شکل ممکن از این فرصت استفاده می‌کند. بارسا اگرچه در لالیگا و همچنین لیگ قهرمانان صدرنشین است اما سه شکست در لیگ و همچنین دو دیدار دشواری که در اروپا پیش رو دارد ممکن است تا چند هفته آینده سرنوشت متفاوتی را برای آنها رقم بزند. تیم او در شرایط فعلی اصلا همانند گذشته بازی نمی‌کند و در خط دفاعی نیز بسیار شکننده است و به راحتی گل می‌خورد. کاتالان‌ها در ابتدای فصل یکی از بدترین شروع‌های خود در لیگ را تجربه کردند و اگر چه گفته می‌شد با بازگشت مسی از مصدومیت اوضاع رو به راه خواهد شد، اما بارسا با مسی هم نتوانست به اوج برگردد.
جرارد پیکه، مدافع باسابقه بارسا پس از توقف تیمش برابر اسلاویاپراگ از هواداران خواسته که صبور باشند و کمی بیشتر به تیم و کادر فنی فرصت بدهند: «درخواست ما از هواداران این است که صبر و تحمل بیشتری داشته باشند. مردم از ما توقعات زیادی دارند و این هم طبیعی است چون ما بارسلونا هستیم. البته ما در مسیر خوبی هستیم و به‌خصوص در نمایشی که در زمین داریم پیشرفت کرده‌ایم و هم در لیگ و هم در اروپا صدرنشین هستیم. زمانی که لوئیس انریکه هدایت تیم را برعهده گرفت در همان ماه نخست نتایج خوبی نگرفتیم اما درنهایت سه‌گانه را فتح کردیم.»
البته اینکه مربی جدید نیاز به زمان دارد تا تیم را شناخته و ایده‌هایش را اجرا کند، منطقی است اما این نتایج برای والورده که سومین فصل حضورش روی نیمکت تیم را سپری می‌کند اصلا قابل قبول نیست. سوت‌های اعتراضی هواداران در نیوکمپ پیغام واضحی برای این مربی باتجربه است که نشان می‌دهد آنها از بازی‌های تیم‌شان راضی نیستند. والورده درباره این اتفاقات می‌گوید: «انتقاد هواداران کاملا درست است. آنها می‌خواهند تیم همیشه برنده باشد. برابر اسلاویاپراگ فرصت‌های خوبی داشتیم اما درنهایت به تساوی رسیدیم. آنها به دنبال استفاده از ضدحملات بودند و وقتی توپ را در اختیار می‌گرفتند به سرعت برای حمله آماده می‌شدند. ما در دو بازی اخیر در فرم خوب‌مان نبودیم و می‌دانیم که این دو نتیجه فشار زیادی را به تیم وارد می‌کند.»

به امید مسی

آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال که این روزها یکی از شانس‌های اصلی هدایت بایرن مونیخ است به‌عنوان کارشناس شبکه بی‌این اسپورت پس از این مسابقه گفت: «بارسا باوجود اینکه در لالیگا و همچنین لیگ قهرمانان صدرنشین است اما اصلا خوب بازی نمی‌کند. سرعت گردش توپ آنها بسیار کند است و آرام بازی می‌کنند. اصلا سرعت لازم را ندارند و در محوطه جریمه حریف هم بیشتر انفرادی کار می‌کنند. وقتی توپ را از دست می‌دهند روی ضدحملات بسیار آسیب پذیرند چون فضای زیادی به حریف می‌دهند تا حمله خود را طراحی کند. بارسا در سال‌های قبل فوتبالی زیبا و جذاب ارائه می‌کرد و کار تیمی فوق‌العاده‌ای داشتند و در کنار آن لیونل مسی هم بود که تفاوت را رقم می‌زد. شرایط کنونی این تیم حالا متفاوت است و انگار فقط به این امید هستند که مسی کاری برایشان انجام دهد و برنامه دیگری برای بازی ندارند. آنها دیگر آن شخصیت برنده سابق را ندارند و به نظر می‌رسد دو ناکامی قبلی آنها در لیگ قهرمانان روی بازی تیم تاثیرگذار بوده است.»
نکته دیگری که این روزها رسانه‌های اسپانیایی حسابی روی آن مانور می‌دهند رابطه نه‌چندان خوب مسی و گریزمان است که در بازی‌های این تیم به چشم می‌آید و در همین دیدار هم در چند موقعیت مسی می‌توانست مهاجم فرانسوی را صاحب موقعیت گل کند اما به او پاس نداد. این دو در این بازی تنها چهار بار به هم پاس دادند که سه پاس توسط گریزمان و تنها یک پاس توسط مسی داده شد و این برای دو عنصر هجومی تیم و در طول ۹۳ دقیقه بازی اصلا طبیعی نیست. در این شرایط والورده کار بسیار سختی برای بازگرداندن تیم به روزهای خوش گذشته دارد و باتوجه به این شرایط بسیار بعید است که در فصل بعد هم جایی روی نیمکت تیم داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *